Skulle behöva en bordssåg som ryms i bilen tillsammans med mycket annat.Skulle kunna va en sänksåg med bord och monterad upp och ned.
På ett ställe fick jag låna en såg som åt ena hållet var en bordssåg och vänd så var det en kapsåg, den var nog gul.

Har letat lite sådär men inte hittat något tillräckligt litet

Protte

prototypen skrev:
Skulle behöva en bordssåg som ryms i bilen tillsammans med mycket annat.Skulle kunna va en sänksåg med bord och monterad upp och ned.
På ett ställe fick jag låna en såg som åt ena hållet var en bordssåg och vänd så var det en kapsåg, den var nog gul.

Har letat lite sådär men inte hittat något tillräckligt litet

Protte
Dewalt har ju nån modell som man kan vända och få bode kapsåg och bordssåg i ett.
Vid småjobb är det ok, men kapbredden är begränsag och även bordet är litet vid klyvning.

Min åsikt är att den är en halvbra/dålig kompromiss men jag vet att många tycker den är kanonbra!

När du skriver sänksåg tänker jag på Festool cms, men den kostar ju en hel del.
Ska i övrigt vara en jäkligt bra såg.

Själv har jag bla en dewalt 745. Relativt liten men en mycket bra såg.

Bosch har ju sin GTM 12JL Den lär ju vara väldigt lättflyttad iaf.
  • Kap- och geringssåg och bordscirkelsåg i ett

Hittade DW 743, men i specen för mått så är den större än Festool CS 70, nu kan det vara med benen utfällda men den är nog ändå för stor. Kan behöva kapa klyva upp till 25x100 mm så det är bara småbitar som idag kapas med japansågen.

CMS är för stor.

Blir väl som vanlig, man får konstruera något själv.

Protte

Bosch sågen ser ut som den jag fick låna, ska mäta lite, men nu blev det mat.

Protte

ImageUploadedByByggahus.se1388371276.307263.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När jag var aktiv i byggbranschen på 90-talet hade varenda snickare en Elu-såg som Dewalts 743 maskin. Är det inte så längre? Det är ju en kanonmaskin att grovkapa och klyva reglar och lister med. Funkade också till gärning, men kanske inte med samma precision som en "riktig" girsåg.

Hantverkare1: antar att det är ett skämt... :-)

Larsa skrev:
När jag var aktiv i byggbranschen på 90-talet hade varenda snickare en Elu-såg som Dewalts 743 maskin. Är det inte så längre? Det är ju en kanonmaskin att grovkapa och klyva reglar och lister med. Funkade också till gärning, men kanske inte med samma precision som en "riktig" girsåg.

Hantverkare1: antar att det är ett skämt... :-)
Ja, men den var liten.

hantverkare1 skrev:
[bild]
Det är nog något i den stilen jag skulle behöva.

iStock är en bildtjänst så där fanns ingen ledning till tillverkaren.

Protte

Är inte boschs gts 10 j ganska liten? Annars brukar väl proxxon göra ganska små maskiner? ;-)

hantverkare1 skrev:
[bild]
Detta såg ju riktigt dumt ut, sällan man ser en bild med så många fel...

Jag hade tittat på DW 745, en liten smidig historia (i alla fall i jämförelse med DW744). De vändbara elu/dw sågarna är robusta och stryktåliga, dock tar de en del plats och framförallt är det svårt att hitta en vettig klinga för både klyv och kap. Sågar i stil med bosch 12JL är verkligen dåliga på allt i mitt tycke, avråder.

Om det är en liknande bilden du är ute efter så har Makita en sådan. Har hyrt en sådan ibland och funkar utmärkt till att klyva och gera lister med iallafall.

Jag har alltid min GTS 10 i bilen tillsammans med ställning. Har GCM8 och GTA3700 också alltid i bilen.
Kombivarianter funkar inte för mig då jag både klyver och kapar om vartannat hela tiden så att stå och vända på en vändbarsåg skulle ta för mycket tid.
Tycker inte det är bökigt på något sätt att ha den i bilen går snabbt att etablera båda sågarna på arbetsplatsen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.