3 955 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Inca bandsåg på Tradera
Snubblade över den här:
http://www.tradera.com/item/301792/198617855/bandsag-inca
Och skulle vilja be någon vänlig själ att börja tokbjuda på den för min plånbok har fått nog och garaget börjar bli fullt...
http://www.tradera.com/item/301792/198617855/bandsag-inca
Och skulle vilja be någon vänlig själ att börja tokbjuda på den för min plånbok har fått nog och garaget börjar bli fullt...
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Det är en trevlig såg. Hade lite svårt att vänja mig vid att den var bak- och framvänd men i ett litet utrymme är den helt rätt.
Lugn du, aktionen är inte över än. det mest intressanta börjar hända i slutminuterna... å jag kommer nog att vara med där. Meddelar här om det blev vinst!parkway skrev:
Nostalgi! Jag stod som sexåring och sågade på min fars INCA det är en bra maskin. Eftersom jag är uppväxt med en sån anser jag att den är rättvänd och alla andra felvända, har en större rättvänd idag.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
På de flesta bandsågar står ramen till vänster när man sågar. Här sitter bladet med tänderna åt andra hållet så man har ramen till höger. Spelar nog ingen roll i praktiken.
Skulle vilja påstå att det bara är en vanesak, kör ofta med båda varianterna och kan inte se att en objektivt skulle vara bättre än den andra. Föredrar pelaren till vänster, men det är nog som sagt bara en vanesak.Mr Handyman skrev:
Har en sån såg, de brukar gå för runt 1000-lappen på blocket om man håller ögonen öppna.
Klart den är rättvänd, man har anhållet på samma sida som man har på bordsågen, förstår inte varför alla andra bandsågar är tvärtom
Klart den är rättvänd, man har anhållet på samma sida som man har på bordsågen, förstår inte varför alla andra bandsågar är tvärtom
Nja jag tror att man har valt att ha pelaren till vänster pga av att majoriteten är högerhänta. Och som högerhänt är det lättare att ha vänster handen framför högerhanden när man sågar precis som på en bordsåg. Och då behövs det mest bord till vänster om bladet. Och följaktligen blir då pelaren till vänster. Vilket även blir till en nackdel. Så en bandsåg med pelaren till höger och ett mycket större bord till vänster om bladet skulle vara en väldigt bra lösning. Och så skall självklart bordet alltid vara horisontalt och resten av maskinen vinklas när man behöver såga i vinkel. Precis som på större bandsågar för båtsnickeri.
Pär
Pär
Klicka här för att svara