Verktyg & Maskiner
Paul-Staffanstorp: Kan ju säga att jag använde Boschs gröna ett bra tag innan jag köpte Feins och det fungerade bra... ...och den fungerar ännu än om den hamnat på hyllan i förrådet sen jag köpte Fein. Anledningen att jag investerade i Fein var därför att det är den enda jag vet som har andra tillbehör som man ofta har användning för när man har möjligheterna att utnyttja det...
BigGitt: [citat] Var för f.n hittar du #3? En till som är inte nykter.;)
mycke_nu: Det är Kährs Woodloc 5S med låsningar i kortändarna så brädorna kan inte glida isär. I såfall måste en hel rad dra sig åt samma håll. Det hoppas jag verkligen inte kan hända. :(
beerplz: Tackar för svaren! Ja den verkar onekligen höra hemma i falsar. Tydligen rätt vanlig förr då fast jag hade aldrig hört talas om det innan. Den får lite nytt liv nu istället :)
JeRo: Tack för alla idéer och tankar, nu är det bara upp till mig själv att bestämma mig. :)
Danne78: 1: Ska du mest skruva och borra småhål: 10,8-voltare, gärna i paket med slagskruvdragare (stark som fan, knackar runt skruven). Behöver dock kompletteras med 230V-borrmaskin/borrhammare för ex. hålsågar och hål i betong. Har du betongväggar någonstans behöver du ändå ha en borrhammare så då är denna kombo ett bra val. Bosch, Makita, Hitachi, AEG, DeWalt. De har väldigt olika
Paul-Staffanstorp: En viktig sak man ska tänka på är att INGEN kan ALLTING här i världen... Se aldrig ner på en annan människa för att han/hon inte kan en viss sak för garanterat kan denna människa något annat som inte du själv kan... Ingen är felfri och man lär sig alltid något nytt... :)
Mr Handyman: Har ibland använt vanlig elhyvel till det där. Skruvat upp till max skärhöjd, i mitt fall 4mm och sen lagt hyveln mot referensytan och kört ut och rakt igenom den list som ska bli i samma nivå som referensytan. Så bör väl också principen vara med hyveln i bigsnuckes inlägg. Har dock aldrig gjort det på något som är riktigt noga, så jag har inte superkoll på kvalitén på det, men
Glenn K: [citat] Fasen, saknar min, virket gav upp var på den fick en sista resa på släpet.... Min var gammal som gatan när jag tog över den för 15 årsen så tusan vet hur gammal den var, men bra var den, den hade drevet kvar sen morbror hängde på en motorsågsmotor på den, det var enligt utsago en dröm att "köra" bruk med den:D Angående ny skottkärra hittade en god vän en riktig kärra på
Ellagård: Nu har jag förvisso bara sammanfogat tre projekt med min Bosch kexmaskin, men jag upplever att jag fått perfekt höjdpassning, snarare än "diff på några tiondelar". Köpte en packe Lamello-kex tillsammans med maskinen.
agehall: Hmm, 12kg. Det borde gå att få ner en sådan i resväskan nästa gång man är i USA... :)
p.lundgren: [citat] Gör det själv :) Den här är smart tycker jag. http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/18703-tips-och-tricks-med-verktyg-maskiner.html se inlägg 29. edit: Det är alltså samma sak som Helioz länkar till ovan
edvinf: Om man vill förenkla byte kanske dessa kan vara något? http://www.woodrat.com/chuck.html http://www.thewoodshop.20m.com/eliminatorchuck01.htm
Masses: Det var en fråga till phl, och han svarade i originaltråden... Det blev lite knasigt med utbrytningen av tråden tror jag visst
Troberg: [citat] Nja, i de flesta fall så handlar det bara att ta sig ut från huset till vägen utan att behöva skotta. [citat] Jag behöver det bara för att komma loss (dock inte nu längre, nu är jag loss för tillfället). Vid vanlig körning funkar dubbdäcken fint, det är bara när man är på en oskottad uppfart, har kanat av vägen eller har problem att komma upp för en backe som det kan
Mats Bengtsson: [citat] När det gäller fräsen håller jag med alla om att OF1010 är en ba fräs, och som mattiasp tidigare påpekade, OF1400 är en fantastiskt bra kompromiss om man skall gå upp till 12 mm och fortfarande vill kunna hålla och styra den utan att ha fräsen i fräsbord. När det gäller rälsanslag skall man dock jämföra behoven med situationen. Om du har ett fräsbord så kan man säga
P-plats: Lite lurigt då luftförbrukningen på mutterdragare anges olika. Då man ofta använder den kortare tider så anger vissa en genomsnittlig förbrukning och vissa gör det vid 15% användande samtidigt som mer seriösa anger kontinuerlig förbrukning. Om det står att en 1/2" mutterdragare förbrukar 100-150l/min så är det inte kontinuerligt...
Dantehg: Resultatet blev genial. Stringhyllorna sitter som en smäck trots hårt packade med böcker.
Mats Bengtsson: [citat] Jo jag tänkte likadant föst. Men jag har två talmetrar och inte ens den breda tjocka röda är styv nog för att man skall kunna lita på den med tryck, förmodligen mäter den här prylen lite säkrare. --- Mts ---
Thomas_snickare: Tack Guzzi, det redde ut den frågan Jag blir inte klok på detta Den här då, den ska väl räcka http://www.axminster.co.uk/axminster-plus-ub-3300eck-cyclone-extractor-prod795045/ Har för mig att säljaren på Felder sa att deras renluft aggregat RL 125 skulle räcka till Felder K915, den ligger på 1900 m3/h obelastad, men jag har inte lust att betala 18000 exkl moms för en spånsug. Givet
Gruvberget: Det låter logiskt nu när du beskriver det. Mycket tacksam för alla tips! Kan faktiskt betyda att jag kan behålla alla 10 fingrar intakt :-)
noone70: Nja men du får knappast ner tre maskiner och lite lull-lull :)
prototypen: Och sedan ska båda sidorna vara raka samtidigt. Nä, jag håller med Kent, köp dig ett nytt. Finns nog ingen mek verkstad som har så långt/många skruvstycken att spänna upp ett pass på 160-180 cm. Ett nytt är nog billigare, men försöka går ju, och det kan ju duga att dra av en grusbädd. Protte
Danne78: Den som är skönast att hålla i :-) Det kommer spela mycket, mycket större roll än specarna på maskinerna (som är snarlika). Ska du köpa boschen så se till att det är 2-Li och INTE Li-2. 2-Li är den senaste generationen, och betydligt mer kompakt än Li-2.
Johan Rubank: Jag skulle fundera på ett bra och vasst stämjärn, det klarar du lätt att använda och skärpa utan att det blir dyrt. Sen är det som vanligt bäst att kika runt på nätet lite och fundera på hur du tänkte jobba innan du köper en hyvel.
PCLarsson: [citat] När det kommer till GCM 8S så är min uppfattning att det är en riktigt bra maskin, om man bortser från lasern som jag aldrig har använt. Föredrar att rispa med en talmeter och tanda in manuellt.