Verktyg & Maskiner
ullberg: [citat] Skruvar du inte åt skruvarna på festools metallbleck? Blir inte det väldigt ostadigt? Själv skulle jag gärna ha en lång skena men jag kan inte riktigt motivera kostnaden, jag får ta tiden att försöka få skarven helt rak (ställa de två skenorna på högkant på ett rakt underlag för att få det så bra som möjligt) /U
KungAnka: Sänksågen. Jag använder nästan aldrig handcirkel, jag har en Kap o Ger och en Sänksåg.
A-Man_08: En av mina favoriter https://www.youtube.com/watch?v=6UMY4lkcCqE&feature=youtube_gdata_player En slagborr slår egentligen inte det är en taggig bricka som en fjäder går mot som gör att det skakar. Utmärkt till allt annat smidigare att hålla i men inte bra i hård betong.
dof: Gll3x som jag tipsade om har 3 linjer. Korset + en linje 90° från lasern.
_bystrom_: Något dylikt http://www.verktygsladan.nu/product_info.php/cPath/28_22_30/products_id/1285 ? För allmänt bygg (ej finsnick) tycker jag dessa duger hyfsat. Jag har dock inte testat Makitan, utan en lite äldre med för mig okänd beteckning...
andersmc: Den där Festool-maskinen är säkert bra. Men den kombinerar allt möjligt; borr, slagborr, skruvdragare, vinkelborr, vinkelskruvdragare. Och även om sladden är 7,5 meter så är man ändå bunden till ett vägguttag. Så jag får känslan att den mera är avsedd för nån ambulerande vaktmästare eller servicetekniker, som inte har möjlighet att bära med sig alla typer av maskiner, men
verktygsgurun: Han var väl törstig ! 😄
andreascarlsson: Veckans tips: http://lindarn.se/layout.asp?ID=2745 Mycket bra pris Dwalt DW777 och bänk för 4495,-!
DrBosa: [citat] Nu är jag inte helt hundra, men jag tror det var en sån Meec jag hade hemma och konstaterade att den var 16 Ampere enfas så mina säkringar på 10A löste ut så fort den startade. Det framgick endast på kartongen, inte på Julas hemsida. Nu kanske de har rättat till det. Jag hann konstatera att kvaliteten sög...bland annat gick plastgängorna till luftfiltret paj under montering.
Plonker: Hilti säljer till privatpersoner, men endast i deras butiker. Endast företag som har konto kan handla på deras hemsida "Hilti on line". När det gäller bultpistol så kan jag rekommendera dig att läsa på riktigt gällande användningsområden. Det finns olika spik och patroner storlek i deras utbud, beroende på användningsområde. Jag har 5-6 st bultpistoler (olika modeller) i mitt
Matte_Nörden: [bild] [bild] G4-f5-f5-fläkt. Väntar fortfarande på leverans av F7 filter. Ska ta och göra en flödesmätning nästa vecka. Skulle tro att den drar ett par hundra kubik i timmen i nuvarande utförande.
AndersS: Perfekt, jag borde nog göra detsamma så slipper jag mickla med min för att den ska starta.
Gurkan_1963: Kan rekommendera den från X-trading. Har gjutit 50+ plintar med den. Stabil och bra snurr på den.
Nimajneb: [citat] Meningslöst med video, ett foto räcker då maskinen ändå står still när det tar emot:D
Fredrik.engdahl: Det som talar emot festools är att den är i aluminium , där är ju alltid risk att man repar skivan.
Gotland85: Vill du PM:A om vart du köpte den? verkar vara riktigt bra pris!!
hantverkare1: [citat] Japp, det är samma, har en av varje. Däremot så är laddaren, iaf till min 110v så den använder jag ej. Man kanske kan använda någon sorts adapter men det får någon annan svara på.
PNO: Tricket för att hitta bra, billiga maskiner på maskinauktioner är att hitta de där maskinerna som är "udda" för just den auktionen. Är det exempelvis ett snickeri som säljs av så kommer huvuddelen av besökarna vara intresserade av snickerimaskiner. Råkar det då finnas en aldrig så fin svets där så blir det förmodligen ett riktigt bra pris på den då ytterst få är där för att
Nimajneb: [citat] Dyra mejslar om man jämför med vad Lawsson tar för paketet http://www.lawson-his.co.uk/bosch-gsh-27-vc-29kg-demolition-hammer-e-p126447
trattalask: Jag brukade borra 108mm när jag drog 100mm spiro. Brukar kvitta ifall det är ett par mm glapp eftersom man brukar vilja täta efter. Dessutom så är det skönt att ha lite justermån ifall man inte får hålen exakt där man vill ha dom.
Remne: Självklart är det trams....men jag köpte en Husqvarna 40, tror det va -98 nån gång.....min granne o tillika skogsägare som jag hjälpte o gallra ställde in sågen och jag har aldrig rört den sen dess.....och den har gått som en klocka....kanske tur, kanske för att jag alltid kört på Aspen bensinen...
Stefan N: Adaptern har funnits ett bra tag nu, det är bara för att man ska kunna köra sina 18V-batterier i 36V-maskiner.
Remne: [citat] Nej, anledningen till tipset va att jag tänkt skicka mina köksknivar dit för och prova....sitter man i ett litet samhälle så är ju sådana tjänster guld värda....
Mats Bengtsson: [citat] Hoppsan, jag tänkte på en fals som ett uttag som något annat gick in mot. Men när jag tittar ser det ut som om fals skall vara vinkelrät. Där lärde jag mig något nytt. --- Mats ---
pleqtiz: Ingen som Provat Schneiders airsystems systainer kompressor? eller deras spikpistoler? nu ser dom ju ut som Bostichs och alla andra olika fabrikat(antar de kommer ifrån samma fabrik) http://www.schneider-airsystems.de/Seiten/index.aspx och sen att det är Festool Group GmbH & Co som äger märket gör inte saken sämre :thumbup:
End: Tanken var att slippa kleta med glasfiber och fräsa/skruva plasttänger istället. Men de flesta verkar för tunga.
pär h: Nja jag tror att man har valt att ha pelaren till vänster pga av att majoriteten är högerhänta. Och som högerhänt är det lättare att ha vänster handen framför högerhanden när man sågar precis som på en bordsåg. Och då behövs det mest bord till vänster om bladet. Och följaktligen blir då pelaren till vänster. Vilket även blir till en nackdel. Så en bandsåg med pelaren till