Har ett långpass modell GGC som jag fått av farsan. Är nog en 40 år gammalt eller så. Fungerar dock fint efter att jag limmat fast libellerna igen som låg och skakade i sina hållare. Massan som höll fast dom hade torkat ut och spruckit/lossnat. Ersatte med silikon.
Har dock upptäckt att det inte är helt rakt, har en lätt bananform. Slår en 2 mm på mitten ungefär. Hur kan man räta ut passet ?
Har dock upptäckt att det inte är helt rakt, har en lätt bananform. Slår en 2 mm på mitten ungefär. Hur kan man räta ut passet ?
Kan du inte enligt min mening. Eller jo, men det kräver en mekanisk verkstad så de kan fräsa/slipa det rätt. Billigare då att köpa nytt.
/Kent
/Kent
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Genom att trycka på rätt ställe med lagom kraft.
Även min farsa hade ett krokigt men han köpte ett nytt, det var nog enklare.
Jag har hållit på och rikta en massa konstiga prylar och det kan vara påfrestande då det blir en aning krokigt åt andra hållet och sedan blir det S-format, sedan blir det som ett W och så får man hålla på.
Protte
Även min farsa hade ett krokigt men han köpte ett nytt, det var nog enklare.
Jag har hållit på och rikta en massa konstiga prylar och det kan vara påfrestande då det blir en aning krokigt åt andra hållet och sedan blir det S-format, sedan blir det som ett W och så får man hålla på.
Protte
Att rikta ett vattenpass lär vara dödfött, det är ett mätinstrument och man skall bearbeta det med 100 delars tolerans.
Visst, man kan prova men det måste ändå slipas sen
/Kent
Visst, man kan prova men det måste ändå slipas sen
/Kent
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Och sedan ska båda sidorna vara raka samtidigt.
Nä, jag håller med Kent, köp dig ett nytt.
Finns nog ingen mek verkstad som har så långt/många skruvstycken att spänna upp ett pass på 160-180 cm.
Ett nytt är nog billigare, men försöka går ju, och det kan ju duga att dra av en grusbädd.
Protte
Nä, jag håller med Kent, köp dig ett nytt.
Finns nog ingen mek verkstad som har så långt/många skruvstycken att spänna upp ett pass på 160-180 cm.
Ett nytt är nog billigare, men försöka går ju, och det kan ju duga att dra av en grusbädd.
Protte
Klicka här för att svara