Medlem
· Västra Götaland
· 406 inlägg
Hej
När jag gick min snickeri (möbel) utbildning så hade vi en special el-hyvel som hade en stor sula och en kutter som låg i exakt nivå med sulan och på sidan om sulan, syftet med maskinen var att hyvla kantlister flush med skivan före fanering. Är det någon som sett sådan nu för tiden och vet var man kan få tag på dom, alternativt ett annat (bättre) sätt att lösa problemet.
När jag gick min snickeri (möbel) utbildning så hade vi en special el-hyvel som hade en stor sula och en kutter som låg i exakt nivå med sulan och på sidan om sulan, syftet med maskinen var att hyvla kantlister flush med skivan före fanering. Är det någon som sett sådan nu för tiden och vet var man kan få tag på dom, alternativt ett annat (bättre) sätt att lösa problemet.
Medlem
· Västra Götaland
· 406 inlägg
japp, ser ut som en sån, vet någon några andra tillverkare av liknande? eller är det någon som har en alternativ lösning på problemet (bortsett från handhyvel)?
Horisontellt fräsbord är ett alternativ som jag själv använder en del. Funkar prima till "hanterbara" saker som tex lådfronter och köksluckor, men det är inget vettigt alternativ för tex otympliga bordsskivor. Dock förutsätter det att dina kantade skivor tåler att dras över bordet eftersom de annars kan repas - om man inte använder en släde förstås (eller till nöds fäster tex en spillbit MDF på arbetsstycket).
Jag har faktiskt aldrig sett något annat märke.. Till tunnare lister går det ju bra med en fräs, men till lite kraftigare lister är nog den här maskinen fortfarande riktigt bra. (Helst kombinerad med en sväng genom bredbandsputs...)
Redigerat:
Ett billigt alternativ är en flush trim jig och ett dyrar alternativ är att slå till på en festool kantfräs typ MFK700. Har tyvärr ingen erfarenhet av någon av metoderna så jag kan inte uttala mig om hur bra dom fungerar.
Jag har en Festool MFK 700 som funkar bra som kantfräs med det liggande 1,5 gradersbordet. Ska du fanéra ovanpå ska du nog titta på 0-gradersbordet också. Annars är nog en handhyvel ett bra alternativ. Eller två. En för grov avverkning och för finputs av det sista.
/B
/B
Medlem
· Västra Götaland
· 406 inlägg
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 406 inlägg
Lite kul videosnuttar här.
/B
/B
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Har ibland använt vanlig elhyvel till det där. Skruvat upp till max skärhöjd, i mitt fall 4mm och sen lagt hyveln mot referensytan och kört ut och rakt igenom
den list som ska bli i samma nivå som referensytan. Så bör väl också principen vara med hyveln i bigsnuckes inlägg. Har dock aldrig gjort det på något som är riktigt noga, så jag har inte superkoll på kvalitén på det, men principen har fungerat i alla fall.
den list som ska bli i samma nivå som referensytan. Så bör väl också principen vara med hyveln i bigsnuckes inlägg. Har dock aldrig gjort det på något som är riktigt noga, så jag har inte superkoll på kvalitén på det, men principen har fungerat i alla fall.
Klicka här för att svara
