P
Hej alla!


efter att slitit ut 3 billiga skottkärror är jag på jakt efter en ny skottkärra och har tittat på de byggkärror som Biltema och jula säljer.. 599.- respektive 999:-.. ser ut att vara precis likadana kärror. är det någon som provat denna? plastkorg känns kanske sisådär? eller ska man bespara sig "eländet" och köpa en ekeby b35 istället?


tack på förhand!
 
Utan att ha testat dem så tycker jag du redan själv har sagt vad du ska ha -- en riktig kärra och inget lågprisskit från Biltema eller Jula. Om du nu har slitit ut tre kärror så vet du ju vad de går för.

Komplettera sedan Ekebyn med en sådan här :)
 
Haha, då är man tvungen att ha kärran full av batterier! Men lätt går det! :D
 
Jag har två kärror, en äldre Ekeby för grovjobben (sten, makadam, jord mm) och (för trädgården) en billig Jula-kärra för lättare saker (löv, kvistar, gräsklipp...)
 
Det ser ju ut som att det är samma på Jula och Biltema, förutom priset. Själv har jag Julas och är nöjd med den. Har för mig den kostade 599 för ett par år sen.
 
Far på Odal eller nåt liknande ställe å handla en kärra, då brukar man få grejor som håller.
 
Fotografen skrev:
Far på Odal eller nåt liknande ställe å handla en kärra, då brukar man få grejor som håller.
:S

Vems pappa i Odal säljer skottkärror??????

:blushing:
 
Roundup skrev:
Det ser ju ut som att det är samma på Jula och Biltema, förutom priset. Själv har jag Julas och är nöjd med den. Har för mig den kostade 599 för ett par år sen.
Samma här, köpte julas för 599 för ett par år sedan, och den har varit skitbra. Bra brett hjul har den, och klarar stora vikter, jag har kört stora mängder jord och sten och betong i min utan problem. Jag tror dock inte att jag skulle vilja betala 999 för den..........
 
Håller med verktygsgurun. Satsa på en rejäl skottkärra, modellen H1 eller H2 påminner mycket om min, som blir 37 år i år. Jag har nog oljat skalmarna ett par gånger men aldrig haft punktering. Vinterförvaring mestadels utomhus.
 
P
tack för dom svarena.. var idag och köpte en ekeby b35, en helt enkelt grym byggkärra :D
 
Ekeby B35 verkar trevlig.
Men ser ut att endast gå att få i version G (art.nr 1115) med glidlager.
Vad säger ni om det?
Är det köp ändå?

Är en hårdbrukare som använder kärran rejält över snittet.
Har hittills haft en sådan Jula som jag bytt hjul på tre gånger samt att den börjar bli vinn i chassit.

Det jag är rädd för är att hjulet inte sitter riktigt bra och börjar vingla när man kör, då går det fort till byte...

Hos Hörby Bruk har de inte fattat att industrisemestern är historia, så där blev det inget svar.
 
pleqtiz skrev:
tack för dom svarena.. var idag och köpte en ekeby b35, en helt enkelt grym byggkärra :D
Den, byggkärra:D

Det här är en byggkärra

253408-karra.jpg

har lite över 30 år på hjulet.

Ekeby är en trädgårdskärra/fruntimmerskärra, jodå jag har en sådan också för småjobb, tex köra bort aska.

Protte
 
Protte; den där har ju exakt samma konstruktion som Ekeby 90 och större (110, 125, 150) med genomgående trähandtag, så du kan itne döma ut Ekeby-kärrorna allihop på ett bräde sådär :)
 
prototypen skrev:
Den, byggkärra:D

Det här är en byggkärra

[bild]

har lite över 30 år på hjulet.

Ekeby är en trädgårdskärra/fruntimmerskärra, jodå jag har en sådan också för småjobb, tex köra bort aska.

Protte
den du länkar till är ju bara en vanlig skottkärra =)

Ekeby B35 är det som gäller. Har modellen som B35 ersatte och den är still going strong.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.