hej

funderar på att köpa makita 10,8v kit och har hittat två som jag funderar på
LCT303x
http://www.proffsmagasinet.se/verkt...bjudanden-makita/makita-combokit-lct303x.html
eller Lct204.
http://www.proffsmagasinet.se/paketerbjudanden-makita/makita-combokit-lct203.html

Förutom ficklampan och tillbehörssats så är det en DF330 i lct303 paketet och en DF030.
om man tittar på specifikationen på dessa verkar de vara identiska förutom att df330 är lite större. Vad mer är skiljer dem åt?
 
DF330 har ju en riktig chuck medans den andra bara har bitsfäste, chuck är mycket mer användbart även om dom flesta tillbehören finns med bitsfäste.
 
DF330 absolut (LCT303x-kittet). Om du inte (som jag) råkar ha en stor, tung 18-voltare av proffsmodell, då kan det finnas en poäng med att ha en kort rackare med bitsfäste också, men ska du ha den som alltmöjligtmaskin kommer du bli galen på att du måste få tag i borr och andra prylar med sexkantsskaft hela tiden...

LCT204 (du länkar till 203) innehåller också DF330 och är utan lullullet (brukar vara billigare).

Sajten du länkar till har priser exklusive moms. Lite småfult, då de ser billigast ut på prisjakt pga detta (vilket de sällan är)

:-)

Dvs mitt råd är LCT204 (eller 303x om du vill ha lampa och lullull) Inte 203:an med DF030.
 
Redigerat:
Jag har redan motsvarande 18v maskiner, BHP452 borrmaskin och en BTD140 slagskruvdragare, dessa fungerar skitbra vid grovarbetet. Men de är lite för kraftfulla(speciellt 140:an) och klumpiga nu när man ska fixa småsaker i hemmet.

Har kollat lite på Bosch (blå) minimonster-paketet oxå. Det tar emot lite att gå ifrån makita, men man måste ju vara lite pragmatisk för det känns som om man får mer för pengarna där.Mulitmaskinen som följer med det paketet känns något som man kan ha mycket nytta av.

Någon som har erfarenhet av det paketet?
 
Har samma saker och tänkte likadant, men de hade för stora handtag för mina pyttehänder, annars var de bra. Shop-Seltmann är billiga på det just nu tror jag.
 
Skall du bara ha en uppsättning maskiner, ta den med chuck!

Själv har jag samtliga tre 10.8 voltare och använder maskinen med bitsfäste (DF030) till 90% då den är smidigast o mest välbalanserad. Passar min hand perfekt, tycker Bosch handtag o även AEG:s småmaskiner är för tjocka...
DF030 kan du hitta lös på Tradera till en vettig peng med lite flyt.
 
Redigerat:
Kör till 99% med den chucklösa DF030, chuckar blir utslitna och utan chuck får den plats i byggbyxornas ficka.
 
Kör med Boschs 10,8or, och använder den chucklösa jämt.
Visst, nångång ska det borras då åker chuckvarianten fram, men inte annars.
 
tallmilan skrev:
Kör till 99% med den chucklösa DF030, chuckar blir utslitna och utan chuck får den plats i byggbyxornas ficka.
Fast att en chuck skulle bli utsliten innan batterierna är slut har jag aldrig hört talas om.
 
Daniel_N skrev:
Fast att en chuck skulle bli utsliten innan batterierna är slut har jag aldrig hört talas om.
Nej inte jag heller. Däremot har jag gott om bitshållare som pajat.
 
F
Har också 18V 452 och dom tre 10,8V. Den chucklösa är favoriten, kort, kompakt och grym balans. Använde den från början bara som skruvdragare men har handlat upp mig på borr med 1/4" fäste så nu används 18V makinen bara när den kraften behövs. Jag röster på kittet med bitsfäste.
 
Daniel_N skrev:
Fast att en chuck skulle bli utsliten innan batterierna är slut har jag aldrig hört talas om.
Batterierna byter man (mot ful-batterier av samma sort) när de är slut, hur byter man chuck på en icke Festool dragare ?
 
tallmilan skrev:
Batterierna byter man (mot ful-batterier av samma sort) när de är slut, hur byter man chuck på en icke Festool dragare ?
Man kan köpa den som reservdel. Men det var inte riktigt så jag tänkte. Dels menar jag att en chuck kanske håller lika länge som 3 omgångar batterier eller mer. Dels att när den första omgången batterier är slut så brukar det ofta vara ett intressant alternativ att köpa nya dragare (med nya batterier) - det brukar inte vara dyrare än två nya originalbatterier. Det lär dock vara dyrare än två piratbatterier, men å andra sidan får du ofta lite nya funktioner (ev. nya typ av batterier) och garanti med en nya dragare, vilket ganska många (tror jag) uppväger prisskillnaden gentemot piratbatterier. Med denna tanke som grund menade jag att det faktum att chuckar (precis som resten av maskinen) slits inte bör vara den avgörande faktorn när man väljer dragare.
 
Sant, men jag har haft otur med chuckarna på B&D etc kanske eftersom chuckarna har gått före batterierna, till och med inom garanti tiden.
Så nu är det bara blåa kulörer på dragarna ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.