K
Halloj!

Behöver en hyvel till små justeringar, typ: socklar som inte passar hundra pga nån upphöjning i golvet, köksmontage och liknande. Ska vara skapligt billig då den kommer användas ytters begränsat, har inte en aning om vilken sorts hyvel man skall ha, kvalitetsmässigt tror jag allt funkar, kommer användas 1-3 gånger/år max, kanske inte alls

Men vad skall man ha, stöthyvel och rubank är namn på hyvlar jag minns från träslöjden, men vilken skall man ha?
Kanske nån annan?

Får gärna finnas i fysiskt butik i sverige, gärna Jula då jag ser butiken från köksfönstret:-)
 
En stöthyvel eller möjligtvis en bullnose planer hade jag valt. Det går att utföra uppgifterna du skriver om. Trots detta kan det finnas mer lämpliga hyvlar, vi får höra vad hyvelmaffian säger.

Problemet med att du ska använda den så pass lite är att billiga hyvlar inte är särskilt bra/kräver mycket jobb innan de blir bra. Dessutom krävs bra skärputrustning för att få ok resultat. Därför vill jag slå ett slag för en slipmaskin. Den är inte lika snabb/lämpad till alla jobb som en hyvel (och vice versa). Å andra sidan är den inte tvunget dyrare samt mycket lättare och snabbare att underhålla.
 
Det kanske inte behöver vara en Veritas, Clifton eller Lie-Nielsen, men inte desto mindre måste man kunna få stålet riktigt vasst och bra. Till de jobben du beskriver använder jag en stöthyvel från Stanley, en kantlisthyvel No78 från Stanley och en putshyvel No3 Bahco.

Som Daniel säger måste man kunna slipa stålet tillräckligt bra. Jag kör med Tormek T-7, men det finns en mängd olika system. Möjligen att planglas och slippapper plus slipjigg är det vettigaste om det sker sällan.
 
Daniel_N skrev:
En stöthyvel eller möjligtvis en bullnose planer hade jag valt. Det går att utföra uppgifterna du skriver om. Trots detta kan det finnas mer lämpliga hyvlar, vi får höra vad hyvelmaffian säger.

Problemet med att du ska använda den så pass lite är att billiga hyvlar inte är särskilt bra/kräver mycket jobb innan de blir bra. Dessutom krävs bra skärputrustning för att få ok resultat. Därför vill jag slå ett slag för en slipmaskin. Den är inte lika snabb/lämpad till alla jobb som en hyvel (och vice versa). Å andra sidan är den inte tvunget dyrare samt mycket lättare och snabbare att underhålla.
I väntan på inlägg från någon i hyvelmaffian håller jag med Daniel, även om bullnose är något jag tror man skall vänta med tills man har ett antal hyvlar. En lite svår hyvel att använda, och saknar en del av hyvelns normala fördelar, och fungerar egentligen inte så bra om det inte är en riktigt bra hyvel (glapp i främre biten är vanligt, hugg är vanligare på en bullnose än vanlig hyvel). Stöthyveln är den mest grundlägande hyveln, och den som är lättast att själv fixa till. Men den är bästa på att jämna till, i fallet med socklar och upphöjning i golvet är det ibland att ta bort en bit på en kant som är aktuellt, och man kan då vara inne på en specialiserad stöthyvel (skew) eller ett shoulderplane, eller...

Så jag skulle tro att om man vill undvika att lägga för mycket pengar och ändå få bra resultat är bästa starten en slipmaskin och en fil, båda lätta att hitta i svenska butiker. Redan vid nästa steg mot hyvel, det vill säga investering i stämjärn, måste man börja slipa själv.

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
I väntan på inlägg från någon i hyvelmaffian håller jag med Daniel, även om bullnose är något jag tror man skall vänta med tills man har ett antal hyvlar. En lite svår hyvel att använda, och saknar en del av hyvelns normala fördelar, och fungerar egentligen inte så bra om det inte är en riktigt bra hyvel (glapp i främre biten är vanligt, hugg är vanligare på en bullnose än vanlig hyvel). Stöthyveln är den mest grundlägande hyveln, och den som är lättast att själv fixa till. Men den är bästa på att jämna till, i fallet med socklar och upphöjning i golvet är det ibland att ta bort en bit på en kant som är aktuellt, och man kan då vara inne på en specialiserad stöthyvel (skew) eller ett shoulderplane, eller...

Så jag skulle tro att om man vill undvika att lägga för mycket pengar och ändå få bra resultat är bästa starten en slipmaskin och en fil, båda lätta att hitta i svenska butiker. Redan vid nästa steg mot hyvel, det vill säga investering i stämjärn, måste man börja slipa själv.

--- Mats ---
Lita nu inte för mycket på Mats, han mörkar rejält och är naturligtvis själv medlem i hyvelmaffian. ;)

Ett par filar är absolut ett mycket bra komplement till slipmaskinen.
 
Jag skulle fundera på ett bra och vasst stämjärn, det klarar du lätt att använda och skärpa utan att det blir dyrt. Sen är det som vanligt bäst att kika runt på nätet lite och fundera på hur du tänkte jobba innan du köper en hyvel.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.