Skall kapa rostfria rör till handledare till trappan.

Funderar över om det går att sätta en kapskiva typ vinkelkap i Bosch sågen.

Någon som har erfarenhet eller synpunkter?
 
Nej, det kommer inte att funka något vidare. Framförallt eftersom det är fel storlek på hålet i kapskivan. GCM 8 går också för långsamt, vilket förvisso kanske inte är ett så stort problem. Sen är nog inte gnistregnet något som din maskin mår så bra av heller skulle jag gissa.
 
Jag köpte en gammal hitachi kapsåg med 300klinga (sådan utan teleskopfunktion) och satte i en kapskiva för metall och det fungerar utmärkt men det är ju en gammal skabbig maskin som jag inte bryr mig om det blir lte skador på ev gnistor mm.
 
Ah centrumhålet är ju ett problem tänkte kanske att det fanns skivor eller adaptrar som passade...

Ang gnistregnet så fick jag offra farsans såg...


Tossegubben, kapade du rostfritt med metallklingan? Blev det snygga skär? Inga värmemärken?
 
Daniel_N skrev:
Nej, det kommer inte att funka något vidare. Framförallt eftersom det är fel storlek på hålet i kapskivan. GCM 8 går också för långsamt, vilket förvisso kanske inte är ett så stort problem. Sen är nog inte gnistregnet något som din maskin mår så bra av heller skulle jag gissa.
För inox (rostfritt) bör man ha lägre hastighet. En optimal vinkelslip för rostfritt ligger på mellan 2000-7000 rpm, GCM8s har 5000 rpm, nu tog jag inte hänsyn till periferihastigheten då vi inte vet vilka skivor TS får tag på.
Då en kapskiva har 22,2 mm borde TS kunna hitta adapter 22,2->30 mm eller svarva eget? :)
 
lillePer skrev:
Ah centrumhålet är ju ett problem tänkte kanske att det fanns skivor eller adaptrar som passade...

Ang gnistregnet så fick jag offra farsans såg...


Tossegubben, kapade du rostfritt med metallklingan? Blev det snygga skär? Inga värmemärken?
Köp kapskivor avsedda för inox, de är i regel smalare, skär något bättre i rostfritt än vanliga metallkapskivor.
 
Hur menar du? Att ett optimalt varvtal är 2-7K blir ju inte något att ta fasta på utan att veta diametern på skivan. 2K med en 115mm skiva ger en periferihastighet på 12m/s vilket är lågt även för rostfritt, stor risk att det börjar "knacka" och slita skivor. Samtidigt ger 7K på en 230mm skiva en periferihastighet på knappt 85m/s - vilket är snabbare än vad kapskivor normalt är specade för, och gärna ger färgförändringar i rostfritt.

Lämpligast kapskiva för rostfritt och 5000rpm torde vara en 180mm (dessutom lär inte en 230 få plats). Med 5000rpm ger det en periferihastighet på ca 47m/s eller drygt hälften av normal periferihastighet för en vinkelslip, vilket borde funka bra för rostfritt, lite beroende på tjockleken på materialet. Dock kommer gcm8 förmodligen att sakta ner mer än en vinkelslip, pga lägre effekt (jmf med en typisk 2Kw 180mm vinkelslip).

En adapter som gör att fästet går från 30mm till 22,2 kan nog bli svårt för rimliga pengar. Kanske kan skivan träs direkt på motoraxeln, misstänker dock att den är för klen för att passa rakt av? Någon form av distans, åtminstone i sidled lär krävas i vilket fall.
 
med 2000-7000 rpm menade jag 125 mm skivor. Det är bara vad jag hört hos lokala smidaren. Men jag kan tänka mig att 2000 används för slip och 5000-7000 för kap.
 
Mjae den sågen har jag mest till grovkap med en 300mm klinga i, RF föredrar jag att kapa i bandsågen med kylning.
 
Ta med dig handledaren till närmsta mekaniska verkstad, de fixar det i en metallkap på 5 minuter.
Vela inte med kapen/flexen, det kan sluta illa, riktigt illa.
 
pbengtsson skrev:
Ta med dig handledaren till närmsta mekaniska verkstad, de fixar det i en metallkap på 5 minuter.
Vela inte med kapen/flexen, det kan sluta illa, riktigt illa.
Jo jag har funderat på det med, grejen är den att mina morbröder har en större mekaniskt verkstad så det är inget problem...

Men det är tre handledare som jag hade tänkt att måtta en efter jag satt dit den första osv.

Plus att jag skall sätta närmare 30 stänger mellan trappan och taket i olika längder så det hade varit väldigt gött om jag kan göra det på plats.

Vad tror ni annars om den här?
http://www.jula.se/kapmaskin-125589
 
Jag tror att den funkar bra till det du ska göra. Det finns också ställningar du monterar vinkelslipen i, för att använda som en kapsåg.
 
Visserligen är metallkapar kolosser på 200kg, men de har inga alternativ till dig på plats?
Rostfritt är känsligt för värme så jag hade testat på provbitar innan, kapa och kör över med rödsprit(?) och se om ev. blånad försvinner.
 
pbengtsson skrev:
Visserligen är metallkapar kolosser på 200kg, men de har inga alternativ till dig på plats?
Rostfritt är känsligt för värme så jag hade testat på provbitar innan, kapa och kör över med rödsprit(?) och se om ev. blånad försvinner.
Dom är en underleverantör till fordonsindustrin bla och allt är robotstyrt och automatiserat. Så tyvärr har dom ingen jag kan låna med mig. Jag tror däremot att jag kan få det kapat med en exakthet av en 100dels mm... :)
Kan rödsprit ta bort blånaden? Varför blir den blå och vad gör rödspriten? nyfiken.

Jag kapade i somras rör till räcket till sommarstugan men där gick alla rör in i trästolpar så det var inte noga med snittet där. Använde vinkelkapen med 115mm skivor för rf och det gick väldigt fint. 25mm rör och över hundra kapningar och det gick åt tre skivor.

Åker och känner på julas imorgon, den kanske fungerar bra...
 
Daniel_N skrev:
Jag tror att den funkar bra till det du ska göra. Det finns också ställningar du monterar vinkelslipen i, för att använda som en kapsåg.
Har letat efter sådana ställningar men kan inte finna någon?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.