Verktyg & Maskiner
bax: [citat] Aha, nu fattar jag! Ja, jag söker en skiva som håller måtten (cirka) 200x50mm med lämpligt axelhål. Den skall sitta på min gamla Arboga pelarslip Alltså är de andra länkarna inte intressanta, men tack ändå.
bengtn: Jo, Waynes hyvlar är av minst samma klass men inte lika "loopy" /B
verktygsgurun: När jag snedklyver har jag en MDF bit med knäledsspännare som jag spänner fast ämnet i . Jiggen för Nimajned kan dock inte vara så tjock då GTS bara tar 79mm. (9mm tillgodo). Skaffa ämnen så du får ut två kilar per sågninng och använd fogsvansen.
Mats Bengtsson: [citat] Tack för bra svar. Ja måttskillnaderna gör mig inget, det är mer principer och idéer jag vill ha. Dado-blads jiggar faller ju helt bort med en CMS, likaså föredrar jag också fler enkla jiggar framför en superjigg. Din analys låter förträfflig och träffsäker, tack för utförligt svar. --- Mats ---
verktygsgurun: Skall skicka iväg min gamla såg för kostnadsförslag...bra o ha två. Något förslag vart jag skickar ?
larsbj: [citat] Man kapar bort i den änden fästet är, i Makita och Fein kläms bladet mellan två backar så det behövs inget fäste.
jajamänsan: Tack för alla svar börjar med att testa biltemas variant.
Mats Bengtsson: [citat] Tack, jo det är nog tyvärr som du säger. I en förhoppning att förenkla tänkte jag att det skulle vara så mycket enklare att "förlacka" om man inte behövde maskera eller frigöra efteråt. Men det är alltså den vanliga vägen som gäller. --- Mats ---
Magnus_Andersson: Jag köpte den här för ett par år sedan, bara för några få hål: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Borrhammare/Borrhammare-850-W/ Då kostade den 495:- Sedan dess har jag borrat jäkla massa hål, knackat ner putsen på flera väggar i källaren, bilat bort betongklack, mm. Förutom att den är aningen tung, och säkert inte det starkaste som finns måste jag säga att den är
Daniel_N: [citat] Håller med, jag är också mkt försiktig med denna.
Randulf: Aha, tack för tipset. Får ta en sväng förbi Swedol och kolla med dem. Reggade den på Bosch hemsida nu i alla fall så man har tre års garanti.
Farzan: [citat] Inte nödvändigtvis. En del billiga bordssågar har dåliga klyvanhåll som sviktar. Jag har en gammal Hercules som är sådan, hopplös att såga rakt med.
Daniel78: När jag bygger om garaget så kommer jag montera ett Ikea-kök där :) Underskåp med lådor i olika bredder och höjder för maskiner, varje maskin ska få sin egen låda där den ska bo tillsammans med sina tillbehör. Ovanpå underskåpen blir det en lång bänkskiva som arbetsbord. Sedan tänkte jag montera överskåp som ska kapas ner så dom bara är typ 15-20cm djupa, i dessa monteras det
Ludwig: [citat] Är kniven "vågad" endast från ena sidan, dvs baksidan slät så slipa från baksidan så förstör du inte vågorna. Är den vågad från bägge håll vet jag inte riktigt, men är den "tandad" i stället så kanske man kan ta lite från varje håll?
Atenza: [citat] Den kommer att knäckas av sin egenvikt, så länge du inte har något som stöder upp den.
perso: Hej alla! Tack för era svar. Jag hade inte förväntat mig att maskinerna skall vara värda någon förmögenhet, därför ville jag kolla av läget lite innan man slänger ut en annons. Svarven hade jag ute förra året för 1500 kr, men ingen hörde av sig... (fel värdering alltså) Att behålla dem är nog inget alternativ. Dels tar de mycket plats, och dels använder jag inte denna typen av
noone70: Eftersom jag redan har ett flertal Makita 18v maskiner så funderar jag på att byta ut min borrhammare Bosch(grön) PBH2800 720W mot en Makita BHR202z. Skulle vara skönt att slippa dra fram förlängningskabel varje gång man ska borra lite. Är den nån som har koll på hur Makitan står sig mot 220v maskiner?
Mats Bengtsson: [citat] Det är sant, jag överdriver när jag säger deras "Festool" tvingar en att köpa nytt gummi. Man behöver inte köpa nytt gummi. Man kan faktiskt ta det gamla slitna gummit, slita loss det från skenan, flytta det lite mer än en tiondel ut, och sedan limma på det igen. Jag tänkte att det var nog fel väg att gå, bättre börja med ett nytt gummi om jag ändå måste fytta mina
End: Har börjat byta mina lådor från andra märken till Tanos/Festool, i synnerhet T-LOC, kommer dock behålla de gamla Systainer. Ser inte avsaknaden av totalt bakåtkompatibliteten som ett större problem, bara att lägga T-LOC överst. Jag kanske ändrar åsikten senare men just nu känns det inte så obekvämt som det befarades. Man blir i alla fall av med otympligheterna som följer med olika
nomis: En Milwaukee är väl definitivt värd att kosta på nya kol av rätt typ? Om ett av kolen kärvar så känns det rimligt att det är där det felar. Kolborstar av fel typ riskerar att gå sönder, glappa med mera och därmed förstöra andra delar. Men det går ju kanske bra för att prova om det är där felet ligger.
Raceman: Säkerligen kommer du att använda det vanliga stativet mest, men univesalfästet är ju även det ett litet stativ som är höj och sänkbart. Det är bra att ha när du skall högre upp än vad stativet räcker. Montera hyllor, överskåp, (tavlor), rikta dörröppningar, fönster osv.
b8q: Jag har än så länge bara använt den för att ta upp ett gammalt igenmurat ventilationshål i källargrundmuren. Det gick alldeles utmärkt, betydligt bättre än min gamla borrmaskin. Maskinen känns gedigen utan några glapp eller någon "plastighet". Följde med två olika (snabbt utbytbara) chuckar, en för SDS+ och en för "vanliga" borrar. Än så länge är jag nöjd.
Mr Handyman: Jo, MFT 1080 är lägre än MFT/3. 1080 är också större på bredden (och kanske längden också). Det där med CMS-modulhållare till MFT/3 känns lite tråkigt. Å andra sidan ser jag inga större vinster med att koppla ihop dem på det viset, varken på längden eller på tvären, varje gång man ska fräsa (etc.) kommer bordet vara fullt av projekt. Det har ju varit mycket skriverier om
IvarN: Blanda citronsyra (pulver från mataffären) med vatten. Lägg i verktygen (givetvis ej elverktygen) över natten. Klart.
kimmo_thn: Köpte mig en Hitachi DS14DSAL idag.. kan bara säga att det blir nog fler Hitachi maskiner framöver. Använder för övrigt bara Panasonic på jobbet. Men dessa är för dyra för lite hemmabruk.
Fixar_Krille: Har köpt en begagnad planlaser quante ql320h när den kalibrerar så ger den ifrån sig ett knastrande ljud. Jag tycker inte att det låter bra låter för mycket för att bara vara justermotorerna som går, undrar om detta är normalt eller något som är fel.