Lånade en äldre grön Bosch elhyvel över helgen och fick genast en aha-upplevelse, känns som ett verktyg som man kan ha ganska mycket nytta av.

Har därför spanat in GHO 15-82 respektive GHO 26-82. Hittade dock inga direkta trådar här på forumet. Någon som har erfarenhet av dessa eller någon information som kan vara nyttig vid val av just elhyvel?

Hej,

Jag har en GHO 26-82.
Jag är väldigt nöjd med den, min stora oro innan köpet var om det skulle bli spånstockning i utblåset men det är inget jag upplevt som ett problem med denna.
Det känns dock ganska avgörande att man har en maffig dammsugare påkopplad. utan dammsugare blir det ju kaos, och med en underdimensionerad dammsugare (som jag har) blir det lätt stopp i den om man ställer upp lite mer skärdjup.

När jag köpte på shop-seltmann hittade jag inte med -boxx, men insatser säljs ju separat så man kan ju komplettera i efterhand :)

Har gått i samma funderingar som badtastex, tackar för infon Tomas_P :)

Tomas_P skrev:
Hej,

Jag har en GHO 26-82.
Jag är väldigt nöjd med den, min stora oro innan köpet var om det skulle bli spånstockning i utblåset men det är inget jag upplevt som ett problem med denna.
Det känns dock ganska avgörande att man har en maffig dammsugare påkopplad. utan dammsugare blir det ju kaos, och med en underdimensionerad dammsugare (som jag har) blir det lätt stopp i den om man ställer upp lite mer skärdjup.

När jag köpte på shop-seltmann hittade jag inte med -boxx, men insatser säljs ju separat så man kan ju komplettera i efterhand :)
Ja den producerar otroliga mängder spån så en sug är verkligen bra att ha.
Till min medföljde en sån blå plastkoffert, ingen l-boxx men funkar OK.

Jag har en Kärcher WD 4200 och den sätter igen ganska snabbt i böjen där man kopplar på slangen.

Den blåa hantwerkskoffert är ju helt okej men en l-boxx är en l-boxx :p

Körde som sagt en grön 15-82 som har några år på nacken, ägaren till den hade aldrig fått spånsuget att funka särskilt bra men med min Kärcher WD 5.600 funkade det kalas. Kom dock några spånor på golvet men med tanke på hur mycket material jag plockade bort så kändes det rätt ok.

Då jag kör förbi Duab i helgen så tänkte jag på en GHO 26-82 som de hade för ~2200kr, kikade dock på ebay då jag fick en tillrättavisning av Nimjaneb i en annan tråd helt nyligen angående växlingskurs. Lefeld har topppmodellen (GHO 40-82)med L-boxx för strax över 300€ med frakt. Kändes ganska prisvärt...

Kan man helt plötsligt köpa *sämre* virke och göra det snyggt (=hyvlat) eller är det för mycket begärt?

När det gäller att grovanpassa bitar så är ju hyveln given men man kanske skall ha lite fler användingsområden.

I helgen skulle jag anpassa en svanhalslist till en snedvägg och funderade rätt länge om det gick att spänna upp listen så att man kunde såga med sänksågen. Det kändes dock väldigt tveksamt - hyveln gjorde jobbet på 10-15 minuter.

badtastex skrev:
Kan man helt plötsligt köpa *sämre* virke och göra det snyggt (=hyvlat) eller är det för mycket begärt?
Beror på syftet med virket. Själv har jag en gammal 16-82 för lite frihandshyvling och vid fritidshuset,
Men ska jag ha lite högre precision så får det bli rikt/planhyveln som får göra arbetet, då blir det i vinkel och samma dimension på hela längden.
Har snyggat till en del gammalt tryckt virke och kunnat återanvända det med den lilla 16-82an, det blir bättre än nytryckt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.