Hej, ny på forumet. Har läst forumet kanske 2 år, men aldrig direkt haft anledning att skapa ett konto.

Ska köpa en ny slagborr, och försöker hitta tester eller recension om trådlösa slagborrar, men det verkar vara en stor bristvara.

Min budget är mellan 1000-3000 (kanske mer om den verkar super)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=840212,397898,1736808

Dessa kollar jag på nu, har ni någon rekommendation?

Användning: Renoverar mycket i lägenheter, kommer borra säkert 10 mm, och förhoppningsvis ha till renovering till hus i framtiden. Vill ha något som håller.

Det låter som att du ska borra mycket i hårda material välj en borrhammare istället.
Går alltid att komplettera med en nätdriven slagborr om man vill ha en sådan, mycket bra att ha till allt annat.
Måste den absolut vara batteridriven?

S
borrar du 10mm så köp en med sladd. kommer inte ångra dig.
enda som varit bra som batterislagmaskin gör mig är en hilti te-6-a36-avr.

Någon som har lust o förklara skillnaden mellan borrhammare och slagborr?

M
en slagborrmaskin slår väldigt löst men väldigt många gånger per tidsenhet medans en borrhammare slår hårt fast färre gånger per tidsenhet.

Man kan säga att en borrhammares främsta uppgift är att hammra, därav borrhammare och en slagborrmaskins främsta uppgift är att rotera, dvs borra, därav slagborrmaskin.

Redigerat av moderator:
För att komplettera MaxPax beskrivning, det är olika användningsområden för slagborr och borrhammar.
Slagborr kan du använda i halvhårda material som t.ex. tegel och lättbetong.
Borrhammare kan du använda i tegel, betong, sten m.m. Går dessutom att bila med.

Sammanfattningsvis kan man säga att slagborr är bajs och borrhammare är bra. :p

//Patrik

Redigerat:
Tack för förklaringen.

Hmm är väldigt sugen på batteri drift, och priset spelar inte så stor roll då jag ser det lite som en investering.

Om ni skulle välja en, vilken skulle ni ta då? Eller skulle ni gå upp lite i prisklass och köpa något starkare?

Vet inte hur offta du ska använda den men min stora Milwaukee 24v är jag nöjd med, sen så har jag bara köpt lösa maskiner efter den som passar till samma batterier. Så kolla hur utbudet ser ut för flera maskiner att komplettera med då enbart ett batteri kan kosta flera tusen ..

Om du tar tex denna Bosch GBH 14V borrhammaren så är den bättre än alla slagborrar du kan hitta med eller utan strömsladd. Samtidigt är den klenare än alla budgetborrhammare du kan hitta med sladd.
Conrad har ett bra pris på den just nu http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1736808

Simonkenteriksson skrev:
Tack för förklaringen.

Hmm är väldigt sugen på batteri drift, och priset spelar inte så stor roll då jag ser det lite som en investering.

Om ni skulle välja en, vilken skulle ni ta då? Eller skulle ni gå upp lite i prisklass och köpa något starkare?
Det beror väldigt mycket på hur du kommer att använda den. Om du är yrkesman och kommer att använda den kanske flera timmar varje dag? Eller kommer du att borra två 8-mm hål i lättbetong en gång om året?

Du får också tänka på att när du frågar "Om ni skulle välja" att många är verktygssamlare och ser ett stort värde i verktyget i sig, inte i vad det kan användas till. Det är ungefär som att be en filatelist att rekommendera det bästa frimärket. Risken är då stor att du får rekommendationen att köpa ett Tre Shilling Banco Gult, vilket i och för sig är värdefullt, men du kan inte skicka brev med det.

Klockren jämförelse. :thumbup:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.