Hej på er.

Jag har en Bosch GTS10 som jag är nöjd med men nu behöver jag en ny klinga för finare snitt. Om jag skulle göra det hela enkelt för mig och köpa något som är lätt att få tag i ska jag köpa en Bosch eller en DeWaltklinga. Jag siktar på en med 60 tänder. Jag har har en rel fintandad DeWaltklinga på min kap&girsåg som jag är nöjd med.

Vad säger ni?

/Anders

Ska du klyva (du har ju redan en kap o gir) så är det ingen bra ide med en fintandad. Många tänder gör att det går tungt.

Protte

prototypen skrev:
Ska du klyva (du har ju redan en kap o gir) så är det ingen bra ide med en fintandad. Många tänder gör att det går tungt.
Jag gjorde det misstaget i somras... :o Klöv några tryckimpregnerade reglar med alldeles för fintandad klinga. Både jag och sågen höll på att "storkna". Det blir nästan farligt i och med att det går så tungt.

Det blev en DeWalt med 60 tänder till slut och den gör det jag önskade åstadkomma jämfört med den gamla klingan.

Tack för hjälpen, den var ovärderlig.

/A

stampenrangers skrev:
Det blev en DeWalt med 60 tänder till slut och den gör det jag önskade åstadkomma jämfört med den gamla klingan.

Tack för hjälpen, den var ovärderlig.

/A
???? Vad var tipset som var ovärderligt ? Du gick ju på din egna linje iaf....:)

verktygsgurun skrev:
???? Vad var tipset som var ovärderligt ? Du gick ju på din egna linje iaf....:)
Haha, ja jag vet. Det var kanske lite fånigt skrivet av mig. Men ibland tröttnar man på en del klassiska forumbeteenden. I detta fallet att när man behöv ett tips så visar det sig att de personer som skriver och berättar hur man ska göra eg inte har något tips att komma med.

Jaja. :rolleyes:

/A

stampenrangers skrev:
Hej på er.

Jag har en Bosch GTS10 som jag är nöjd med men nu behöver jag en ny klinga för finare snitt. Om jag skulle göra det hela enkelt för mig och köpa något som är lätt att få tag i ska jag köpa en Bosch eller en DeWaltklinga. Jag siktar på en med 60 tänder. Jag har har en rel fintandad DeWaltklinga på min kap&girsåg som jag är nöjd med.

Vad säger ni?

/Anders
Ja vad säger vi.

Vad är frågan för det fösta ?
Om du ska välja borsch eller dewalt ?
Om det är 60 tänder du bör ha ?
Eller vilken klinga generellt man bör ha för fina snitt ?

Det finns ju ett gammalt fint talessätt som säger: Skit in, skit ut vilket skulle kunna anbringas rätt fint på denna tråd.

Frågan var hela tiden: En klinga för finare snitt och vad ska man köpa om man ska välja nåt som "finns i hyllan" (lätt att få tag i). Dvs samma som i originaltexten.

Olika svarsexempel jag kunde tänka mig var

Välj DeWalt före Bosch för den klarar fler slipningar/annat skäl eller omvänt. (Ren gissning från mig)
Du kommer att klara dig lika bra med 40 tänder.
Beställ en Forrest Woodworker 2 från USA, det är värt pengarna och väntetiden.
Det är rea på knutknutssonsträ.se just nu, kolla där.
Kolla det här bra men inte så kända märket på svennesvenssonsträ.se, för de har funkat bra för mig i 600 år.

Inte svaret: Du ska inte köpa en fintandad klinga alls för det går inte att klyva tryckta reglar med. Det har jag begripit och det var också därför jag skickade in frågan i möbelsnickeriavdelningen. Den blev flyttad hit senare men svaren kom medan tråden fanns där.

Gud vad fjompig jag låter. Förlåt. Jaja klingan är köpt men jag får säkert anledning att köpa fler i framtiden.

/A

• Gilla
mattiasp
  • Laddar…
Jag brydde mig inte om att svara först eftersom du redan hade köpt en klinga. Men eftersom de första svaren förvånade även mig och du verkar vilja utveckla diskussionen så kan jag försöka bidra med mina små erfarenheter.

För det första, klyva reglar är något jag gör ganska sällan på min GTS 10. Så för min del var inte frågan på något sätt oklar eller konstig. Jag tycker snarare det är självklart att man skall ha en mer fintandad klinga än den som följer med i original.

Jag köpte en uppsättning CMT klingor från Axminster när de sålde ut dessa för ett par år sedan (är det väl nu). Dessa har fungerat kanon och var otroligt prisvärda då. Även Axminsters egna Axcaliber klingor lär f.ö. vara helt OK. De jag använder är:
24T - för ren klyvning
40T - för lite mer allround eller för att spara finklingan när snittytan inte är kritisk.
80T - för att få riktigt fina snitt i MDF eller Plywood.

Dessutom använder jag Bosch originalklingan (40T tror jag det var) som inte är dålig på något sätt för sågning i spånskiva och annat där man kan misstänka att det finns skräp i materialet som kan skada slipningen.

I övrigt har jag också, precis som TS, bytt ut klingan på kap/ger sågen till en mer fintandad DW klinga. Den ger fantastiskt mycket trevligare snitt än originalklingan.

Redigerat:
  • Gilla
fhjulfor och 2 till
  • Laddar…
Även jag går i samma tankegångar som TS och frågan var inte alls oklar. Tack Jac för ett bra svar.

Tack hörni, bra info. Jag har inte skrivit så mycket här än men av alla forum jag skrivit på så har jag fått snabbast och trevligast bemötande just här. Mycket duktigt folk här.

På min GTS10 så satt det på en kombiklinga med 24 tänder i ett underligt mönster. Den har varit helt ok men den har gett för mycket utslag vid vissa arbeten. Jag tänker att jag nog kommer att behöva en bättre 24klinga sen också.

/A

Några guider och listor som hjälper vid val av klinga...
http://www.lowes.com/cd_Circular+Saw+Blade+Buying+Guide_449686513_
http://www.toolstop.co.uk/buying-guide-circular-and-mitre-saw-blades-a1018
http://www.rockler.com/articles/saw-blade-selection-guide.cfm

Notera att det inte bara är antalet tänder och diametern som är viktiga parametrar. Tandform, tandvinkel och tandbredd är andra som man bör tänka på beroende på vad som skall sågas, om man skall såga med eller tvärs fibrer och beroende på med vilken typ av såg jobbet görs.

Redigerat:
  • Gilla
stampenrangers
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.