Snikvarianten är annars att köpa Julas Meec. Har själv precis, eller egentligen mest frugan, bilat upp källare på 80 kvm. Ska villigt erkänna att jag inte har något att jämföra med, men det har inte varit några problem alls. Det finns säkert bättre snyggare och framförallt dyrare maskin, men att slippa binda kapital har ju sina fördelar.

Betongen hos oss var visserligen oarmerad, vilket ju såklart underlättade, i övrigt bestod den av ett 5 cm tjock lager "finbetong" och därunder 15 cm betong av betydligt sämre kvalitet.

I vanliga fall köper jag uteslutande kvalitetsmaskiner, men jag har faktiskt aldrig ångrat mig och tänkt "varför köpte jag inte en dunder Hilti i stället"

/M
 
Jag bytte komplett avlopp i min villa från 40-talet i sommar och hade en Bosch GBH 7-46 vilken kan rekomenderas varmt!
http://www.bosch-pt.se/boptocs2-se/...med+SDS-max/101341/GBH+7-46+DE/8848/index.htm
Som skrivits tidigare så kan ett beg. köp vara bra och efter att man är klar säljer man maskinen igen...
Har man "snäll" betong så kan en billig maskin funka MEN det vet man ofta inte förens efteråt.
En sak jag absolut inte ångrar är dom tusenlapparna jag la på att låta en firma kapa spår innan jag började, utan detta hade jag nog inte varit klar än! ;)
Var och inspekterade en polares motsvarande jobb och där räckte det att knacka lite lätt så var all betong borta, skiljer ganska mycket mellan olika golv!
 
Tyresö
P-plats skrev:
Jag bytte komplett avlopp i min villa från 40-talet i sommar och hade en Bosch GBH 7-46 vilken kan rekomenderas varmt!
[länk]
Som skrivits tidigare så kan ett beg. köp vara bra och efter att man är klar säljer man maskinen igen...
Har man "snäll" betong så kan en billig maskin funka MEN det vet man ofta inte förens efteråt.
En sak jag absolut inte ångrar är dom tusenlapparna jag la på att låta en firma kapa spår innan jag började, utan detta hade jag nog inte varit klar än! ;)
Var och inspekterade en polares motsvarande jobb och där räckte det att knacka lite lätt så var all betong borta, skiljer ganska mycket mellan olika golv!

Betong från 40-talet är så spröd att man bara skrattar när man bilar i sån betong. Värst är betong som gjöts på 60 och 70-talet, dels pga dom hade väldigt mycket cement i den betongen pga för att kunna blanda en lösare konsistens utan att öka VCT-värdet.

Det är en betongvetenskap som är för lång för att förklaras här - men dom följde naturlagarna innan flyttillsats-medlet kom på 80-talet, som löste alla problem.

Dels är betong från 60 och 70-talet så fullsmetad med cement - bara det gör den extremt hård.
Sen brinner betong i 50 år, då den är som hårdast. Betong från 60 och 70-talet är alltså som hårdast + att dom är mer extrema pga all cement i varje blandning - det är alltså 2 faktorer som gör att all betong som är gjuten innan 80-talet, är riktigt betonghård.

Betong från 40-talet är 70 år gammal och håller på att vittra sönder - det är därför sån betong är så enkel att bila bort.

Ge dej på betong från 60 och 70-talet....då får du bekänna färg...
 
Tyresö skrev:
Ge dej på betong från 60 och 70-talet....då får du bekänna färg...
Jag har märkt det :D
 
Tyresö
Nik206 skrev:
Jag har märkt det :D

En Hilti TE 1500 med ett riktigt bra stål, bara studsar på ytan - vad gör man då??? Dynamit??

Man tror inte det är sant att betong kan bli så hård - men så är det.
 
Tyresö skrev:
Betong från 40-talet är så spröd att man bara skrattar när man bilar i sån betong. Värst är betong som gjöts på 60 och 70-talet, dels pga dom hade väldigt mycket cement i den betongen pga för att kunna blanda en lösare konsistens utan att öka VCT-värdet.

Du är välkommen hem till mig så ska du se att dom kunde göra hård betong även på slutet av 40-talet...
Som jag skrev har jag dock upplevt även sådan skrattretande betong som är mycket spröd.
 
B
hilti är lika me dåligt nu för tiden.
testa en dewalt slagmaskin
 
byggare henke skrev:
hilti är lika me dåligt nu för tiden.
testa en dewalt slagmaskin
Varför skulle Hilti vara dåliga nu för tiden? Jag har mycket goda erfarenheter av Hilti's kvalitet generellt, både för nya och äldre maskiner.
 
B
dom slår dåligt. och man får ingen känsla. för mycke antivibration.
men detta är något jag tycker.
hade en hilti och en dewalt på ett jobb. slutade med att vi bad att få bytt bort hiltin mot en till dewalt
 
Vill inte försvara hilti på något sätt men var båda maskinerna nya? Om inte kan det ju hända att hilti-maskinen var trött o sliten. Kanske var mejseln trubbig också. Var några år sedan jag använde bilmaskiner men på den tiden var det allmänt känt att hilti hade bland dom bästa maskinerna (dock dyra).
 
Redigerat:
B
båda var nya. nya mejslar också. blev förvånad över att få nya.
jag hatar hiltis nya spetsmejslar.
 
Har en polare som jobbar för en större betongfirma som gjuter större grejjer som p-garage, grunder till stora offentliga byggnader m.m, han säger att dom enbart körde hilti förr när det gällde håltagning och bilning. Mycket pga kvaliten, servicen och utbudet av maskiner. Men andra märken som dewalt, bosch,hitachi makita har kommit ikapp och man får bil-maskiner för 1/3 med bra verktygs-konto.Så dom har gått ifrån mycket av hiltis maskiner som ersatts av ovan-nämda märken, huvudsakligen bosch, pga av service. Hiltis service-support är tydligen inte va den va förr i 08-regionen. Har själv en mindre hilti bilmaskin som är trogen vapen-dragare.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.