15 880 läst ·
25 svar
16k läst
25 svar
Vilket verktygspaket? Makita vs Dewalt.
Vi har en del makita på jobbet 14 samt 18 volt och dom batterierna är skit har inte ens räckt 6 månader men vi fick nya av firman som sålde dom och dom håller fortfarande men har ganska dålig kapacitet annars hyffsade maskiner förutom tigersågen där bladen lossnar vid lite tyngre belastning. Tror knappast vi köper några mer Makita maskiner på ett tag dom är inte vad dom varit. Hemma har jag bytt maskin efter ca 5 år just pga batterierna men dom används ju inte så mycket.TrollMann skrev:
Min spekulation om varför vissa har problem med makitabatterier och vissa inte:
Makita drar ur batterierna mer innan de bryter strömmen till maskinen jämfört med andra, därför håller de längre om de används av någon som byter batteri så fort denne märker att kraften börjar sacka, och tar mer stryk hos någon som kör tills maskinen dör helt.
Dessutom kanske det gör batterierna mer känsliga att man matar in så höga strömstyrkor i dem varje laddtillfälle för att få ner laddtiden jämfört med andra tillverkare.
Makita drar ur batterierna mer innan de bryter strömmen till maskinen jämfört med andra, därför håller de längre om de används av någon som byter batteri så fort denne märker att kraften börjar sacka, och tar mer stryk hos någon som kör tills maskinen dör helt.
Dessutom kanske det gör batterierna mer känsliga att man matar in så höga strömstyrkor i dem varje laddtillfälle för att få ner laddtiden jämfört med andra tillverkare.
Det verkar va olika åsikter om livslängden på batterierna. Mår batterierna sämre om man bara kör någon gång om året? Jag har funderar på att endast köpa slagskruvdragare och skruvdragare med batteri, resten med sladd.
Mvh Kalle
Mvh Kalle
Inte nödvändigtvis, men du behöver förvara dem på rätt sätt. Finns någon tråd om detta och om jag inte missminner mig var det någon "expert" som menade på att LI-ION-batterier bör förvaras kallt men frostfritt och 40% uppladdade, vet ej om detta är bäst...Karlminator skrev:
Skruvdragare och slagskruvdragare endast - då skulle jag rekommendera tre batterier. Oftare än jag trodde har jag kört båda under samma tillfälle (förborra, skruva).
Redigerat av moderator:
Tack för tipset! Ska se om jag kan leta upp den tråden!MaxPax skrev:Inte nödvändigtvis, men du behöver förvara dem på rätt sätt. Finns någon tråd om detta och om jag inte missminner mig var det någon "expert" som menade på att LI-ION-batterier bör förvaras kallt men frostfritt och 40% uppladdade, vet ej om detta är bäst...
Skruvdragare och slagskruvdragare endast - då skulle jag rekommendera tre batterier. Oftare än jag trodde har jag kört båda under samma tillfälle (förborra, skruva).
Redigerat:
Klicka här för att svara