Såg på Skitiga Jobb att de använde ett spärrskaft med justerbar "hylsa". Den hette visst:
Crescent RapidRench Adjustable Socket Wrench

1f201173419PMed44.jpg
Då e frågan. Kan detta vara någon att ha? Eller är de bara skit och drar runda skallar och muttrar?
En nackdel är juh att det inte går att förlägna den som med ett hederlig spärrskaft.
Men vad tror publiken?

//Tobben

Man förlänger aldrig spärrskaft, det tar sönder spärrmekanismen.

/Kent

Nä den där är nog inte snäll mot skruvskallarna.
Och för min del så brukar det vara själva fyrkants "pluppen" som går av innan spärren pajat.
I allafall med kamasa, biltema och ampro.

Men det är ju inte direkt optimalt att hänga på stora rör på spärrskaften som jag brukar göra dock kanske... :)

Edit: nu fattade jag det med förlängningen, du menade med vanliga förlängare ja. :)

Nä det går ju inte....

spontant skulle jag säga att den har samma nackdelar som en skiftnyckel, men jag har aldrig sett den förut så jag vet inte om det är så.
Men min erfarenhet är att justerbarhet är nåt som krånglar till mitt liv förr eller senare, jag gillar fasta nycklar och riktiga hylsor.
Förlängare använder jag på mina spärrskaft, har aldrig dragit sönder nåt pga det vad jag märkt? undrar om vi menar samma sak? :S

Såg ut att ge ännu mindre anläggningsyta än en skiftnyckel :O

Ang att förlänga spärrskaft, om man förlänger hävarmen kan jag förstå att det kan gå sönder (been there done that) men av att förlänga för att få "ut" hylsan då man inte når kan inte påverka om man stabiliserar så det inte blir någon brytkraft. Sådan förlängning blir som du säger, omöjlig..

Tror mer på en knipex tångnyckel eller skruvtång som ersättare !

Tror jag har sett något liknande hultafors, bacho etc. på hornbach..
I sitt användningsområde tror jag på den, dock kan det ju vara något smalt. :)

Blev lite konfunderad om hur/vad ni menade med förlängning här? Att man inte bör förlänga det för att få mer kraft (med ex. järnrör) är ju ganska självklart, det sliter ju mer och är väl direkt ohälsosamt för prylarna. Men att som någon skrev ovan förlänga med tja, just en förlängning för att komma åt en bult/mutter som sitter tajt åt (alltså förlängning av själva hylsan) kan väl inte vara så farligt? Skruvar väldigt ofta med den typen av förlängning så mest därför jag blir lite nyfiken på vad t.ex. Snickarboden menar med att man pajar spärrmekanismen? Jag gissar det syftas på förlängning av själva handtaget för mer kraft eller?

Sorry för lite OT...

On topic:
Tja, den blir ju iaf klumpigare än en skiftnyckel, det är något jag ofta uppskatta när man väl slite fram skiftnyckeln, att den är ganska smal och kommer åt relativt bra. Och det går ju inte med förlängning till hylsan, så det känns som ett ganska smalt/specifikt användningsområde? T.ex. bultar/muttra som sitter in en liten fördjupning, där det kan vara svårt med skiftnyckel, men inte djupare än att hylsan på "Crescent RapidRench Adjustable Socket Wrench" når ner.

Fast då har man väl oftast ändå rotat fram det "riktiga" spärrskaftet? Som backup kanske om man springer på konstiga dimensiner (tum-mått) och inte vill ha en uppsättning tumhylsor till hands för ovan nämnda smala scenario?

Jämfört med tångnyckel/skruvtång/skiftnyckel skulle jag gissa på att den nyper lite hårdare iaf? Det är ju trots allt 4 st anläggningsytor jämfört med två, även om de per yta kanske är lite mindre?

Redigerat:
Att man inte skall förlänga med rör kan vi betrakta som fastställt. Låt oss kalla det andra för "hylsförlängare" så att vi alla vet vad det rör sig om. Om man använder många eller långa hylsförlängare bör man antingen använda ett T-skaft och dra med båda händerna eller om man använder spärrskaftet, hålla emot med den lediga handen kring själva spärrdelen. Anledningen är naturligtvis att man annars för ett stort böjande moment på hylsan mot muttern. Momentarmen för det böjande momentet (den komponent som inte kan betraktas som vridande, och därmed nyttig) blir lika lång som hylsförlängaren.

Jo, jag tänkte på att förlänga handtaget vilket är ett big no no. "Hylsförlängningar" sen är lite småkul, har ett gäng sådana och där är en stor skillnad på de bättre kontra de billigare, hårdare att sätta i och ur de dyrare men de viker sig inte lika lätt.

Det där spärrskaftet hade jag inte ens velat ha, mutterkiller ungefär.

/Kent

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.