Hej,
Jag köpte en billig slagborrmaskin för enklare arbeten i gips och lättbetong (vid större arbeten brukar jag hyra en borrhammare) och det står i bruksanvisningen och på kartongen: Varvtal (obelastad): 0-3000 min-1 (rpm)

Jag tolkade detta som att jag skulle kunna trycka in startknappen mjukt och få en mjuk inrullning av borrsnurrandet och kontakt med väggen innan jag trycker på för fullt. Men minsta lilla tryck fyrar av en raket i borren känns det som och trycker jag i botten hör jag ingen skillnad i varvtalet.

Är det jag som missförstått nåt eller är borren helt såld under falsk etikett?

/p

Är där inget vred, eller ratt, på borrmaskinen? Det kan vara graderat från 0 till 6 eller liknande.
Så man kan justera varvtalet med det. (iofs helt opraktiskt, men ändå)

enligt den beskrivningen skall det vara variabel hastighet öka varvet i förhållande till intryckning

Jo vid startknappen finns en ratt med plus och minusriktning som ska variera varvtalet.
Men om jag vrider den till absolut minimum så går borrmaskinen igång med 180knyck ändå och jag hör ingen hörbara skillnad mellan lägena heller.
För att vara övertydlig, på tidigare borrmaskiner har jag verkligen kunnat se hur borrstålet snurrar väldigt långsamt vilket att varit perfekt för astt närma sig väggen, men även på absolut minus varvtal med den här borrmaskinen så snurrar den så otrolligt snabbt och aggressivt att jag är rätt för att närma mig väggen. Nog är väl poängen med steglöst varvtal att man ska kunna snurra långsamt i början?

Elkludde skrev:
enligt den beskrivningen skall det vara variabel hastighet öka varvet i förhållande till intryckning
Jag märker ingen skillnad vid olika grad av intryckning. Har jag ett argument att gå tillbaka med den?

Japp, måste vara trasig.

ok går tillbaka med den. Tack för hjälpen.

Om du ställer den på max + skall det gå att gasa från noll varvtal till fullt gör den inte det verkar set vara något fel
Har själv en goeteck från Classe den har jag alltid ställt på max sen gasa som på en skruvdragare

Normalt fungerar väl ratten som en spärr som endast mekaniskt hindrar gasreglaget att nå bottenläget?

Nyfniken skrev:
Normalt fungerar väl ratten som en spärr som endast mekaniskt hindrar gasreglaget att nå bottenläget?
Ställer man ratten mellan mellan min o max skall maskinen gå på halva varvet när gasen trycks till det förvalda stoppet

Den går ju från 0 till 3000rpm varje gång du trycker på knappen, vad är problemet? :wow:

Jag har en borrmaskin som började uppföra sig så efter att jag tappade den i golvet. Det var ett litet kretskort som spruckit. Det var möjligt att laga, men om din maskin var sådan då du köpte den får du nog reklamera den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.