Festool och Protool (och Tanos) ingår i samma koncern. Lite förenklat kan man säga att Festool är finsnickeri och Protool bygg.
 
Daniel har givetvis helt rätt. Om du letar vidare kommer du nog hitta ett par maskiner som idag säljs under namnet Protool men för några år sedan såldes under Festool- eller Festoflagg.
 
Protool ägs av TTl Tooltechnik Systems AG, som även äger Festool och Tanos (systainrar) Produktlinjen är mer inriktad på Bygg, än snickeri och inredningar, vilket är Festools nisch. Som vanligt i branschen byter man konstruktioner med varandra och ändrar i stort sett bara färgen på skalen och vilka tillbehör som följer med i leveransen. Bytena sker inte bara inom bolag med samma huvudägare, utan lite hur som helst bland premiumtillverkare. Alla vill ju kunna erbjuda ett komplett sortiment inom sitt varumärkes nisch.
 
Som vanligt svarar vi tre samma sak inom ett par minuter...
 
Oki då är jag med,man lär sig alltid något mat nyttigt på detta forum :)
 
Paul-Staffanstorp
Saneringsfräsen RGP80 var t.ex Festools strax innan jag köpte min och den hade då blivit en Protool men helt identisk med föregångaren så det var ju bara skalet som bytades ut.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Saneringsfräsen RGP80 var t.ex Festools strax innan jag köpte min och den hade då blivit en Protool men helt identisk med föregångaren så det var ju bara skalet som bytades ut.
Jag har för mig att denna maskin dessutom kommer från Flex från början.
 
Paul-Staffanstorp
Daniel_N skrev:
Jag har för mig att denna maskin dessutom kommer från Flex från början.
Ingen omöjlighet kanske men jag vet att flex har en som ser annorlunda ut i utförandet...
 
En sak som jag noterade när jag hade en festoolskruvdragare var att protools centrotecbits hade grövre finish vilket gjorde att dom ibland fastnade i centrotecchucken.
 
Daniel_N skrev:
Jag har för mig att denna maskin dessutom kommer från Flex från början.
Nej, nej, nej, det var ju inget bra... B&D äger sedan några år tillbaks företaget bakom Flex (samt Porter-Cable, Delta mfl). Jag försöker hålla mig borta från allt som kan förknippas med B&D. Dock är SAF750/RGP80 så pass gamla att de förhoppningsvis baseras på en Flex framtagen innan den obehagliga associationen uppstod. Jag väljer att tro på det senare och behåller min RGP80 ;)
 
mattiasp skrev:
Protool ägs av TTl Tooltechnik Systems AG, som även äger Festool och Tanos (systainrar) Produktlinjen är mer inriktad på Bygg, än snickeri och inredningar, vilket är Festools nisch. Som vanligt i branschen byter man konstruktioner med varandra och ändrar i stort sett bara färgen på skalen och vilka tillbehör som följer med i leveransen. Bytena sker inte bara inom bolag med samma huvudägare, utan lite hur som helst bland premiumtillverkare. Alla vill ju kunna erbjuda ett komplett sortiment inom sitt varumärkes nisch.
TTS Tooltechnic Systems ;)
 
Rätt skall vara rätt ;)
 
frohike skrev:
mattiasp skrev:
Protool ägs av TTl Tooltechnik Systems AG, som även äger Festool och Tanos (systainrar) Produktlinjen är mer inriktad på Bygg, än snickeri och inredningar, vilket är Festools nisch. Som vanligt i branschen byter man konstruktioner med varandra och ändrar i stort sett bara färgen på skalen och vilka tillbehör som följer med i leveransen. Bytena sker inte bara inom bolag med samma huvudägare, utan lite hur som helst bland premiumtillverkare. Alla vill ju kunna erbjuda ett komplett sortiment inom sitt varumärkes nisch.
TTS Tooltechnic Systems ;)

Blev lite fundersam ett tag för TTI ligger ju bakom Milwaukee, AEG, Ryobi mfl.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.