9 029 läst · 16 svar
9k läst
16 svar
Biltemas glykol.
Sida 1 av 2
Hejsan,i januari när jag var ute och kollade en bil vi har stående ute var den nästan helt
frusen fast man haft 50/50 blandning och tempen var -30 grader.Har hört flera som råkat
ut för att Biltemas glykol inte håller måttet utan fryser tidigare än angivet.q(;^pq(;^p
Har nu Lantmännens glykol och har inte märkt nåt fast det varit lika kallt.Kan ju vara bra
att kolla om man har ett fordon med Biltemas glykol stående kanske.Sönderfrusna motorer och kylare kan ju bli en dyr historia.
frusen fast man haft 50/50 blandning och tempen var -30 grader.Har hört flera som råkat
ut för att Biltemas glykol inte håller måttet utan fryser tidigare än angivet.q(;^pq(;^p
Har nu Lantmännens glykol och har inte märkt nåt fast det varit lika kallt.Kan ju vara bra
att kolla om man har ett fordon med Biltemas glykol stående kanske.Sönderfrusna motorer och kylare kan ju bli en dyr historia.
Småintressant men då en sån analys är rätt enkel att göra så tror jag inte på att det skulle vara fel på glykolen. Jag kör med den utan problem men däremot är jag skeptisk till deras motorolja.
/Kent
/Kent
snickarboden skrev:
Jag har hört att deras motorolja är från Statoil och då är den helt okej. Jag köper själv inte motorolja på Biltema pga jag har företagskonto på andra mer kundvänliga yrkesbutiker.
Biltema är ungefär som Ica-Maxi - fullt med stressade människor och långa kassaköer - jag betalar gärna lite mer för att slippa sånt.
Jo jag ver ryktena men jag hade inte köpt motoroljan på statoil ändå *S*
Gillar Castrol Magnatec sen en del år och fortsätter med den.
Det med oljor är nästan som religion, men så länge folk tror på något så tja?
skulle jag köpa nån annan olja så är det nog swedol som ligger bäst tilll.
/Kent
Gillar Castrol Magnatec sen en del år och fortsätter med den.
Det med oljor är nästan som religion, men så länge folk tror på något så tja?
skulle jag köpa nån annan olja så är det nog swedol som ligger bäst tilll.
/Kent
Redigerat:
Det roliga är att swedol ofta har bättre priser än biltema men kanske inget man skall sprida. Då blir kassaköerna lika långa där *S*
Trevlig butik men där som annars gäller att man måste veta vad man skall ha.
Så än så länge köper jag motoroljan och oljefiler på mekonomen. Kamremmar blir dock original eftersom de faktiskt är billigare.
Jag är lite pedant rörande motorn.
/K
Trevlig butik men där som annars gäller att man måste veta vad man skall ha.
Så än så länge köper jag motoroljan och oljefiler på mekonomen. Kamremmar blir dock original eftersom de faktiskt är billigare.
Jag är lite pedant rörande motorn.
/K
Nu är det många år sedan jag var på Biltema - men så länge Swedol levererar det jag behöver - dessutom med den kundservicen som jag alltid får, så finns det ingen anledning att byta leverantör - alltid glada miner och en vilja att hjälpa mej med mina specialfixar-problem.
I min betongverksamhet är det bara 2 företag som alltid gör det yttersta för att göra mej nöjd - trots att jag bara är en "småskutt". Dom företagen är: www.swedol.se och www.fosforos.se dom vet vad kundservice är.
I min betongverksamhet är det bara 2 företag som alltid gör det yttersta för att göra mej nöjd - trots att jag bara är en "småskutt". Dom företagen är: www.swedol.se och www.fosforos.se dom vet vad kundservice är.
Kan hända många gånger för det finns inte så många raff i Sverige så det är många olika märken (och priser) på samma olja!Tyresö skrev:
Problemet med Biltema är dock att det som finns i dunkarna idag inte är samma sak som senast du köpt eller nästa gång.
Man vet aldrig vad man får...
Swedol är kanonbra förutom med en typ av produkter:hydraulkopplingar.
alltid är det något som är slut eller så får man fel kopplingar.
Angående deras olja så har vi nu börjat använda den i jobbet, vi köpte från statoil förut men dom började krångla med leveranserna.
alltid är det något som är slut eller så får man fel kopplingar.
Angående deras olja så har vi nu börjat använda den i jobbet, vi köpte från statoil förut men dom började krångla med leveranserna.
skalman1 skrev:
Swedol startade ju i Tyresö och det är ju här dom har sitt huvudkontor - det är ju självklart att det erbjuds bäst sevice här. Sen att Tyresö:s butikschef är extremt mån om att drilla sin personal att ge bra service, kanske hjälper till lite extra - jag anser att dom verkligen bryr sej om mej, trots att jag är en småskutt.
ÅTer till ämnet glykol:
Glykol har förutom frysskyddande egenskaper även som uppgift att
1) Höja koktemperaturen på kylvätskan
2) Säkra foder, vattenpump etc mot kavitation
3) Korrosionsskydda de metaller som förekommer i kylsystemet (mässing, koppar, gjutjärn, stål, aluminium) och samtidigt inte generera problem för gummipackningar och plaster
När det gäller punkt 3, så skulle jag vilja råda er att vara mycket försiktiga med att köpa produkter på "macken" eller andra företag. Motortillverkare lägger ner åtskilliga belopp för att avsäkra sina motorer med den vätska/de vätskor de rekommenderar. Glykol är inte lika "enkelt" som oljor, då standarder saknas. Varje kylvätska ifrån olika tillverkare har lite olika sammansättning. Det är inte säkert att en produkt som fungerar utmärkt i ett kylsystem, fungerar bra i ett annat.Dessutom, börjar ni blanda kylvätskor ifrån olika märken och olika system, ja då kan ni verkligen ha ställt till det! Varför? Jo olika kylvätskor innehåller olika inhibitorer för korrosionsskydd. För att dessa inhibitorer ska fungera beehövs ett visst pH i kylvätskan, vilket varierar från kylvätska till kylvätska .Därför tillsätts även pH-buffertar som skapar rätt pH, vid blandning av kylvätska enligt anvisning med vatten. Börjar man blanda olika kylvätskor, då vet man aldrig vilken pH slutprodukten får. Det hade inte varit så allvarligt om inte inhibitorerna reagerar olika på olika pH-nivåer. En inhibitor som fungerar i pH8-8,5 kan bli aggresiv i pH 7. Det andra problemet ni riskerar är silikatutfällningar som ser ut som en gel och i vanliga fall brukar fälla ut i kallaste delen av kylsystemet, dvs utloppsdelen av kylaren. Denna gel ger försämrat flöde och därigenom överhettningsproblem
Med alla dessa problem som en risk, spelar några kronor hit eller dit på kylvätska ingen roll. Använd alltid kylvätska enligt motorleverantörens rekommendation!
Glykol har förutom frysskyddande egenskaper även som uppgift att
1) Höja koktemperaturen på kylvätskan
2) Säkra foder, vattenpump etc mot kavitation
3) Korrosionsskydda de metaller som förekommer i kylsystemet (mässing, koppar, gjutjärn, stål, aluminium) och samtidigt inte generera problem för gummipackningar och plaster
När det gäller punkt 3, så skulle jag vilja råda er att vara mycket försiktiga med att köpa produkter på "macken" eller andra företag. Motortillverkare lägger ner åtskilliga belopp för att avsäkra sina motorer med den vätska/de vätskor de rekommenderar. Glykol är inte lika "enkelt" som oljor, då standarder saknas. Varje kylvätska ifrån olika tillverkare har lite olika sammansättning. Det är inte säkert att en produkt som fungerar utmärkt i ett kylsystem, fungerar bra i ett annat.Dessutom, börjar ni blanda kylvätskor ifrån olika märken och olika system, ja då kan ni verkligen ha ställt till det! Varför? Jo olika kylvätskor innehåller olika inhibitorer för korrosionsskydd. För att dessa inhibitorer ska fungera beehövs ett visst pH i kylvätskan, vilket varierar från kylvätska till kylvätska .Därför tillsätts även pH-buffertar som skapar rätt pH, vid blandning av kylvätska enligt anvisning med vatten. Börjar man blanda olika kylvätskor, då vet man aldrig vilken pH slutprodukten får. Det hade inte varit så allvarligt om inte inhibitorerna reagerar olika på olika pH-nivåer. En inhibitor som fungerar i pH8-8,5 kan bli aggresiv i pH 7. Det andra problemet ni riskerar är silikatutfällningar som ser ut som en gel och i vanliga fall brukar fälla ut i kallaste delen av kylsystemet, dvs utloppsdelen av kylaren. Denna gel ger försämrat flöde och därigenom överhettningsproblem
Med alla dessa problem som en risk, spelar några kronor hit eller dit på kylvätska ingen roll. Använd alltid kylvätska enligt motorleverantörens rekommendation!
Redigerat:
Medlem
· Halland
· 4 120 inlägg
Som utvecklingsingenjör på en större Hisingsbaserad biltillverkare vill jag bara säga att det finns internationella standarder för oljekvaliteter. API (American Petroleum Institute) är ett system och ACEA är det andra. Idag är den mesta oljan ACEA A3/B3-klassad och det räcker för de flesta motorer. Detta innebär alltså att ett oberoende testorgan undersökt oljan och funnit att den fungerar. Vi konstruerar alla motorer så att det går att använda vilken olja som helst bara den uppfyller kraven.
En standardmotor kan oftast köras på A3/B3 med bytesintervall på 1500-2000 mil. Går man upp till A5/B5 kan man förlänga intervallet till 3000 mil. OBS att detta är exempel som gäller på Hisingen, kolla alltid vad som gäller för din bil.
Med andra ord kör jag lugnt vidare på Biltema Syntet, det viktiga är att byta enligt intervall och köpa ett kvalitetsoljefilter, och där skall man INTE köpa Biltema.
Vad gäller glykol finns det en gyllene regel och det är att inte blanda färger. Man kan ha blå glykol eller grön glykol men blanda INTE. Helst skall man inte blanda fabrikat heller.
/Anders
En standardmotor kan oftast köras på A3/B3 med bytesintervall på 1500-2000 mil. Går man upp till A5/B5 kan man förlänga intervallet till 3000 mil. OBS att detta är exempel som gäller på Hisingen, kolla alltid vad som gäller för din bil.
Med andra ord kör jag lugnt vidare på Biltema Syntet, det viktiga är att byta enligt intervall och köpa ett kvalitetsoljefilter, och där skall man INTE köpa Biltema.
Vad gäller glykol finns det en gyllene regel och det är att inte blanda färger. Man kan ha blå glykol eller grön glykol men blanda INTE. Helst skall man inte blanda fabrikat heller.
/Anders
http://www.fordclubsweden.se/forum/showthread.php?t=47902
Det där tycker jag kokar ner hela frågeställningen till ett relevant svar, inte vilket fabrikat det står på burken geggan levereras i.
Det där tycker jag kokar ner hela frågeställningen till ett relevant svar, inte vilket fabrikat det står på burken geggan levereras i.
Anders, färgerna på kylvätska är ingen garanti för att två t ex blåa produkter är blandbara med varandra. Visst, de blandas perfekt, men slutresultatet vet du inget om. Min Hisingproducerade bil kommer alltid få original-kylvätska (även om den inte byts speciellt ofta...)! Olja gör jag som du med, tittar på API eller ACEA-norm och köper produkt som jag litar på varunamnet på som fyller kravet. Skulle t ex inte köpa Goth-oil på ÖB där det viiserligen kanske står API SH på... Oljefilter alltid original! F.ö. jobbar jag också som utv.ingenjör för den svenska delen av samma företag med en del av dessa frågeställningar. Gilbert, du får tro på din länk och göra som du vill. Jag försökte bara ge lite mer professionella råd än vad jag såg fanns i denna länk ursprungligen