Får jag lov att visa upp mina importerade italienska bebisar som anlände idag? Dom är födda i italien av Omas och jag adopterat dom från Axminster UK. Det ska bli dörrar, köksluckor, garderobsdörrar, vitrindörrar, bokskåp, herrgårdspanel och mycket mer med dessa godingar till fräsverktyg med trevliga vändskär och massor av profilkombinationer.

Äpplet är också från Italien, men det köpte jag på ICA, det fick ligga där så man ser hur j..vla stora fräsarna är, frisfräsen väger 5 kg, funderar nästan på hur den kommer uppföra sig när den roterar med 2000 varv eller så (bäst jag räknar på periferihastigheten först...)

Var bara tvungen att visa upp skönheterna

• omas.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anders 1920-tal
  • Laddar…
mysigt!
Ser väldigt gedina ut, Kostade skortan eller?
Är dom bättre, på vilket sätt, än tex det som sälj av ToolBox (kanske en dum frågna men kan inte så mycket om fräsverktyg)
Går dom ner i en "vanlig" borsfräs? (tex en Mortens MF 30) eller behövs det riktiga maskiner för att köra en sån best?

Nämen! MF30 är väl en riktig maskin om något? ;) Det är just en sån jag ska köra i. Men, skämt å sidor jag vet vad du menar. Det ska inte vara några problem, MF30 tar 200 mm verktyg och just frisfräsen används för fräsning ovanifrån så man blir inte beroende av någon speciell håldiameter i fräsbordet, dessutom har man anliggning av arbetsstycket mot bordet hela vägen ut även efter fräsning. Möjligen är det lite "farligare" att fräsa så...

Jag prutade hos Axminster och priserna landade på ett par tusen över motsvarande Toolbox Woodpecker verktyg med fastlödda skär. Tror inte Toolbox har denna typ av fräsverktyg med vändskär.
Däremot kan man också göra fina dörrar och köksluckor med Toolbox TB90 och lösa stål till en lägre kostnad, men finessen med Omas sats är att man kan göra väldigt djupa tappar för tyngre dörrar och kombinera en massa olika profiler och varianter.

"Lite farligare" *rys*
Kör du med manuell matning eller matarverk?

/Kent som faktiskt avskyr fräsar då man kommer upp i dessa och större kuttrar *brr*

Manuell matning, men de är MAN-märkta och godkända enligt diverse EU-regler, men visst, så stora verktyg och mycket att avverka på bredden är ju alltid lite otäckt, men ingen fräs är säker :-S

Matarverk ligger högst på önskelistan för övrigt, tror Duab-huset ska få leverera en

Är du verkligen helt säker på att de är avsedda att köras ovanför ämnet? Jag kan däremot tänka mig att de är avsedda att köras på "fel sida" med motsatt rotationsriktning.
Att ha fräsen ovanför ämnet gör ju att hugg direkt kastar iväg ämnet och jag är oerhört skeptisk till detta.
Det är en operation som varken jag eller mina kollegor skulle vilja göra *rys*

/Kent

Nja det låter lite märkligt om man skall använda frässtålet ovanför ämnet. speciellt om man matar för hand då har man hela kuttern "synlig" även efter div skydd. Jag skulle inte göra så, kanske om jag hade till gång till matarverk ...nä det skulle jag inte gör efter lite tänkande.

Pär

Mnjaaa, nu när ni säger det.
Men, det är väldigt tydligt i Omas katalog att fräsen jobbar ovanifrån. De har två varianter, den ena slutar med 1 och den andra 2. 1:an ska ha skären vänd nedåt och 2:an vänd upppåt.
Se dessutom bifogade bilder 1:an som jag har.

Men, men, nog borde det väl gå att göra som ni säger, dvs vända den "upp och ner" och vända på rotationsriktningen, det borde väl bli samma sak? Eller?

• Image2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Image4.jpg
Med tillägget att du måste mata från andra hållet med anhållet på vänster sida.

Gruvis>Japp. det blir samma och mycket mycket säkrare.
Gissar att bilderna bara är för illustration hur den tar, sen hur man fräser är upp till var och en.
Att ha fräsen ovanför är som jag ser det en dödsfälla, är inte ämnet 100% riktat så får man ett hugg som kastar tillbaka arbetsstycket med en kraft som man inte kan hålla emot. Har man sen ena handen vid utmatningsbordet åker den in i kuttern och tja...

Skönt om diskusen här fyllt syftet, dvs aldrig någonsin en kutter ovanför ämnet, det är liksom farlig nog som det är med vertikalen. Och ja, jag har bekanta som saknar fingrar efter missar med den maskinen och de är proffs. Som jag ser det finns det ingen maskin som är farligare än vertikalfräsen och även jag tänker mig för ett par gånger innan jag gör något där. Det är den maskinen som orsakar flest olyckor.

Skrämsel ja men den är en ren mardröm och förlåter inga misstag.

Gissa varför jag föredrar handöverfräs i bord trots att jag har vertikalfräs, det är tusen gånger säkrare.

/Kent

Fräs aldrig ovanifrån!!! lyssna på snickarboden. är inte bara ett finger som ryker...

har än så länge bara ett lite kortare finger, och har tänkt behålla resten av dom. haft frässtål ovanifrån en gång för att fräsa en kornisch och det var bra nära alltså... huuuh!

Jo bilderna är för illustration, men som sagt fräsen som kallas "2" är gjord för fräsning underifrån.
Så vad är det som händer om man fräsen monterad från ovan och arbetsstycket under? Blir det att arbetsstycket kläms mellan frisfräsen (kuttern) och bordet? Varför skulle det bli större risk för hugg och "bakslag" med den varianten? Jag menar, kuttern har ju begränsare och är gjord för "MAN".

Men okej, jag köper er motivering som har erfarenheten och jag ska inte "leka" och riskera några fingrar.

Så det är bara att montera den för fräsning underifrån och vända rotationsriktningen samt mata in från andra hållet?

Om det skulle hända något när man fräser och kuttern är ovanför materialet så kan det bara ta vägen uppåt eller utåt och uppåt finns kuttern och då tar den mera matreal och det du fräser blir förstört.
Och när kuttern tar mera så är risken extremt mycket större att du får bakslag.

Vid maskinell bearbetning skall man alltid eftersträva att det skärande verktyget inte skall kunna äta sig in i det man bearbetar.

Om man mot förmodan måste använda sig av kuttern ovanför materialet så måste man se till att det inte kan ta sig upp i kuttern och det räcker inte bara med matarverk för hjulen fjädrar visserligen trögt. Utan man måste se till att man monterar mekanisk begränsning med någon form av stopp tex en träregel som är fastspänt med tvingar längs annhållet parallellt med bordet. Men det bör man bara ge sig på om man vet med sig att man vet vad man gör.

Mvh Pär H

Det låter logiskt nu när du beskriver det. Mycket tacksam för alla tips! Kan faktiskt betyda att jag kan behålla alla 10 fingrar intakt :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.