Hej!

I dag var jag som jag gör ibland ute och slötittade lite i Hornbachs och Bauhaus hyllor, allt enligt mitt motto "Hellre en pryl med rabatt än något jag behöver till fullpris". Med bultande hjärta och fradga i mungiporna närmade jag mig Bauhaus 70%-hylla. Längst ner glimmade något långt av aluminium. När jag tog upp prylen såg jag att det var en teleskopisk tumstock i aluminium. Stabila ATM Teleskop-Maßstab hette min nye kompis.

Nedsatt från 1949kr till 576 kr, nästan 1400kr rabatt väntade på att få glida ner i min plånbok! Handen på hjärtat - visst har du väl ofta kännt att stålmåttbandet lossnar från kanten när du skall ta mått på en regel och smäller dig över fingrarna, eller att tumstocken aldrig passar riktigt? Det tog mig 2 minuters tvekan innan jag insåg att en sån här måste man bara ha.

Länk till min kompis:
http://www.pkelektronik.com/stabila-teleskop-massstab-atm-70-300-cm.html

Vad är forumets mening, klockrent användningsområde eller är jag bara Kungen av landet Pryltorsk?

Finns några kvar hos Bauhaus i Bäckebol om ni fortfarande två veckor efter lön har för mycket pengar kvar......

/Anders
 
Det gamla mantrat...
"Det är bättre att ha något man inte behöver än att behöva något man inte har."

;)
 
Ett mycket bra mätinstrument. Grattis till ett bra köp!
 
Själv köpte jag wera bits i 2-3 pack för tio kronor idag, det är nästan billigare än harald nyborgs skräpbits i 50 pack :D

On topic: jag förstår inte riktigt prylen du köpte men så billigt hade jag också köpt den, även om jag inte hade en susning om användningsområdet :P
 
Redigerat:
CCPusher skrev:
Själv köpte jag wera bits i 2-3 pack för tio kronor idag, det är nästan billigare än harald nyborgs skräpbits i 50 pack :D

On topic: jag förstår inte riktigt prylen du köpte men så billigt hade jag också köpt den, även om jag inte hade en susning om användningsområdet :P
Titta på länken så förstår du - det är alltså ett antal fyrkantsprofiler i aluminium som man kan dra ut. Sätt tumstocken t ex i en dörrpost, dra ut tills det tar stopp och läs av avståndet på det kopplade stålmåttbandet som sitter i den gula kassetten. Sedan är det så mycket friktion att tumstocken stannar i utdragen position och så kan du överföra måttet till regeln du skall kapa till. Tänkte att detta måste vara användbart när man lägger golv och skall kapa plankorna vid väggavslut.

/Anders
 
Låter lite som en Talmeter det där....men med fördelen att den är nästan helt styv?

Man vet aldrig när man behöver prylarna...så slå till när du kan...går ju alltid att sälja på nätet om du behöver pengarna någon gång:-)
Själv köpte jag 50 Gunnebo Balkskor á 7 kr st på någon rea nästan ett år innan husbygget skulle dra igång..frugan skakade på huvudet, men det var en insparad 1000-lapp sådärbara
 
Forbo skrev:
Låter lite som en Talmeter det där....men med fördelen att den är nästan helt styv?

Man vet aldrig när man behöver prylarna...så slå till när du kan...går ju alltid att sälja på nätet om du behöver pengarna någon gång:-)
Själv köpte jag 50 Gunnebo Balkskor á 7 kr st på någon rea nästan ett år innan husbygget skulle dra igång..frugan skakade på huvudet, men det var en insparad 1000-lapp sådärbara
Jo jag tänkte likadant föst. Men jag har två talmetrar och inte ens den breda tjocka röda är styv nog för att man skall kunna lita på den med tryck, förmodligen mäter den här prylen lite säkrare.

--- Mts ---
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.