Hej

Håller på att bygga en liten portfölj av Makita LXT. Sitter och funderar på ifall ett par specifika verktyg hellre skall köpas som nätdrivna. Det jag lurar på är

Borrhammare: Jag behöver något som klarar av att borra i såväl betong som gråsten/granit och som även kan bila sönder lite betong som ligger här och där på tomten. Skulle gärna köpa en BHR243Z som naket verktyg från UK men funderar på ifall nätdrivna HR2811FT är ett bättre val pga kapacitet, batteritid etc. Har någon erfarenhet av det ena eller båda och kan dela med sig? Hur stor är i praktiken skillnaden mellan att dunka på med 2.4J från 243an jämfört med 2.9J i 2811an? Är det i realiteten en attans skillnad att gå upp till HR3210FCT, som smäller på med 4.9J (men kostar väsentligt mer och verkar rejält stor och tung)?

Vinkelslip: Är inte det ett typiskt sånt verktyg som man hellre har nätanslutet? De sladdlösa verkar ha så begränsad dimension på skivorna, plus att när vinkelslipen väl åker fram så skall det sannolikt jobbas en stund. Kommentarer och rekommendationer?

M
Jag kan bara snacka om BHR243 som jag använt en del. Här lite om den: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/213974-batteriborrhammare-med-dammsugare.html

Herr Hysteres skrev:
Är det i realiteten en attans skillnad att gå upp till HR3210FCT, som smäller på med 4.9J
Nej. Märkbar? -I hög grad. Men inte en attans skillnad.

Att jämföra effektivitet med hjälp av Joule är vanskligt pga två saker.

1: Antal slag per tidsenhet är också mycket betydande. Lösningen på detta är att räkna ut "Joules per sekund" och jämföra med.

2: Joules mäts på olika sätt. Det finns en standard (EPTA-definierad) som vissa använder men jag tror många inte använder den för då säljer de färre maskiner.

Ett praktexempel (om jag får babbla på om detta) är FLEX DH5. Det finns två instruktionsböcker till den som jag läst. I den ena står det 12,5 joules som slagkraft, i den andra står det 6,7 joules som slagkraft (EPTA). Jag pratade med småmaskinservice i GBG om detta och de sa "nej nej, den slår garanterat över tio joule". Då mailade jag till FLEX Scandinavia för att få klarhet och de bekräftade efter kontakt med tyskland att den slår 6,7 joule (EPTA). Har inte köpt den så jag kan inte jämföra upplevelsemässigt.

Med detta sagt så kan jag säga att små bilningsjobb gör jag gärna med 243-an (plocka ner kakel, bila rent lite på betong, tegelfogar, rensa puts osv.) även borra 24mm i betong utan problem. Bila isär stora betongklumpar och speciellt bila i granit kräver större grejjer, men då drar det iväg snabbt i pengar och dessutom glider man in på SDS-max som är lite overkill för en då-och-då-användare.

Vinkelslip har jag också funderat på att skaffa till min LXT-park men stör mig på att den är 115mm så har inte tagit det steget än.

Redigerat av moderator:
MaxPax skrev:
Med detta sagt så kan jag säga att små bilningsjobb gör jag gärna med 243-an (plocka ner kakel, bila rent lite på betong, tegelfogar, rensa puts osv.) även borra 24mm i betong utan problem. Bila isär stora betongklumpar och speciellt bila i granit kräver större grejjer, men då drar det iväg snabbt i pengar och dessutom glider man in på SDS-max som är lite overkill för en då-och-då-användare.
Tack MaxPax. Det låter som att det i praktiken inte kan vara så stor skillnad kapacitetsmässigt på 243:an och 2811:an. Om inte den första borrar granit så gör sannolikt inte den andra det heller. Har jag förstått dig rätt då?

Bra utläggning om joulemätning för övrigt. Man lär sig någonting varje dag.

M
Herr Hysteres skrev:
Tack MaxPax. Det låter som att det i praktiken inte kan vara så stor skillnad kapacitetsmässigt på 243:an och 2811:an. Om inte den första borrar granit så gör sannolikt inte den andra det heller. Har jag förstått dig rätt då?
Ahhh! Jag var helt inställd på att du skrev bila i granit och betong men såg nu att du skrev borra. Det är skillnad, har försökt bila lite i granit med 243an, helt kass, men borra går nog skapligt bra om du har tålamod för det tar lite tid. Men som sagt innan, bila sönder större betongklumpar blir jobbigt...

Redigerat av moderator:
I huvudsak nätanslutet för "sällan-maskiner", det är iaf min strategi....

• Gilla
Zakalwe och 1 till
  • Laddar…
Vinkelslip vill iaf jag kunna köra en stund med....enkla småsaker i tunnplåt funkar med batteri men inte annars....Blå Bosch alla dagar i veckan...

MaxPax skrev:
Jag kan bara snacka om BHR243 som jag använt en del. Här lite om den: [länk]

Nej. Märkbar? -I hög grad. Men inte en attans skillnad.

Att jämföra effektivitet med hjälp av Joule är vanskligt pga två saker.

1: Antal slag per tidsenhet är också mycket betydande. Lösningen på detta är att räkna ut "Joules per sekund" och jämföra med.

2: Joules mäts på olika sätt. Det finns en standard (EPTA-definierad) som vissa använder men jag tror många inte använder den för då säljer de färre maskiner.

Ett praktexempel (om jag får babbla på om detta) är FLEX DH5. Det finns två instruktionsböcker till den som jag läst. I den ena står det 12,5 joules som slagkraft, i den andra står det 6,7 joules som slagkraft (EPTA). Jag pratade med småmaskinservice i GBG om detta och de sa "nej nej, den slår garanterat över tio joule". Då mailade jag till FLEX Scandinavia för att få klarhet och de bekräftade efter kontakt med tyskland att den slår 6,7 joule (EPTA). Har inte köpt den så jag kan inte jämföra upplevelsemässigt.

Vinkelslip har jag också funderat på att skaffa till min LXT-park men stör mig på att den är 115mm så har inte tagit det steget än.
Mina vinkelslipar med 115 har jag byggt om skyddet på så det går dit 125mm. Men då kör jag endast smala 1mm kapskivor.

Jag har flera vinkelslipar varav en batteridriven.
Min åsikt är att om du inte redan har en nätansluten så är en batteridriven inget du ska ha. Det är ENDAST som komplement till nätansluten vinkelslip.
För det första så slukar de enormt mycket batteri. Man måste i princip stå med laddaren bredvid och 2 eller helst 3 batterier som får turas om. Man får inte mycket gjort heller så den har jag bara vid speciella tillfällen, kanske uppe på stege eller kapa en småsak därute. Eller hämta cykeln där låset pajat :D Det har hänt två gånger faktiskt att jag fått gå ut och kapa cykellåset p.g.a. låset kärvat, senast förra veckan! Vid sådana tillfällen är en batteridriven guld!

Notera att den duger bara till att kapa med, med mycket tunna skivor, använder oftast 0,75 eller 1,0 mm. Allt över det gör att vinkelslipen stannar hela tiden så fort man pressar den lite. Det är ingen idé att försöka slipa större saker.

Tack alla för bra input. Vinkelslipen blir nätdriven, punkt.

Borrhammaren är fortfarande en öppen fråga. Finns här ingen som har hands-on erfarenhet av 2811an att dela med sig av?

Vänligast

HH

Herr Hysteres skrev:

Borrhammaren är fortfarande en öppen fråga. Finns här ingen som har hands-on erfarenhet av 2811an att dela med sig av?
Vänligast

HH
Om du ska ut och bila betong och granit är batteridriven bara att glömma. Skulle själv bila bort en kvm kakel som satt ganska hårt, gick åt 2 3.0ah batterier till min Makita. Den är helt ok på att borra mindre hål men när det gäller bila betong är den värdelös.
Ska du bara bila lite mindre bitar hade jag satsat på en SDS+ med en slagkraft på runt 5 joule.

Herr Hysteres skrev:

Vänligast

HH
Jag har köpt Jula's 299-kronors borrhammare och hittills borrat cca, 500 betonghål med den (lagt Nivellgolv) samt lånat ut den till allt och alla. Den funkar finfint fortfarande och jag har köpt SDS-borrar för mer än maskinen är värd ;) Jag kan köpta tre sådana för samma pris Bauhaus vill ha för ett utbytesbatteri till min skruvdragare :D

Zakalwe skrev:
Jag har köpt Jula's 299-kronors borrhammare och hittills borrat cca, 500 betonghål med den (lagt Nivellgolv) samt lånat ut den till allt och alla. Den funkar finfint fortfarande och jag har köpt SDS-borrar för mer än maskinen är värd ;) Jag kan köpta tre sådana för samma pris Bauhaus vill ha för ett utbytesbatteri till min skruvdragare :D
Själv avskyr jag att borra med borrhammare som saknar variabelt varvtal. TS undrade ju även om bilningsfunktionen, har du testat den?

screamin-daemon skrev:
Själv avskyr jag att borra med borrhammare som saknar variabelt varvtal. TS undrade ju även om bilningsfunktionen, har du testat den?
Ja, dock inte i samma grad som borrfunktion. Jag bilade en enda gång och det gick fint. Det gäller att hålla stadigt grepp om maskinen dock.

Enk Projektet skrev:
Vinkelslip vill iaf jag kunna köra en stund med....enkla småsaker i tunnplåt funkar med batteri men inte annars....Blå Bosch alla dagar i veckan...
Håller med! men makita har jättefina vinkelkapar, även om jag är ett blå Bosch fan...

MathiasS skrev:
I huvudsak nätanslutet för "sällan-maskiner", det är iaf min strategi....
Definitivt nätanslutet för sådant som sällan används eftersom batterierna blir dåliga så småningom även om maskinen ligger oanvänd, En nätansluten maskin fungerar fortfarande jättebra när man tar ut den ur skåpet efter 1, 5, 10 eller 20 år. Det gör inte en batterimaskin.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.