Denna manick har en byggfirma efterlämnat för ca 30 år sedan. Är det någon klok person som vet vad den används till?

• 2012-10-21 17.36.46.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen aning. Vad kan du göra med den går den att öppna, vad händer när man trycker på handtaget? Man kanske kan lista ut vad den är till. Riktigt nyfiken....

Limpress?

Det ser ut som en press av något slag. Om en byggfirma lämnat den är den sannolikt inte till för att trycka bilder. Den går säkert att ha till att fanera mindre ytor. Vad byggde firman?

Kan det vara en press för bokbinderi?

Protte

Det ser ut som en bokpress, jag har en likadan bortsett från att den har en hel ram upptill och inte någon spak. Det är den som är udda. Det skulle väl möjligen vara om man har en trave av något som inte ens går in i pressen utan man får ta av överstycket och för att få på det igen måste man använda spaken.

Det finns väl ingen given användning för en sån press i ett snickeri bortsett från om man ska limma väldigt små bitar, och också möjligen som något slags allmän tving.

Det är väll en pellets press från förr?
Eller , är det bara jag?
;)

Vad gör spaken egentligen? Det är inte något i mitten som trycks ned av spaken oberoende av "pressdelen"? Tänker man bort ratten och det som ser ut som en "pressplatta" så kan man med lite fantasi få det att likna en sten/tegel/kakel klipp. Du har inte en bild från sidan?

Med spaken lyfter man väl upp pressplattan när man lossat på spännhjulet.

Pressa tegelstenar kanske?!

Pressa ost

Klicka skrev:
Pressa ost
Nu vet jag, det är för att kunna pressa kunden på mer pengar!

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Har för mig att jag sett en sådan användas när man vill pressa växter.. Den kanske dock inte är gjord exakt för det men ändå.

Kanske något för pappografi.

Protte

Kan det vara en "burklocksförslutare"? Man placerar sin burk med löst lock, t.ex målarburk, under den övre delen som påverkas av ratten. Spänner med ratten och sedan tryckervtill med handtaget eller med ratten om handtaget skulle öppna den övre delen. Vips så är locket fasttryckt på burken utan fula märken som det oftast blir när man slå fast locket med t.ex en bräda som mellanlägg.....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.