Skall tillverka en ny vindruta till min gamla Buster (båt) i plexiglas. Tänkte sågatill den med sticksågen först, men undrar om man kan fixa till de sista med en mallfräs och den gamla rutan som mall. Funkar det, eller smälter (alt flisar) plexi om man kör en fräs i den (på lägsta varv)?
Har fräst lite i plexi (kommer ej ihåg märkesnamn) och det funkar, bara man inte kör för högt varvtal, för då smälter/geggar det ihop. Jag körde med en pinnfräs för metallbearbetning, för jag gissar att det är lätt att spräcka plasten med en träfräs. Såga vet jag ej. Det lilla jag har provat har inte gått bra, då det gärna spruckit. Kör direkt med fräsen.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Från www.stocksundet.se,
"Ska ni göra någon vidare bearbetning av materialet såsom håltagning, passa in rundade hörn (t.ex. i ett båtfönster), fasa eller polera kanterna så löser vi oftast det genom rådgivning och att skicka med en extra spillbit som ni kan testa på först. Ofta är polykarbonat ett mer uppskattat glasklart material att bearbeta, eftersom det går att misshandla nästan hur som helst utan att det flisar. Men det finns en hel del enkla tricks för att bearbeta plexiglas på enkelt sätt med verktyg som är tillgängliga för vanliga hemmafixare. Ska man borra med handhållen borrmaskin kan man lättare få ett bra resultat med kakelborr. För rundade sågningar är det många som föredrar vinkelslipen framför sticksågen."
EDIT, läs även detta,
http://www.stocksundet.se/egensida/fragor-svar/524#batrutor_plexiglas_lexan_makrolon
"Ska ni göra någon vidare bearbetning av materialet såsom håltagning, passa in rundade hörn (t.ex. i ett båtfönster), fasa eller polera kanterna så löser vi oftast det genom rådgivning och att skicka med en extra spillbit som ni kan testa på först. Ofta är polykarbonat ett mer uppskattat glasklart material att bearbeta, eftersom det går att misshandla nästan hur som helst utan att det flisar. Men det finns en hel del enkla tricks för att bearbeta plexiglas på enkelt sätt med verktyg som är tillgängliga för vanliga hemmafixare. Ska man borra med handhållen borrmaskin kan man lättare få ett bra resultat med kakelborr. För rundade sågningar är det många som föredrar vinkelslipen framför sticksågen."
EDIT, läs även detta,
http://www.stocksundet.se/egensida/fragor-svar/524#batrutor_plexiglas_lexan_makrolon
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
TeroM skrev:Från www.stocksundet.se,
"Ska ni göra någon vidare bearbetning av materialet såsom håltagning, passa in rundade hörn (t.ex. i ett båtfönster), fasa eller polera kanterna så löser vi oftast det genom rådgivning och att skicka med en extra spillbit som ni kan testa på först. Ofta är polykarbonat ett mer uppskattat glasklart material att bearbeta, eftersom det går att misshandla nästan hur som helst utan att det flisar. Men det finns en hel del enkla tricks för att bearbeta plexiglas på enkelt sätt med verktyg som är tillgängliga för vanliga hemmafixare. Ska man borra med handhållen borrmaskin kan man lättare få ett bra resultat med kakelborr. För rundade sågningar är det många som föredrar vinkelslipen framför sticksågen."
EDIT, läs även detta,
[länk]
Frågan gäller ju plexiglas (dvs akrylplast) och inte polykarbonat (oftast benämnt Lexan).
Det där med kakelborr och vinkelslip ser jag som rent trams.
Jag har tillverkat båtrutor och annat av både plexiglas och lexan.
Sticksåg och sedan "hyvelfil" funkar bra!
Redigerat av moderator:
Bra, då vet vi att stocksundet inte vet vad dom pratar om ...KnockOnWood skrev:Det där är väl mest trams i frågeställarens sammanhang!
Frågan gäller ju plexiglas (dvs akrylplast) och inte polykarbonat (oftast benämnt Lexan).
Det där med kakelborr och vinkelslip ser jag som rent trams.
Jag har tillverkat båtrutor och annat av både plexiglas och lexan.
Sticksåg och sedan "hyvelfil" funkar bra!
Med tanke på branschen dom är verksamma i trodde jag att dom kunde ha en viss kunskap och idéer till TS. Den inkopierade texten handlar om plexiglas, inte plykarbonat. Sist jag borrade i plexiglas använde jag kakelborr, funkade riktigt bra, raka kapningarna gjorde jag med sänksågen.
Då får du nog läsa stycket igen, för det säger hur man ska göra med akrylglas (plexiglas), raden med med kommentaren om polykarbonat säger bara att det är lättare att hantera polykarbonat (t.ex. Lexan).KnockOnWood skrev:Det där är väl mest trams i frågeställarens sammanhang!
Frågan gäller ju plexiglas (dvs akrylplast) och inte polykarbonat (oftast benämnt Lexan).
Det där med kakelborr och vinkelslip ser jag som rent trams.
Jag har tillverkat båtrutor och annat av både plexiglas och lexan.
Sticksåg och sedan "hyvelfil" funkar bra!
Resten av texten handlar om akrylglas.
Hur du än fräser och kapar så kommer du att få grader i snittet. Om det är dessa som är problemet, d.v.s. du ska ha synliga kanter så kapa som vanligt, ta inte bort skyddsplasten om det finns. Annars tejpa. Därefter slipa kanten tills den blir nästan lika len som resten av glaset. Avsluta sen med gasbrännare eller varmluftpistol. Värmen ska vara riktad värme, endast mot kanten, avståndet beror på värmen. Därefter blir det glasklart på kanten också.
Viktigast av allt: Glöm inte att lägga upp massor av bilder och text på projektet, på min Buster så har ena rutan spruckit vid en av skruvarna, den är ganska repig med efter alla år. Nu är detta inget som stör i dagsläget, men eftersom fästet till VHF:n är skruvat i rutan och den börjar bli gammal så är det intressant att läsa om. För att hitta en ny VHF vars fäste har exakt samma hålbild som den gamla lär ju inte hända, så då kan man lika gärna byta ut rutan.
Här finns lite tips.
http://www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id=5148
http://www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id=5148
Plexi fungerar bra i rutor som inte belastas. Har rutan någon bärande funktion, eller utsätts för krafter på annat vis så välj lexan istället. Mycket mer lättarbetat också, flisar inte alls.
I våras hade jag en mindre trevlig upplevelse när hela rutan i hytten kom farande emot mig i bitar på mellan en dm och en halvmeter när jag körde i dryga 20 knop i meterhög sjö. Rutan var nästan ny, och när jag bytte så tänkte jag väll mest plast som plast, och det råkade bli plexi för det var vad jag fick tag i. Dåligt val när rutan dessutom fungerar som diagonalstag i hytten på min båt, insåg jag, men för sent...
I våras hade jag en mindre trevlig upplevelse när hela rutan i hytten kom farande emot mig i bitar på mellan en dm och en halvmeter när jag körde i dryga 20 knop i meterhög sjö. Rutan var nästan ny, och när jag bytte så tänkte jag väll mest plast som plast, och det råkade bli plexi för det var vad jag fick tag i. Dåligt val när rutan dessutom fungerar som diagonalstag i hytten på min båt, insåg jag, men för sent...

