Har svårt att bestämma mig. Är inne på att köpa en Makita lamellfräs. Hos Axminster kostar den 253 pund inklusive VAT och frakt. Sen så hittade jag den även på Rubart för 300 euro inklusive frakt det innebär att det inte är någon skillnad i pris. Dock så får man med 1000 kex av Axminster, gengäld hos Rubart så får man rätt stickkontakt för oss i Sverige.
Vad skulle ni ha gjort? Är det någon som vet ett bättre pris eller har en annan ide så kom gärna med förslag.

http://www.axminster.co.uk/makita-3901-biscuit-jointer-240v-prod22631/?searchfor=3901

http://www.rubart.de/advanced_search_result.php/keywords/MAKITA+Nutfräse+3901

Jag är själv på jakt efter en kexmaskin. Vad var det som fick dej att bestämma dig för en makita.
Axminster tycker jag för kex är dyrare än en stickkontakt

Pär

macdiver skrev:
Har svårt att bestämma mig. Är inne på att köpa en Makita lamellfräs. Hos Axminster kostar den 253 pund inklusive VAT och frakt. Sen så hittade jag den även på Rubart för 300 euro inklusive frakt det innebär att det inte är någon skillnad i pris. Dock så får man med 1000 kex av Axminster, gengäld hos Rubart så får man rätt stickkontakt för oss i Sverige.
Vad skulle ni ha gjort? Är det någon som vet ett bättre pris eller har en annan ide så kom gärna med förslag.

[länk]

[länk]
Lamellfräsar verkar populära. Det jag funderar på är hela tiden varför. Om man bara skall kexa ihop ett par skivor kan man köra en handfräs med en kexskiva i. Om man vill sätta ihop skivorna starkt och utan glapp, då verkar Dominon både starkare och exaktare.

Så varför en lamellfräs?

--- Mats ---

Den frågan har jag oxo grubblat över. Min erfarenhet är att kexen inte är helt jämntjocka och därmed blir styrningen i den ledd de styr (kalla den x eller y) inte blir helt tight. Jag har en Lamello C3:a samt använder Lamellos kex så utrustningen är det nog inget fel på. Visst, det rör sig om några tiondelar men de tiondelarna finns inte i Dominosystemet.

Från början var jag inne på en lågpris Kina maskin, sen så läste man några trådar om andras erfarenheter om billiga lamellmaskiner. Sen var jag inne på att välja Dewalt istället, mer än dubbelt så dyr än en lågprismaskin typ Ferm från Jula men ändå lite billigare än Markita/Bosch. Men efter än mer läsande på internet så är jag inne på Markita istället. Fortsätter stegringen i samma fart så är jag snart uppe i en domino…..

Låter intressant med kexskiva till handöverfräsen. Var köper man den och var kostar en sådan. Har en handöverfräs idag med 8mm spänn chuck (ELU Mof 96E).

macdiver skrev:
Från början var jag inne på en lågpris Kina maskin, sen så läste man några trådar om andras erfarenheter om billiga lamellmaskiner. Sen var jag inne på att välja Dewalt istället, mer än dubbelt så dyr än en lågprismaskin typ Ferm från Jula men ändå lite billigare än Markita/Bosch. Men efter än mer läsande på internet så är jag inne på Markita istället. Fortsätter stegringen i samma fart så är jag snart uppe i en domino…..

Låter intressant med kexskiva till handöverfräsen. Var köper man den och var kostar en sådan. Har en handöverfräs idag med 8mm spänn chuck (ELU Mof 96E).
Cobolt har skivnotfräsar och infällningsfräsar, och Theofil säljer Cobolt. Genom att byta til rätt styrlager, alterntivt köpa olika diametrar får man de olika kexbredderna.

--- Mats ---

phl skrev:
Den frågan har jag oxo grubblat över. Min erfarenhet är att kexen inte är helt jämntjocka och därmed blir styrningen i den ledd de styr (kalla den x eller y) inte blir helt tight. Jag har en Lamello C3:a samt använder Lamellos kex så utrustningen är det nog inget fel på. Visst, det rör sig om några tiondelar men de tiondelarna finns inte i Dominosystemet.
Precis, intressant dessutom attt du får det med så rätt grejer man kan använda. Och det är de tiondelarna som skiljer mellan att ha gjort släta limfogar eller att få hyvla ner till en plan yta, eller styra upp i båda riktingingarna, trots fogningen.

--- Mats ---

Med tanke på vad många tycks anse om kex maskiner (vilket jag håller med om) och med tanke på att dom bidrar ganska lite till hållfastheten, köp en Domino istället. Bättre presicion och avsevärt bättre hållfasthet. Faktum är att jag kan inte komma på ett enda tillfälle när ett kex skulle vara att föredra framför Domino.

Ingen som har reflekterat över att Dominon är tre till fyra gånger så dyr som en bra kexmaskin? Nog borde det vara möjligt att snickra ihop lite jiggar som för att man kan fräsa Dominospåren med en vanlig handöverfräs?

Anledningen att man väljer kexmaskin. Man vill ha ett snabbt sätt att sammanfoga, med hyfsad precision till en rimlig kostnad. Är inte kostnaden ett problem så skall man nog välja en domino.
Är det så att man måste ha den extra styrkan så är trä plugg det billigaste sättet.

Nu har jag förvisso bara sammanfogat tre projekt med min Bosch kexmaskin, men jag upplever att jag fått perfekt höjdpassning, snarare än "diff på några tiondelar". Köpte en packe Lamello-kex tillsammans med maskinen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.