Verktyg & Maskiner
End: Man klarar sig oftast med 2700 i och med att de flesta skivor ligger runt 2500 mm (det behövs stopp och startsträcka på cirka 20-30 cm totalt). Har dock varit med om tillfällen där 3000 varit på gränsen, t.ex. kapa köksbänk på långsidan. Jag hade då valt Festool bara för att den har finare finish på skenorna än Makita.
bonnier: Ett halvt träd känns inte speciellt stort (i normalfallet). Det finns ju billiga elmotorsågar, vem vet du kanske kan ha nytta av den en annan gång. Kapa med den och sedan lite handkraft med vanlig yxa.
Nyfniken: Jag hade föredragit 640 grader på ett varv. Dels för att en "vanlig" grad är ganska grov samt att det hade varit snyggare siffror när man gerar...
corre: Sedär :) En anledning att besöka även den forumkategorin ibland. Thx!
Suhagg: Det får bli diamantskiva till vinkelslipen och sedan en ny eller beg Sigma.
Lolle: [citat] Jag har några såna i olika verktygslådor. De skulle inte tåla något tyngre bändande för då böjer de sig. De är rätt bra dock för att öppna färg o limburkar mm
sj6: [citat] Hade han inte redan haft en lite AEG 12-volt så hade jag köpt en sådan direkt ;)
Rooney: Jag köpte detta bord (BOSCH Sågbord PTA 2400) till min Metabo KGS 216 M och kan nu intyga att det fungerar utmärkt. Det som var extra roligt var att jag utnyttjade Bauhaus prisgaranti. Cheapy säljer bordet just nu för 895 kr. Bauhaus säljer det för 1495 kr. Jag utnyttjade prisgarantin på Bauhaus och fick det för 787 kr!! :thumbup:
Tim Rasmusson: Vi har både tryckluftsverktyg och batterimaskiner på jobb. Enligt mig ersätter det ena inte det andra, utan dom kompletterar varandra väldigt väl. Ska man bara borra och gänga något enstaka litet hål så är skruvdragaren suverän, den kan både borra, försänka och gänga och man slipper dra fram slangen. Där emot om man ska göra säg 20 m12 hål i 25mm gods så tvivlar jag inte en
slacker: Gjorde något liknande med hjälp av en hålsåg för betong avsedd för apparatdosor, pilothål med en lång 10 - Borrande från båda hållen så långt hålsågen klarade, knackade ut centrum och fortsatte tills chucken inte nådde längre. Tog sedan mitten med ett par hål men en typ 10-12mm borr. Installatören gjorde samma när min LVVP skulle in, hålsåg från båda sidor för fina snitt,
NetNut: Nombz - skumt att uthyraren inte upplyste dig om detta ? Även om jag kört/hyrt kärnborr innan så brukar de fråga om man vill ha stativ till och om man skall borra horisontalt eller vertikalt. Förstår nu varför du tyckte det var jobbigt, har man stativ är det bara att hålla veven i lagom spänn och höra efter så maskinen inte går för tungt.
ceson: Håller med om att det kostar inget att märka ut, framför allt surra ordentligt:) Utmärkning
Mikael_L: Slutligen, löser GLM80 tillräckligt många problem ... ....för att få hänga med i snickarbyxorna jämt? Ja det är verkligen en bra fråga. För att ta invändiga mått så briljerar verkligen lasermätaren. Att ha mätningarna i en mätvärdeslista är ofta oerhört användbart. Att kunna ta ut vinklar/lutningar är säkert användbart ibland. Men ett stort men finns det ju
- utvändiga
andnyg: Hej Jag provade att handjaga med såg mm och allt sprack men sen........ Min multimaskin ala Fein multimaster fixade biffen enkelt då det är korta slag och fintandade blad. Jag körde med en cirkelformad såg och då fick jag inga sprickor. Detta var på ett byggmax korr plast ta.
jonmo: Jag handlade utan problem en lamellfräs från prishammeren i somras. Snabb leverans, lika snabbsvar på frågor över mail. Men det kanske bara var tur.
Mats Bengtsson: [citat] Jepp. Men billiga dyckertpistoler finns det gott om. Jag har ett par dyckertpistoler, och ett par klammerpistoler (billiga). Fungerar bra, och kostar i princip ingenting, till skillnad från elverktyg. Spikpistol har jag köpt en dyrare version av. Precis som mikjhr skriver gav jag mindre för alla plus kompressor än för en Paslode. Så nummer ett är att motivera dyckertpistol och
AskeHolst: Du kan ju skicka tillbaka den om du hittar ett bättre/billigare alternativ...
Nissepisse: [citat] Satt också precis och funderade på det. Det går inte att komma åt och mäta spänningen på motorn under drift? Eller mäta utspänningen från den svarta lådan utan motor inkopplad? Lite sökningar visar att det verkar vara AC/DC i andra fräsar iaf. http://www.practicalmachinist.com/vb/transformers-phase-converters-vfd/i-need-advice-speed-control-ac-dc-motor-219327/
End: Jag har en drös med lösa märkesborr och några satser (mestadels billiga sats och typ Essvesats eller vad det nu är, inte bästa men inte heller sämsta). När de lösa blev för många så tog jag en 22 mm tjock formplywood och borrade hål med varje storlek, i storleksordning förstås och sedan limmade jag en tunn masonit med blanka sidan mot plywooden, kommer inte ihåg vilket lim men
Helios: Jag är också intresserad av svar på denna fråga. Någon som vet mer om den? omdöme? Edit: Verkar finnas billigare på conrad.se som även innehåller ett stativ.
lt1cobra: Måste erkänna att det var sbs (skit bakom spaken). När avtryckaren är intryckt (har den i fräsbord) så är ju låsknappen satt ut spel för att hindra eventuella låsningar så klart! Mysteriet löst som 'kalle' skulle säga...
Totem: Jag har haft mina 2 nu ett par år och är nöjd med maskinerna. Batterierna har hålla bra. Såg att Bauhaus i Uppsala har ett erbjudande nu. Ord pris 1795:-, nu 995:- fanns några maskiner kvar.
Eld: Talg, varsågod: http://webshop.sjobergs.se/product_info.php?cPath=3&products_id=540&osCsid=62cdafabeb2ca504bdbd035b67aaa7f2
andersmc: [citat] Nej, inte direkt. Det beror ju på så mycket. Jag har stabiliserat mig nu på att ha en 10,8V som jag använder till 90% av allt skruvande. Sen har jag en 18V att ta till när den lilla inte räcker. Den har framför allt 13mm chuck, så det går att köra med större dimensioner av borr och hålsågar och så. Men jag föredrar den lilla iom att den är så smidig att ha med sig. Med
Johan Gunverth: [citat] Japp, men knappast i stora mängder. Finns i spenat också. :)
1457g: [citat] Det är ett synnerligen svårlöst problem. Jag hade vissa funderingar på att köpa ett par festool dragare och köra över dom med bobcaten. Det skulle både kännas skönt och göra att jag kommer upp i 75 toolpoints. :wow: