Bilbatteriet i Skodan har givit upp. Det som sitter i heter Global 57220 och är på 72 AH. Det står också 600 A (EN) vad det nu ska vara bra för. Det är en dieselbil så man kan tänka sig att den behöver lite kräm för att starta.

Nu råkar jag ha ett annat bilbatteri hemma, Biltema 80-2602, på 60 AH. Går det att stoppa i det tillfälligt tills jag hunnit över till fastlandet och Biltema (de har ju billiga och bra batterier) eller riskerar man att sabba något, tex att batteriet blir överladdat eller nåt?

Tyresö
Det är bara att byta. Se bara till att batteriet är 12 V och att det blir ordentligt fastmonterat.

Bara att knö i, se till att polerna blir rätt och att det sitter fast.
Sen, min erfarenhet av bilbatterier: Biltema är prisvärt, vill man ha ett rikigt bra batteri är Varta att rekommendera, Tudor är inte så tokigt heller.
De som ligger lite mittemellan, Exide och allt vad de heter, är lite för dyra men inte tillräckligt mycket bättre än Biltema.

Tack för snabba svar! Då ska jag prova om det klenare batteriet orkar med att dra runt dieselmotorn. Det borde i alla fall inte bli sämre...

Apropå märkesbatterier berättade en bilmekaniker för mig att Tudor tillverkar fler batterier än de kan sälja under eget namn. Överskottet går bla. till Rusta. Fast om det innebär att alla Rustas batterier är Tudor vågar jag inte gå i god för.

Om jag minns rätt är 600 den ström batteriet orkar ge vid start. Detta är den intressanta siffran eftersom dieslar är tungstartade. 72Ah är kapaciteten, dvs hur mycket energi som ryms i batteriet. Batterier dimensioneras för värsta fallet, dvs vintertid med kallstarter och elbakrutan på. På en modern diesel som har för hög verkningsgrad sätter man dessutom in en elvärmare så du snabbare får upp tempen i kupén.

Det är inga problem med ditt batteri om det är i god kondition, men tänk lite på att ge akt på strömförbrukningen om du kör mycket korta sträckor med kallstarter. Dvs kolla om motorn startar lätt eller verka gå segt vid kallstart.

/Anders

Märkningen på bilbatterier verkar vara rena djungeln. Det finns (minst) fyra olika standarder att mäta CCA värdet, alltså hur mycket ström batteriet kan lämna när det är svinkallt ute.

600 A (EN) innebär att du kan belasta batteriet med 600 Ampere i 10 sekunder vid -18 grader, utan att spänningen per cell understiger 1,25 volt.

http://www.batteripoolen.se/infopage.aspx?id=4

Just Biltemas batterier brukar komma dåligt i tester...

Tyresö
Matss skrev:
Just Biltemas batterier brukar komma dåligt i tester...

Därav priset.... Det är därför all dålig kvalitet heter just "Biltemakvalitet"

Både jag och farsan brukar montera biltemabatterier i våra egna fordon och i truckar i jobbet, dom brukar funka helt ok. Senaste åren har vi nog köpt ca 30-40st och endast ett har blivit dåligt snabbt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.