Verktyg & Maskiner
Anders_Nilsson: Men blir inte linjerna från Topcon starkare iom att effekten inte behöver projiceras runt om? I alla fall är Topconen inte stark nog att användas utomhus i solljus mer än 3-5 meter med upp till dessa distanser funkar det. På kvällarna är det ju annat. Hur som helst är mottagaren till Topcon mycket bra, väldigt skarp zon för mittstrecket. Funkar upp till 30 meter utomhus i dagslljus med
vojma: Efter att parallellanslagets bakre infästning gick sönder i går så blev det i dag affär på Makitan. Och ta mig tusan - gick det inte att dra en snyfthistoria och pressa priset ytterligare. 8 lax för både såg och bänk... :)
Monterat: Gillar inte heller mycket från Biltema, men dessa bits funkar perfekt och kostar ju inget. Vi större jobb tar jag Makita automaten. Skallen dras dras till perfekt djup så länge man skruvar vinkelrätt.
Johan Rubank: Metr-ISO-Gew metriska gäng mått enl. ISO standard, Metr=metriska, ISO... ja ISO, och Gew är Gewind, dvs Tyska för gänga.
Elkludde: Har köpt på Duab men fick ett 19 mm som var illa svetsat,dock fick jag nytt från direkt frän fabriken, Inga diskussioner' tror det är FD Lenko, i alla fall ett jäkla bra bett
Avemo: Jag har en borrmaskin som började uppföra sig så efter att jag tappade den i golvet. Det var ett litet kretskort som spruckit. Det var möjligt att laga, men om din maskin var sådan då du köpte den får du nog reklamera den.
verktygsgurun: Utegips brukar jag spika med papppistolen. Skulle gissa på att det blir lite mer spackling med spikpistolen. Gips i tak hade jag nog inte spikat överhuvudtaget.
Kilensnickare: Någon som byggt något nytt eller har nya idéer? Är själv närmare ett eget bygge än på länge... Jag är inne på nått som liknar Masses första post i denna tråd. Vagnen skall skjutas in under/i ett pallställ där allt grövre virke ligger. Så idéen med gångjärn i väggen kommer inte fungera, även om jag gillar den idéen.
AndersS: [citat] Beror på syftet med virket. Själv har jag en gammal 16-82 för lite frihandshyvling och vid fritidshuset, Men ska jag ha lite högre precision så får det bli rikt/planhyveln som får göra arbetet, då blir det i vinkel och samma dimension på hela längden. Har snyggat till en del gammalt tryckt virke och kunnat återanvända det med den lilla 16-82an, det blir bättre än nytryckt.
MRK: Min far köpte en ny Myford Super 7 år 1978 och den körde han hårt med fram tills han gick bort 2005. Hans stora hobby var att konstruera och tillverka modellmotorer, något som kräver hög precision. Min mor sålde denna utan problem, tror hon fick mer än vad den en gång kostade. Mycket eftertraktad på beg marknaden.
trojlee: Slår ett slag för can-am. En 500 med plogblad. ...sen gör det mycket om man sätter vingar på plogbladet.
Jakethesnake: Jag fick en offert från Wabeco och hostade lite över fraktkostnaden på ca 500 kr. Blir några hundra billigare från Dieter Schmidt. Var förövrigt på Bauhaus och kunde konstatera att Boschen såg stabil ut. Kinamaskinen bredvid var nästan lika stabil i spindeln. Dock kändes det som var annan kugge saknades när man sänkte spindeln....
1457g: [citat] Njaa, det brukar vara namnet på Hitachis batterier, i det här fallet 10,8v 1,5Ah. Men DS10DFL finns i rosa, swedol har haft den i en version med stor låda för runt 2000kr. Finns kvar i Karlstad iaf, kanske i fler butiker.
phl: Om det inte kommit en renovering av vardagsrummet emellan så hade jag kunnat visa upp en gummibälg som ska monteras mellan topplattan och själva lyftdelen i Axminsters fräslyft. På så sätt hoppas jag att utsuget nedåt blir extremt bra samt att man slipper fräsdamm som fastnar i gängorna på pelarna. Sedan återstår modifiering av lyften så att man får pelarlåsning då skiten annars
huggan: Klart jag kan men ligga och köra en timme för att hämta en maskin känns inte så lönande och sen lämna tillbaka den med. Sen hyran på det. Inte lönsamt direkt.
storstark: [citat] http://web.archive.org/web/20070610172352/http://www.hultafors.se/Document/ViewDoc.asp?TreeID=2853
phl: Ja faktiskt, tolkade det som ett ersättningslock men det var det ju inte.
sukram78: Bosch har en Oscillationsvinkel vänster/höger 1,4 ° och Fein har en Oscillationsvinkel vänster/höger 1,6 ° vilket gör att feinen har lite bättre avverkningskapacitet. Själv har jag en bosch GOP 250 som jag är nöjd med. Men helst skulle jag välja feinen, men anledningen till att det blev GOP250 för mig var priset.
k_haddock: Ganska säker på att den är för att fasa kanten på masonit.
MathiasS: ...och jag har aldrig haft en bil med oljetråg utan plugg på.....:)
roli: Kan det vara en "burklocksförslutare"? Man placerar sin burk med löst lock, t.ex målarburk, under den övre delen som påverkas av ratten. Spänner med ratten och sedan tryckervtill med handtaget eller med ratten om handtaget skulle öppna den övre delen. Vips så är locket fasttryckt på burken utan fula märken som det oftast blir när man slå fast locket med t.ex en bräda som
hama65: pär h: Har du eller någon annan, tips på hur en hemmabyggd luftrenare skall vara konstruerad? Gärna tips på inköp av filter.
woodchuck: Nästa steg var att borra nya hål. Eftersom den gamla och nya rutan var hoptejpade och exakt hoppassade var det bara att ta paketet till pelarborren och sätta i en lämplig borr (5mm för stål i detta fall) och att återigen använda den gamla rutan som mall (bild 1). Slutligen filade jag bort alla märken från bearbetningen med en fin pansarfil. Det var inte mycket att fila för att få det
corre: Maxvarv och låg inställning på momentspärren fungerar. Det är en skruvdragare och ingen slagskuvdragare. Korset fungerar bättre.
PeterJeffrey: [citat] Borde det inte sitta 'VARNING! 18års gräns!!!' på sånna här sexiga bilder!!?
Kilensnickare: Några guider och listor som hjälper vid val av klinga... http://www.lowes.com/cd_Circular+Saw+Blade+Buying+Guide_449686513_ http://www.toolstop.co.uk/buying-guide-circular-and-mitre-saw-blades-a1018 http://www.rockler.com/articles/saw-blade-selection-guide.cfm Notera att det inte bara är antalet tänder och diametern som är viktiga parametrar. Tandform, tandvinkel och tandbredd är andra som
magnu: [citat] Det gäller nog de flesta märken. Men antalet i tillräckligt många skiljer sig nog. För ett par år sedan, såg jag en B&D borrhammare och en Cotech som hade exakt samma form, men olika färg på plasten. Skillnaden var 1500,- mot 500,-
GustavGBG: Blev en Makita 2470FT. Inte gjort några större jobb ännu. Borrat upp en rullgardin och en kristallkrona. Är kanske lite lång men i övrigt en riktigt trevlig maskin såhär långt iallafall.