6 283 läst ·
28 svar
6k läst
28 svar
Verktygsstrategi: Nät eller sladdlöst för borrhammare och vinkelslip?
Medlem
· Stockholms län
· 416 inlägg
Den boschen har bara 4,2 j enligt bosch själva ( http://www.bosch-professional.com/gb/en/gbh-4-32-dfr-14167-ocs-p/ )
Makitas HR3210C ligger på 5 joules. SDS+ specad över 5 joule kanske finns någon tillverkare som grejjar, men gränsen till SDS-Max går nånstans där vanligtvis. Sedan kan det givetvis vara så att boschen i realiteten är effektivare ändå om man räknar de andra faktorerena jag poängterade innan...
Makitas HR3210C ligger på 5 joules. SDS+ specad över 5 joule kanske finns någon tillverkare som grejjar, men gränsen till SDS-Max går nånstans där vanligtvis. Sedan kan det givetvis vara så att boschen i realiteten är effektivare ändå om man räknar de andra faktorerena jag poängterade innan...
Nja, den behöver ju inte vara så pass dyr. Jag har själv testat bila med en 2-3J borrhammare och det är inte kul, skulle lätt köpa 2 maskiner istället, dvs. Makitas batteriborrhammare och en renodlad bilningsmaskin. Det går att köpa dessa ganska billigt om man skiter i proffsgrejer. Har du upptäckt hur vi tänker här på verktygsforumet? Ju fler maskiner desto bättre (helst dyra proffsmaskiner).Herr Hysteres skrev:
När du nu undrar över våra åsikter i en sån här fråga så kan jag väl säga att min strategi är enkelt att beskriva.
Jag har endast borrskruvdragare som batterimaskin. Och har inga planer på något annat. Och jag har mycket sällan störts av mitt val.
Jag har endast borrskruvdragare som batterimaskin. Och har inga planer på något annat. Och jag har mycket sällan störts av mitt val.
Medlem
· Stockholms län
· 416 inlägg
Jag tror jag börjar haja galoppen...screamin-daemon skrev:
Hear, hear!MaxPax skrev:
Vad ni säger är egentligen att nästan oavsett hur jag väljer en borrhammare på upp till, säg 5J, så blir bilningen lite av en kompromiss. Jag får när jag går upp till riktiga premiumprylar en maskin som är riktigt bra på att borra grovt genom nästan vad som helst men den blir fortfarande en halvmesyr när man skall spräcka gråsten. Med anledning därav behöver man (minst!) 2 maskiner och kan då fokuserar borrhammaren på bästa avvägning kraft/portabilitiet/ergonomi. Är det korrekt uppfattat?
HR3210 verkar för övrigt jättefin, men då börjar det också bli dyrt...
Medlem
· Stockholms län
· 416 inlägg
Tack Mikael. Såg att MathiasS var på samma linje åtminstone för "sällanmaskiner". I termer av kapacitet för pengarna verkar det vara det bästa.Mikael_L skrev:
Medlem
· Stockholms län
· 416 inlägg
1550 Euro köper dig en sån här: http://www.bosch-professional.com/se/sv/gsh-27-vc-24704-ocs-p/MaxPax skrev:
Då smäller du på 1000 slag i minuten med 62J och kan säga "min är större än din" till de flesta du möter. Erkänn att du gärna skulle stå över nästa semester för nöjet att kunna demolera nästan allt...?
Borrhammare och vinkelslip känns som man definitivt i första hand kör nätanslutet.
Dock kan det, åtminstone för min del i vinkelslip-fallet, vara praktiskt att ha batterimaskin emellanåt.
Har inte testat batteridriven borrhammare, men jag tänker borrhammare som verktyg för att bila med och det gör åtminstone jag i längre pass och då går det bort. Tänker man borrhammare som slagborrmaskin så funkar det såklart ypperligt, såvida man inte tänkt borra 1m-hål i granitblock.
Dock kan det, åtminstone för min del i vinkelslip-fallet, vara praktiskt att ha batterimaskin emellanåt.
Har inte testat batteridriven borrhammare, men jag tänker borrhammare som verktyg för att bila med och det gör åtminstone jag i längre pass och då går det bort. Tänker man borrhammare som slagborrmaskin så funkar det såklart ypperligt, såvida man inte tänkt borra 1m-hål i granitblock.
Medlem
· Stockholms län
· 416 inlägg
Jag tror jag kapitulerar åt näthållet även i fallet med borrhammaren. En Bosch 3-28 DFR för runt 300 Euro från Tyskland känns som väldigt bra pris/prestanda. Finns här någon som håller med, avråder eller har andra synpunkter?
Edit: Såg den även på prishammeren.dk för 2800 kronor. Vad sitter det för stickkontakt på prylar man köper från Prishammeren? Är det en vanlig svensk?
Edit: Såg den även på prishammeren.dk för 2800 kronor. Vad sitter det för stickkontakt på prylar man köper från Prishammeren? Är det en vanlig svensk?
Redigerat:
Generellt brukar jag resonera så här: Batterimaskiner skaffar man sig först när man redan har en nätansluten variant.
Det gör man alltså bara om behovet dyker upp.
Jag anser att den principen gäller alla maskiner utom skruvdragare.
Ett exempel i mitt fall: Jag började med en vanlig cirkelsåg och sedan sänksåg och därefter en batteridriven cirkelsåg. Den där batteridrivna cirkelsågen tar jag fram när det är bara en liten bit som ska kapas eller om jag ska till brädgården, ganska skönt att kapa snabbt i butiken.
Samma sak med vinkelslip, där hann jag köpa 4 nätanslutna maskiner innan jag skaffade en batteridriven för situationer där jag inte kan dra fram kabel. Men den ersätter inte nätanslutna maskiner.
Det tål att upprepas: Batterier är färskvara, bara på sista månaden har jag bränt 2 Makita 18V batterier och de övriga som är kvar börjar bli betydligt sämre. Det är alltså dags för mig att köpa ett antal nya batterier igen efter bara ett par år. Det går att byta celler men det har jag inte tid med.
Det gör man alltså bara om behovet dyker upp.
Jag anser att den principen gäller alla maskiner utom skruvdragare.
Ett exempel i mitt fall: Jag började med en vanlig cirkelsåg och sedan sänksåg och därefter en batteridriven cirkelsåg. Den där batteridrivna cirkelsågen tar jag fram när det är bara en liten bit som ska kapas eller om jag ska till brädgården, ganska skönt att kapa snabbt i butiken.
Samma sak med vinkelslip, där hann jag köpa 4 nätanslutna maskiner innan jag skaffade en batteridriven för situationer där jag inte kan dra fram kabel. Men den ersätter inte nätanslutna maskiner.
Det tål att upprepas: Batterier är färskvara, bara på sista månaden har jag bränt 2 Makita 18V batterier och de övriga som är kvar börjar bli betydligt sämre. Det är alltså dags för mig att köpa ett antal nya batterier igen efter bara ett par år. Det går att byta celler men det har jag inte tid med.
Medlem
· Stockholms län
· 416 inlägg
Broder, nu har du chansen. Rullkärra och mejslar på köpet:MaxPax skrev:
http://www.bosch-professional.com/d...im-angebot-gsh-27-vc-professional-4256968853/
Dyra mejslar om man jämför med vad Lawsson tar för paketet http://www.lawson-his.co.uk/bosch-gsh-27-vc-29kg-demolition-hammer-e-p126447Herr Hysteres skrev:
Klicka här för att svara