2 775 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Lång skena till sänksåg, att skarva eller inte skarva?
Jag har i flera år harvat på med en 1400 mm skena till min Festool sänksåg. Flytta skenan gör jag vid var och varanna snitt känns det som. Nu tänkte jag kosta på mig en längre skena och frågan är då om jag ska skaffa en Makita 1400 mm skena och skarva på, eller om man ska slå på stort och köpa en 3 meters? 3-metaren är, dyr, otymplig att förvara, svår att transportera, känslig, bänglig i trånga utrymmen, men ger kanske lite bättre snitt i vissa lägen, om man slarvar med skarvskenan. Är det värt all otymplighet och den höga kostnaden?
Ja!KungAnka skrev:Jag har i flera år harvat på med en 1400 mm skena till min Festool sänksåg. Flytta skenan gör jag vid var och varanna snitt känns det som. Nu tänkte jag kosta på mig en längre skena och frågan är då om jag ska skaffa en Makita 1400 mm skena och skarva på, eller om man ska slå på stort och köpa en 3 meters? 3-metaren är, dyr, otymplig att förvara, svår att transportera, känslig, bänglig i trånga utrymmen, men ger kanske lite bättre snitt i vissa lägen, om man slarvar med skarvskenan. Är det värt all otymplighet och den höga kostnaden?
Ofta delar du skivor på båda hållen, då är det verkligen inte roligt att behöva hålla på och skruva av och på skarvstyckena hela tiden.
Varför skulle du köpa en Makitaskena? Är det ens samma skarvsystem? Festoolen skruvar man ju inget utan bara skjuter i två stål i skenan.
Jag har tre 1400 skenor, två som man sätter ihop och en lös då kan alla ligga i förvaringsväskan och va skyddade.
Jag har tre 1400 skenor, två som man sätter ihop och en lös då kan alla ligga i förvaringsväskan och va skyddade.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Skruvar du inte åt skruvarna på festools metallbleck? Blir inte det väldigt ostadigt?Stefan N skrev:
Själv skulle jag gärna ha en lång skena men jag kan inte riktigt motivera kostnaden, jag får ta tiden att försöka få skarven helt rak (ställa de två skenorna på högkant på ett rakt underlag för att få det så bra som möjligt)
/U
Klicka här för att svara