Någon som vet var man kan köpa en.....:

DE_1189_Derale_Oil_Plug_2x.jpg

Hansen hade ju precis det jag behöver! Ska monteras på tråget till Jeepens automatlåda för att underlätta oljebyte. Tack för länkarna!

Men betyder inte det att den sista centimetern olja inte kommer att rinna ut? Den med mest skit i sig!?

/Magnus

Nja. Jo, det är sant. Fast ändå inte. Proceduren som föreskriven av Jeep innebär att ungefär hälften av oljan byts eftersom mycket blir kvar i kylare, converter etc. Man byter bara det som finns i tråget + rinner ut när tråget tas ner, och då kan man också ta bort slagg etc.

Tanken med denna extraplugg är att göra extra byten direkt efter det ordinarie bytet för att omsätta mer av oljan och då gör det inget om lite olja kvar för den kommer vara "ren".

Hela proceduren för oljebyte på denna automat är knasig och det finns alternativa metoder, med för och nackdelar.

När man byter olja så byter man också filter i växellådan och filtret sitter normalt i oljetråget som måste demonteras. Och man gör rent innan återmontage denna plugg är inte någon ideal lösning för en motor som oftast har ett externt oljefilter.

skriver på tok för sakta slagen med tre minuter

Redigerat:
Aha, då fattar jag, jag har inte haft någon bil där man tar ner tråget för att byta olja, vilket ju givetvis gör det lättare att göra rent.

/Magnus

...och jag har aldrig haft en bil med oljetråg utan plugg på.....:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.