Greetings!

Behöver få styr på mina spillbitar, delar av MDF skivor som blivit över mm mm mm så jag har sökt lite runt på nätet ett tag för inspiration och snubblade över TheWoodWhisperer´s variant som verkade riktigt bra. Men jag pimpade till den lite med ett nerfällbart sågbord... Tror dock inte jag har plats att ha en sån stor vagn i verkstan men nu var den ritad och tänkte dela med mig. Har även placerat ut delarna på 2st 19mm skivor MDF så att spillet blir så lite som möjligt... Dock är inte nedfällbara sågbordet med på dessa ritningar :S
Skulle vara kul att se hur andra förvarar sina spillbitar ;)

• Scrapwagon_perspII_clsd.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Scrapwagon_persp_clsd.jpg
    Skapa konto
  • Scrapwagon_persp_open.jpg
    Skapa konto
  • Scrapwagon_Side_clsd.jpg
    Skapa konto
  • Scrapwagon_Side_Open.jpg
    Skapa konto
  • Scrapwagon_sheets_persp.jpg
    Skapa konto
  • Scrapwagon_sheets_SheetI.jpg
    Skapa konto
  • Scrapwagon_sheets_SheetII.jpg
    Skapa konto
Ser fint ut det där, en sån skulle vara till stor nytta. Får bli när garaget är klart, om 100 år eller så :) Men då vet jag att ritningarna finns här i alla fall ;)

Masses skrev:
...Skulle vara kul att se hur andra förvarar sina spillbitar ;)
Skickar inte med några bilder, men jag har långa smala spillbitar i ett antal fack längs väggen, ser ut ungefär som vagnen på din ritning (tre fack) men utan hjul. Sedan en vanlig rund tunna för korta bredare bitar. Stående med sidan mot väggen rakt upp mellan två sektioner hyllor har jag sedan spillbitar av skivmaterial, och liggande på en hylla har jag korta smala "list"bitar (40-50 cm långa).

--- Mats ---

Det går faktiskt utmärkt att förvara skivor stående på kort sida om man har takhöjd vill säga det spar i alla fall golvyta.

Själv gör jag av med några ton skivmaterial per år så för att slippa bära så mycket så har jag mina stående på långsida lutande mot en vägg. Om man vill ha en skiva mitt i högen så lutar man skivorna mot ett stopp på motsatt sida vägen. Stopet består av en regel som går ut från väggen ovanför skivorna i mitten av skivlängden. Regeln har massor av hål som jag stoppar ner en bit järnstång som skivorna kan luta mot . På det viset kan jag flytta stopet vart efter som skivförådet minskar. Spill bitar har jag på en hylla hängande i vägg och tak ovanför skivorna. Hyllan syns lite på en bild i min tråd spånsug rör.
Attans vad du gör snygga bilder och ritningar Masses

Pär

Redigerat:
Tack för komplimangen Pär ;-)
Jahg ska genast kolla in bilden i andra tråden

Ska försöka ta några bilder på mina två små förvaringslösningar för diverse spillbitar. Är själv nöjd med dem även om de har en tendens att alltid bli fulla. Min tanke är dock att aldrig stoppa i mer bitar än vad som går. Har man mer spillbitar än så får man kasta.

Jag sneglar också på TWW's skivställ och går och funderar lite på en variant av denna. Som vanligt går det inte så fort, problemet denna gång är att väggen det skall stå emot behöver friställas först.

Hursomhelst, jag gillar hans ide om att fästa ena sidan med gångjärn i väggen och hjul i den andra änden. Då går det lätt att svänga ut stället för bättre åtkomst men det blir ändå kvar på rätt plats.

En annan ide jag har är att göra botten aningen lutande så det blir 90 grader mot "ryggstödet". Jag vet knappt om jag vågar lägga in en av mina bilder här i Masses tråd men jag tänkte ungefär såhär:

skivstall1.jpg

Antagligen kommer min variant bara att bli enkelsidig och i övrigt något i stil med det som Masses ritat upp.

Jac det är nog ganska smart att ha botten lutande

Masses jag tror inte det går att ha så smal hjulbas som du ritat vagnen kommer att tippa väldigt lätt. Har själv byggt en något liknande för länge sedan på den fick jag sätta reglar på tvären så hjulen kom ut mera i sidledes. Och då vart den för hög så den skrotades.

En bild säger mer än tusen ord

• P1040573.jpg
    Skapa konto
pär h skrev:
Masses jag tror inte det går att ha så smal hjulbas som du ritat vagnen kommer att tippa väldigt lätt.
Det är ytterligare ett skäl till att jag gillar TWW's konstruktion med ett gångjärn mot väggen i ena änden istället för eller som komplement till hjulen i den sidan. Det förutsätter förstås att man inte har för avsikt att köra runt med vagnen.

I övrigt gillar jag också din konstruktion med regeln med järnpinne för att kunna "bläddra" bland skivorna. Det ser ju ganska smutt ut. Det ser ut som om regeln med hålen kan gå att fälla upp också om man vill ha den ur vägen helt.

Tanken var att ha den fäst i väggen, men så fick iden om nedfällda sågbordet så då satt jag på hjul under hela basen. Men som sagt detta är ingen konstruktion som är färdig utan mer som en idé thingy

Nej regeln sitter fast det utrymmet är dedicerat för skivor. Har för mig att den sticker ut 130 cm från väg.
Den har vid några tillfällen varit i vägen så en uppfällbar kanske vore något. Men å ena sidan så när jag "bläddrar" bland skivorna så kan det luta 20-40 skivor skivor i mot järnpinnen och då vill man inte att det skall släppa.

Pär

Ja, när jag tittar närmare så ser jag att den kommer hela vägen bakifrån. Jag tänkte först att den bara satt med typ en vagnsbult genom den vertikala regeln och därmed gick att fälla rakt upp längs med denna. Jag tycker nog att en sådan variant också borde hålla om det nu skulle vara ett problem med att den är i vägen. Hursomhelst så är det en bra ide som jag kommer att plocka med mig när det blir dags att skruva ihop något.

Någon som byggt något nytt eller har nya idéer? Är själv närmare ett eget bygge än på länge...
Jag är inne på nått som liknar Masses första post i denna tråd. Vagnen skall skjutas in under/i ett pallställ där allt grövre virke ligger. Så idéen med gångjärn i väggen kommer inte fungera, även om jag gillar den idéen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.