Taxen, din länk var intressant. Kanske får prova fräsen på en spill bit...
 
När jag lekt med plexi/akryl så har jag borrat med träborr, kört med sänksåg och sedan fräst med billigaste skitfräsen från Classe.
Har aldrig haft problem med att det spricker. För att få fina kanter bränner man på de bearbetade ytorna med en gasolbrännare så blir det skitsnyggt och syns inte att det är bearbetat.
 
Nu är det gjort. Använde sänksåg, bordsfräs med kopiestål, pelarborr, mattejp, och fil. Provade också hyvel och sickling. Sickling funkar men fil är enklare. Hyvel går faktiskt, men stålet blir slött snabbt och det har en tendens att bli teatout (urslag?).

pasted-image-small.jpg
 
Okej, det där funkade inte. Nytt försök med bilder.
Kan rapportera att snitt ytorna med sänksåg och fräs är minst lika bra som snittytan från butik.


Bild 1. Riggat för provsnitt
Bild 2. Snittyta m. TS55
Bild 3. Provfräsning med billig notfräs från Jula
Bild 4. Snitt yta från fräsen
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nöjd med resultatet använde jag den gamla vindrutan som mall för att tillverka den nya. Började med att såga till en lagom stor bit på mft:n (bild 1 & 2). Bestämde mig för att inte gräva fram stickisen till de rundade hörnen utan att snedsåga hörnen på mftn (bild 3) och sedan fräsa bort det sista med en mallfräs och använda den gamla rutan som mall.
Efter att ha sågat till den nya skivan tejpade jag fast den gamla rutan på den nya med mattejp. Använde mftns anhåll och qwasdogs för att få dem att lägga sig rätt (bild4). Sedan bytte jag anhåll på bordsfräsen och satte i en gammal mallfräs/kopiestål från Jula (provkörde den oxå för att vara på säkra sidan, inga problem). Sen var det bara att köra (bild 5).
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jakobmagnusson
  • Laddar…
Nästa steg var att borra nya hål. Eftersom den gamla och nya rutan var hoptejpade och exakt hoppassade var det bara att ta paketet till pelarborren och sätta i en lämplig borr (5mm för stål i detta fall) och att återigen använda den gamla rutan som mall (bild 1). Slutligen filade jag bort alla märken från bearbetningen med en fin pansarfil. Det var inte mycket att fila för att få det snyggt. Har ingen brännare så det momentet skippade ja. Hel ok finish med filen i mitt tycke (klart bättre än från fabrik). Sedan var det bara att ta isär rytorna, ta bort skyddsplasten och montera (bild 2). Så nu ser ma var man är påväg:D
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jakobmagnusson och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.