9 141 läst ·
16 svar
9k läst
16 svar
Byggskottkärra?
Sida 1 av 2
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Hej alla!
efter att slitit ut 3 billiga skottkärror är jag på jakt efter en ny skottkärra och har tittat på de byggkärror som Biltema och jula säljer.. 599.- respektive 999:-.. ser ut att vara precis likadana kärror. är det någon som provat denna? plastkorg känns kanske sisådär? eller ska man bespara sig "eländet" och köpa en ekeby b35 istället?
tack på förhand!
efter att slitit ut 3 billiga skottkärror är jag på jakt efter en ny skottkärra och har tittat på de byggkärror som Biltema och jula säljer.. 599.- respektive 999:-.. ser ut att vara precis likadana kärror. är det någon som provat denna? plastkorg känns kanske sisådär? eller ska man bespara sig "eländet" och köpa en ekeby b35 istället?
tack på förhand!
Far på Odal eller nåt liknande ställe å handla en kärra, då brukar man få grejor som håller.
Samma här, köpte julas för 599 för ett par år sedan, och den har varit skitbra. Bra brett hjul har den, och klarar stora vikter, jag har kört stora mängder jord och sten och betong i min utan problem. Jag tror dock inte att jag skulle vilja betala 999 för den..........Roundup skrev:
Håller med verktygsgurun. Satsa på en rejäl skottkärra, modellen H1 eller H2 påminner mycket om min, som blir 37 år i år. Jag har nog oljat skalmarna ett par gånger men aldrig haft punktering. Vinterförvaring mestadels utomhus.
Ekeby B35 verkar trevlig.
Men ser ut att endast gå att få i version G (art.nr 1115) med glidlager.
Vad säger ni om det?
Är det köp ändå?
Är en hårdbrukare som använder kärran rejält över snittet.
Har hittills haft en sådan Jula som jag bytt hjul på tre gånger samt att den börjar bli vinn i chassit.
Det jag är rädd för är att hjulet inte sitter riktigt bra och börjar vingla när man kör, då går det fort till byte...
Hos Hörby Bruk har de inte fattat att industrisemestern är historia, så där blev det inget svar.
Men ser ut att endast gå att få i version G (art.nr 1115) med glidlager.
Vad säger ni om det?
Är det köp ändå?
Är en hårdbrukare som använder kärran rejält över snittet.
Har hittills haft en sådan Jula som jag bytt hjul på tre gånger samt att den börjar bli vinn i chassit.
Det jag är rädd för är att hjulet inte sitter riktigt bra och börjar vingla när man kör, då går det fort till byte...
Hos Hörby Bruk har de inte fattat att industrisemestern är historia, så där blev det inget svar.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Medlem
· Västerbotten
· 550 inlägg
Protte; den där har ju exakt samma konstruktion som Ekeby 90 och större (110, 125, 150) med genomgående trähandtag, så du kan itne döma ut Ekeby-kärrorna allihop på ett bräde sådär 
den du länkar till är ju bara en vanlig skottkärra =)prototypen skrev:
Ekeby B35 är det som gäller. Har modellen som B35 ersatte och den är still going strong.
