Har sökt, men startar ändå en tråd som kanske kan ge mig svar :blushing:

Min Festool-dragare börjar ge upp, eller snarare batterierna. Har en 12v men ena batteriet klarade inte att tappas i vattenhink och det andra laddas ur i klass med en biltema-dragare.....
Glad i hågen så skulle jag köpa ett par nya batterier, men de kostar ju nästan lika mycket som en ny Festoolmaskin....

Alltså lika bra att köpa en ny skruvdragare.
Jag är definitift inte gjord av pengar, men är mycket medveten om värdet av en bra skruvdragare.

Mina kriterier är att den ska vara allt-i-allo. Ena dagen altanbygge och nästa dag något finare jobb.
Jag är inte märkesbunden ett dugg utan vill bara ha en jäkla bra maskin!
Den ska användas vid mina projekt i hemmet.
Har jag inte råd att köpa den ny kommer jag leta beggat (ja, beggat batteridrivet kommer jag kanske inte leta efter... ni fattar vad jag menar)

TROR att 12v borde funka, men är nog lättövertalad om det kommer bra argument att man ska ha mer volt.

Alltså en allt-i-allo, men måste man välja så hellre stark och tålig än finmekanisk!

Är nöjd med Festoolen, men kommer inte köpa en till TROR jag...
Vad ska man köpa? Vilken är "bäst"?

Festool?
Hitachi?
DeWalt?
Hilti?
Milwaukee?
AEG?
Annat?

V8dc skrev:
Är nöjd med Festoolen, men kommer inte köpa en till TROR jag...
Vad ska man köpa? Vilken är "bäst"?
Åk på en välsorterad bygghandel och känn vilken som känns bäst i handen på just dig. För mig passar Makitas LXT 18V-serie bäst.

Jag tror de allihopa är fullt tillräckligt bra vad det gäller funkitonalitet, utan du kan faktiskt välja på känsla. Eller färg, om du hellre vill det. Det är lite som att köpa hoj - man kan lägga månader på att läsa provkörningar och tester och jämföra specifikationer och sedan köper man den snyggaste.

btg308 skrev:
...man kan lägga månader på att läsa provkörningar och tester och jämföra specifikationer och sedan köper man den snyggaste.
d^_^b

Hahahaha, visst är det så!

Är sugen på en Hilti eller Milwaukee, bara för jag gillar utseendet och aldrig ens hållit i en sådan :D

Har givetvis kännt och klämt på några dragare, men tycker det är svårt i butiken...
Får heller ingen uppfattning om batterilängd och hur starka de är....

Själv tycker jag Makita BDF452 är snyggast:D, ligger bra i handen och är stark som en oxe...Batteriet ska enligt tillverkaren fullladdas på endast 22 minuter, har dock ej klockat det men kan intyga att det går snabbt.

Finns även med slagfunktion om man önskar det, heter då BHP452.

Paul-Staffanstorp
btg308 skrev:
Åk på en välsorterad bygghandel och känn vilken som känns bäst i handen på just dig. För mig passar Makitas LXT 18V-serie bäst.

Jag tror de allihopa är fullt tillräckligt bra vad det gäller funkitonalitet, utan du kan faktiskt välja på känsla. Eller färg, om du hellre vill det. Det är lite som att köpa hoj - man kan lägga månader på att läsa provkörningar och tester och jämföra specifikationer och sedan köper man den snyggaste.
Har själv en sådan och är riktigt nöjd till tyngre arbete med den men som ren skruvdragare till inredningar och montage så är Festools C12 och CSX oslagbart tycker jag...

Finjobb med en 12v festool var som en dröm, styrkan och känslan + systainern fick mig sugen men priset avskräckte
Milwaukee 18v på jobbet -> stor och stark, amerikansk, helt okej men valde det billigare alternativet..
Makita lxt 18v pack från usa, 1800:- + frakt, tull, moms och en svensk laddare gjorde att det landade på mellan 3-3,5k då men slagskruvdragare, slagborr och två batterier, mest för pengarna helt enkelt och inget fel med hur dom känns :)

Panasonic har jag provat med, fula, ovanliga men fantastiskt sköna !

Inte impad av black&decker, kanske ingen överraskning här inne ? :P
Åk och känn på några olika maskiner, slagborr är överskattat i handmaskin, komplettera med en billig borrhammare om du har det behovet...! (upptäckt skillnaden själv)

Tackar för svaren!!!
Makita ligger väldigt högt på listan nu!
Men har inte hittat makita och inte heller Hilti eller Milwaukee i närheten så man kan känna och klämma på dem.... :(

En Festoolskruvdragare ger jag inte mycket för om det kommer utan alla tillbehör såsom vinkelchuck m.m.
Och ska du ha hela paketet springer priset iväg ruskigt mycket.
Så i ditt fall skulle jag titta på märken som är mest ansedda inom skruvdragarsegmentet. Här ligger Makita, Panasonic och Hitachi bäst till. Anledningen är bland annat en bra balans mellan ergonomi och styrkan. Men som andra redan påpekat ska du välja efter vad som känns bäst i dina händer. Annars ger Makita mest bang for bucks i och med att det går att fynda till överkomliga priser då utbudet är större. Lägger därför min röst på Makita.

Makita finner du bla här www.swedol.se/ om du har en fysisk bytik i närheten.:)

Det är ju bara o lägga på grön o blå Boch, AEG och Ryobi.

Som sagt det hänger på hur dom känns i handen, priset, laddarkvalitet o antal batterier samt om man tänkt skaffa fler verktyg i samma batteriserie.

Mao så kan man inte ge ett generellt svar på frågan.

Har du kollat efter nya batterier till Festoolen på tyska ebay? Sök på "festool akku"

Redigerat:
Jag föreslår att du gör som mattiasp föreslår, kolla på ebay efter batterier.
Jag köpte ett 12v nimh batteri till en Festool C12 för 700kr för några månader sedan, och det var ett "äkta" Festoolbatteri.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.