Innan jag investerar i en ny bandsåg tänkte jag ge min Kina maskin en sista chans att leverera.

Har en misstanke om att jag kanske kört med riktigt dåliga blad i maskinen.

Så, var köper man riktigt bra sågblad? Jag hittar bandsågblad.se o det verkar väl ok, men skulle gärna ha tips på ett "erkänt" bra blad. Längden är 2490.
behöver både grunda o djupare säg ett 6mm o ett 19 som exempel.

Maskinen är modellen mindre än en hammer n4400, men betydligt större än Classes o julas minsta. Riktigt gjutjärnsbord o Max såghöjd på en 200 mm kanske, väger runt 80 kg. Säljs under namnet wolftech av bl.a
lövångersmaskin, men finns säkert med andra namn på duabhuset o liknande ställen.

Jag sågar mest i mdf, plywood o furu o sällan tjockare än 80 mm. Lika mycket kurviga som raka snitt.

Vad kör ni med som funkar?

Jag köper blad från Lenko, via den lokala XLBygg-affären.
Nu ska jag väl inte räkna mig till proffsen inom det här, men de bladen har funkat bra.

Annars har ju Logosol också blad.

Tack för era svar.

Lenko är de blad jag har haft nu, inne på mitt fjärde o sista - upplever svetsfogen som dåligt då det blir rejäl gnistbildning när man kör sågen de första minuterna vid bladbyte till nytt. Jag har ställt in anhållen efter konstens alla regler och tycker att det ser bra ut, de ligger riktigt nära, men inte mot bladet föräns det belastas.

Lenoxbladen verkar fina, men rörig hemsida. Tycker alltid det är segt att vänta på saker utanför EU, det skall tullas o betalas lite mer o väntas några veckor till. Väntar just nu på 8 kg fint trä från Schweiz som legat i tullen i malmö i tre veckor o aldrig vill komma fram .Men om de inte går att köpa från anat håll ska jag överväga det.

Tror snarare att det är min maskin som är kass än bladen, En fundering är om bladlängden blivit fel angiven till maskinen. Har bladspännigen i botten, men tror att man skulle vinna på att styva upp det en aning till.
Kanske beställa från sågblad.se men ett 10 mm kortare blad.

Annars, är det någon som är sugen på att köpa en smidig liten bandsåg efter dessa lovord..på blocket inom kort antagligen.

Tack mattiasp o bax för er input!

• Gilla
micke_t och 1 till
  • Laddar…
Har köpt på Duab men fick ett 19 mm som var illa svetsat,dock fick jag nytt från direkt frän fabriken, Inga diskussioner'
tror det är FD Lenko, i alla fall ett jäkla bra bett

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.