9 671 läst ·
38 svar
10k läst
38 svar
Sticksåg: Limpa eller Bygel?
förstår inte riktigt uppståndelsen.
Det finns en limpfluga i norra Europa och det är väl helt OK.
Att sitta i Sverige o jämföra bruksbo's handtagsvariant med en Bosch 135a är ju ganska ointressant. Anledningen till att volymmaskinerna inte kommer som limpa är att dom inte är speciellt efterfrågade på världsmarknaden och att göra billigare modeller bara för Timellland blir lite oekonomiskt.
Men som sagt, det är jättetråkigt att det i vår avkrok av världen skall vara så svårt att i riktiga handtagsmaskiner utan vi måste föra in dessa från utlandet.
Hade limporna varit generellt bättre än handagsmodellen så hade ju dessa naturligtvis dominerat men nu är ju dessa (tyvärr?) bara en marginalförsäljing. Man ser ju även tex ofta där både limp o handtagsmodellerna säljs så brukar handagsvarianten trots att den har fler finesser vara billigare tack vare att den säljs så mycket mer...
Men som jag skrivit tidigare så funkar limporna utmärkt vid upp-o-ner-sågning och detta är ett viktigt moment för sticksågning.
Det finns en limpfluga i norra Europa och det är väl helt OK.
Att sitta i Sverige o jämföra bruksbo's handtagsvariant med en Bosch 135a är ju ganska ointressant. Anledningen till att volymmaskinerna inte kommer som limpa är att dom inte är speciellt efterfrågade på världsmarknaden och att göra billigare modeller bara för Timellland blir lite oekonomiskt.
Men som sagt, det är jättetråkigt att det i vår avkrok av världen skall vara så svårt att i riktiga handtagsmaskiner utan vi måste föra in dessa från utlandet.
Hade limporna varit generellt bättre än handagsmodellen så hade ju dessa naturligtvis dominerat men nu är ju dessa (tyvärr?) bara en marginalförsäljing. Man ser ju även tex ofta där både limp o handtagsmodellerna säljs så brukar handagsvarianten trots att den har fler finesser vara billigare tack vare att den säljs så mycket mer...
Men som jag skrivit tidigare så funkar limporna utmärkt vid upp-o-ner-sågning och detta är ett viktigt moment för sticksågning.
Tja, jag har ägt två billiga handväskor, en B&D (700 SEK för 8 år sedan) och en Alpha Tools (200 SEK för 2 år sedan ).
Sedan äger jag en blå Bosch Limpa inhandlad på CO för 3 år sedan.Den kostade mer än båda sågarna tillsammans.
Alphan köpte jag eftersom min far hade lånat den fina sticksågen.
Jag kan helt klart konstatera att Dyr Blå Bosch sågar bättre billiga sågar.
Sedan äger jag en blå Bosch Limpa inhandlad på CO för 3 år sedan.Den kostade mer än båda sågarna tillsammans.
Alphan köpte jag eftersom min far hade lånat den fina sticksågen.
Jag kan helt klart konstatera att Dyr Blå Bosch sågar bättre billiga sågar.
Jag har föregångaren till 4351 som heter 4341 och är identisk så när som på skalgummit. Är helt nöjd med den, går mjukt och fint med kraft så det räcker. Tyckte belysningen av snittet var lite fånig.. tills jag sågade i lite dunklare ljusförhållanden! Då var den riktigt bra och oumbärlig.
Hastighetsregleringen är bra om man får för sig att såga plexi eller andra värmekänsliga material. Kommer aldrig heller, som flera sagt, återgå till handväska.
Hastighetsregleringen är bra om man får för sig att såga plexi eller andra värmekänsliga material. Kommer aldrig heller, som flera sagt, återgå till handväska.
Fair enough, jag tycker det är lika lätt med båda, därav ser jag inte varför folk har ett sånt oresonligt hat mot handväskorna.
Jag har båda och använder båda.
Och hade jag kunnat motivera det så hade jag nog köpt båda som kirderf83 länkar till
Jag har båda och använder båda.
Och hade jag kunnat motivera det så hade jag nog köpt båda som kirderf83 länkar till
Min handväska (elu) fungerar lika bra upp som ner vid mera /längre stunder av sågning tar jag mig tid att sätta fast den i ett bord upp o.ner
Dessutom tycker jag att efter över 20 års användande av denna att fortfarande är förträfflig att använda,
kortare än en limpa när det är trångt/lite utrymme för att svänga.
Dessutom tycker jag att efter över 20 års användande av denna att fortfarande är förträfflig att använda,
kortare än en limpa när det är trångt/lite utrymme för att svänga.
Jag äger själv två limpor och trivs bäst med det, men ska ja va ärlig tycker ja handväske-modell (har en på jobbet) är trevligare vid snäv kontursågning uppifrån. Gubbarna svär när man sätter en limpa i händerna på dom
, så de hela handlar nog om mer om ren vanesak!
Klicka här för att svara