7 522 läst ·
6 svar
8k läst
6 svar
Metallsvarv - Myford
Godmorgon gänget!
Ngn med erfarenhet av Myfords svarvar i 7 serien? Har hört att det ska vara riktigt bra svarvar men är det ngt särskilt man ska se upp med? Ska man satsa på en ML7 eller gå efter en Super 7´a? Vad är skillnaden mellan dom båda? Tycker mig ha hört att det är remdriven mot en kuggdriven växellåda som skiljer.
/Masse
Ngn med erfarenhet av Myfords svarvar i 7 serien? Har hört att det ska vara riktigt bra svarvar men är det ngt särskilt man ska se upp med? Ska man satsa på en ML7 eller gå efter en Super 7´a? Vad är skillnaden mellan dom båda? Tycker mig ha hört att det är remdriven mot en kuggdriven växellåda som skiljer.
/Masse
ML7 är klart billigare än en Super 7:a, men S7 är klart bättre. Dock så gick Myford i konkurs nyligen, men begagnat finns det ganska gott om, dyker upp rena fynd ibland på blocket mfl ställen. Reservdelar finns och nytillverkas i UK av ett företag som köpt restlager och tillverkningsrättigheter .
http://myford.co.uk/
http://myford.co.uk/
Tack för ditt svar Johan! Konkurs? Det har jag inte lyckats hitta ngt om men det låter ju jättetråkigt!
Vet du vad som är bättre på en S7´a? Nu ska jag inte ha ngn serietillverkning utan enbart använda till prototyper av mindre detaljer men vill såklart ha så bra precision som möjligt.
Vet du vad som är bättre på en S7´a? Nu ska jag inte ha ngn serietillverkning utan enbart använda till prototyper av mindre detaljer men vill såklart ha så bra precision som möjligt.
Det är nog inget problem, själv har jag en amerikansk South Bend från 1940. Den funkar mycket bra och det finns gott om reservdelar mm.
Min far köpte en ny Myford Super 7 år 1978 och den körde han hårt med fram tills han gick bort 2005. Hans stora hobby var att konstruera och tillverka modellmotorer, något som kräver hög precision. Min mor sålde denna utan problem, tror hon fick mer än vad den en gång kostade. Mycket eftertraktad på beg marknaden.
Klicka här för att svara