Jag har konstaterat att jag är i stort behov av renare luft i mitt verkstadsutrymme. Använder idag dammsugare i kombination med spånsug. Trots detta fylls luften med damm och spån i blandade storlekar och det känns inte speciellt hälsosamt att arbeta i. Som alltid är ekonomin kraftigt begränsad men min förhoppning är att all förändring är en förbättring. När jag kör spånsugen kommer det ett moln av finkornigt damm genom filtersäcken. Ett enkelt sätt att komma vidare är att montera en luftrenare. Lagom pris- och storleksmässigt är JETs lilla maskin . Dock släpper dessa igenom de finaste partiklarna och man skulle helst vilja ha hepa-klass på sista filtret. Är det någon som har modifierat en luftrenare? Var har ni i så fall hittat filter. Jag har funderat på att sätta någon form av box efter utblåset. Någon som vet hur utblåset ser ut på denna maskin? Är det ett samlat eller går det i flera riktningar? Hepa-filter till dammsugare är relativt billiga, jag gissar att dessa kräver ganska högt tryck för att det ska bli något flöde. Någon som har någon aning om hur mycket de bromsar flödet? Skulle det vara möjligt att exempelvis montera fyra st. dammsugarhepa parallellt för att öka filterytan och därmed hålla uppe flödet. Hela vitsen går ju förlorad om man bromsar den så att den inte orkar dra med sig dammet i luftflödet. Alla förslag och synpunkter är ytterst välkommna!
Det första problemet är väl att säcken på spånsugen filtrerar för dåligt. Det låter inte bra att det ryker damm från denna. Jag monterade ett patronfilter på min spånsug och kan åtminstode inte längre se något damm därifrån:
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/179807-eftermontera-patronfilter-pa-spansug.html
Numera har jag även min spånsug kopplad till bordssågen och jag märker fortfarande inte av något synligt damm från denna vid sågning av t.ex. MDF så jag är helt nöjd med denna lösning.
Som komplement så har jag även en Microclene 1200 luftrenare hängandes i taket: http://www.classichandtools.com/acatalog/Dust-Filtration.html
Jag är helt nöjd med den luftrenaren och tycker, utan att ha gjort några partikelmätningar, att den gör märkbar skillnad på luftkvaliten. Jag köpte den efter att ha läst denna tråden i ämnet: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/140669-luftrenare-filter.html
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/179807-eftermontera-patronfilter-pa-spansug.html
Numera har jag även min spånsug kopplad till bordssågen och jag märker fortfarande inte av något synligt damm från denna vid sågning av t.ex. MDF så jag är helt nöjd med denna lösning.
Som komplement så har jag även en Microclene 1200 luftrenare hängandes i taket: http://www.classichandtools.com/acatalog/Dust-Filtration.html
Jag är helt nöjd med den luftrenaren och tycker, utan att ha gjort några partikelmätningar, att den gör märkbar skillnad på luftkvaliten. Jag köpte den efter att ha läst denna tråden i ämnet: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/140669-luftrenare-filter.html
Jag har läst de olika trådarna innan och det är lite därifrån mina tankar kommer. Jag inväntar en annan spånsug inom det närmaste året och vill därför inte börja med att modda den jag har. I flera trådar antyds att det är lätt att bygga själv, men det verkar inte vara så många som gjort det. Microclene verkar bara ha en-stegs filter. Jag tänker att det borde sätta igen snabbt i en dammig miljö? Hur ofta behövs det bytas?jac skrev:Det första problemet är väl att säcken på spånsugen filtrerar för dåligt. Det låter inte bra att det ryker damm från denna. Jag monterade ett patronfilter på min spånsug och kan åtminstode inte längre se något damm därifrån:
[länk]
Som komplement så har jag även en Microclene 1200 luftrenare hängandes i taket: [länk]
Jag är helt nöjd med den luftrenaren och tycker, utan att ha gjort några partikelmätningar, att den gör märkbar skillnad på luftkvaliten. Jag köpte den efter att ha läst denna tråden i ämnet: [länk]
Ja, jag gissade nästan att du hade läst trådarna men jag länkade för säkerhets skull.
Svårt att säga hur ofta jag bytt filter, jag skulle gissa på var 6:e månad kanske. Men det beror ju helt på hur mycket damm man producerar.
För min del varierar det ganska mycktet, ibland snickras det intensivt under några dagar och sedan kan det stå stilla i någon månad.
Filterna till Microclene kostar väl knappt 100 kr stycket så det blir inte så mycket pengar om man inte behöver byta väldigt ofta. Jag har bytt mer för att de sett väldigt dammiga ut snarare än för att renaren tappat suget.
Svårt att säga hur ofta jag bytt filter, jag skulle gissa på var 6:e månad kanske. Men det beror ju helt på hur mycket damm man producerar.
Filterna till Microclene kostar väl knappt 100 kr stycket så det blir inte så mycket pengar om man inte behöver byta väldigt ofta. Jag har bytt mer för att de sett väldigt dammiga ut snarare än för att renaren tappat suget.
Redigerat:
Jag har också funderat på hur jag ska fixa en bra luftrenare utan att betala en förmögenhet. Som vanligt så landar man då i bygga själv tankar (och på Bill Pentz hemsida) Jag tänker att jag bara köper en kanalfläkt och bygger en filterlåda som passar till standard ventilations filter som fläkten får suga luft genom. Tänker mig filter i tre steg, billigt filter på rulle (F5) över öppningen sen påsfilter F7 och sist så hög klass som fläkten klarar.
Jag har inte haft tid till att grotta in mig i detaljerna än, men det borde vara enkelt att bygga riktigt bra luftrenare för filter och fläktar finns det gott om.
Tror nog att det borde gå att bygga ganska kompakt om man använder platta filter, sen tror jag nog att man får mer för pengarna plus att filterutbudet är mycket stort.
Lite inspirations länkar så att det här utvecklas till en byggtråd
http://billpentz.com/woodworking/cyclone/air_cleaner.cfm
http://www.ventilationsfilter.net/
http://www.soliduct.com/flaktar/kanalflakt/c-214_184.htm
Jag har inte haft tid till att grotta in mig i detaljerna än, men det borde vara enkelt att bygga riktigt bra luftrenare för filter och fläktar finns det gott om.
Tror nog att det borde gå att bygga ganska kompakt om man använder platta filter, sen tror jag nog att man får mer för pengarna plus att filterutbudet är mycket stort.
http://billpentz.com/woodworking/cyclone/air_cleaner.cfm
http://www.ventilationsfilter.net/
http://www.soliduct.com/flaktar/kanalflakt/c-214_184.htm
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Ingen dum ide alls, tycker jag.
Jag pratade faktiskt med någon om att köpa filtermattor för att kunna klippa egna filter till min Microclene. På den gamla modellen jag har så är det bara en rektangulär bit "fluff" som sitter runt en cylinder med fläkten inuti. Jag tror det kan ha varit Dinair: http://www.dinair.se/ som jag kontaktade. Det verkade inte alls omöjligt att köpa något därifrån till vettigt pris men nu slutade det ändå med att jag beställde nya från Classic Hand Tools istället.
Jag pratade faktiskt med någon om att köpa filtermattor för att kunna klippa egna filter till min Microclene. På den gamla modellen jag har så är det bara en rektangulär bit "fluff" som sitter runt en cylinder med fläkten inuti. Jag tror det kan ha varit Dinair: http://www.dinair.se/ som jag kontaktade. Det verkade inte alls omöjligt att köpa något därifrån till vettigt pris men nu slutade det ändå med att jag beställde nya från Classic Hand Tools istället.
Jo Mr Pentz har sett till att vi alla kan känna dåligt samvete...Real7 skrev:Jag har också funderat på hur jag ska fixa en bra luftrenare utan att betala en förmögenhet. Som vanligt så landar man då i bygga själv tankar (och på Bill Pentz hemsida) Jag tänker att jag bara köper en kanalfläkt och bygger en filterlåda som passar till standard ventilations filter som fläkten får suga luft genom. Tänker mig filter i tre steg, billigt filter på rulle (F5) över öppningen sen påsfilter F7 och sist så hög klass som fläkten klarar.
[länk]
[länk]
[länk]
Jag var också inne ett tag på att bygga själv med ventilationskitt. Jag är dock inte så säker på att det vare sig blir billigare eller speciellt platsbesparande. Jag är dock redo att bli övertygad. Jag kan tänka mig att man får börja med exempelvis G4 filter, därefter kanske F5 och F8. Duger F8 som sista filter eller måste man komma upp i HEPA klass om det ska vara lönt? Tydligen enligt Bill Pentz, men vad tror ni? Sen försöker jag leta filter men om jag förstått det rätt så kräver ett filter som det här en låda på minst 300*600*500 mm, med sådana filter blir anläggningen kolossal! Jag tänker mig mer en kåda som denna, men var sjutton hittar jag filter? Och sen var det det här med fläkten, ska man suga genom filterna eller blåsa? Jag antar att det är skonsammare för filterna att suga? Kan man kanske kombinera flera fläktar på olika ställen för att undvika att tryckfallen över filterna bromsar flödet för mycket?
Kanske något som: --> G4-->Fläkt-->F5-->F8-->(H11)-->Fläkt.
Som ni märker behöver jag fortfarande mycket mer input,så fortsätt posta...
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Var köper man lämpligen lite större hepafilter? Finns det till exempel någon återförsäljare på internet som publicerar vettiga prislistor på, säg, patronfilter för stoftavskiljare eller standardventilationsramar?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det enkla sättet är väl att leda spånsugens utblås utomhus.
Men det kanske inte är möjligt i era verkstäder
Men det kanske inte är möjligt i era verkstäder
@Matte_nörden
Lådan du länkar till tror jag är standard så till den borde det finnas många olika påsfilter, men vill du ha en slimmad design så borde du nog använda "veckade" platta filter. Har du inte plats under taket?
Om jag har förstått det rätt så ska fläkten suga luften genom och sen blåsa i en riktning som gör att man får bra luft cirkulation i rummet.
En sak som jag inte kan något om är tryckfall och hur täta filter olika fläktar klarar, men jag tänker att när det blir dax så ska jag snacka med nån som har koll. Kanske ventilations delen av forumet sitter på några svar.
Men angående klasser på filter och vad man ska nöja sig med så tänker jag att om jag bygger en luftrenare då ska den inte bara ta stora partiklar så luften ser ren ut. Jag tänker ha löjligt bra filtrering ! Och blir H10< filter väldigt dyrt så kanske man kan beställa filter från Alibaba eller liknade
@ fiskbuggaren
Har inget bra svar men Dinair har en bra produktkatalog som tar upp olika filter och klasser men för pris så måste man nog höra av sig till dom eller återförsäljare, finns ju många ventilations firmor. Eller alibaba, finns hur mycket som helst där.
Lådan du länkar till tror jag är standard så till den borde det finnas många olika påsfilter, men vill du ha en slimmad design så borde du nog använda "veckade" platta filter. Har du inte plats under taket?
Om jag har förstått det rätt så ska fläkten suga luften genom och sen blåsa i en riktning som gör att man får bra luft cirkulation i rummet.
En sak som jag inte kan något om är tryckfall och hur täta filter olika fläktar klarar, men jag tänker att när det blir dax så ska jag snacka med nån som har koll. Kanske ventilations delen av forumet sitter på några svar.
Men angående klasser på filter och vad man ska nöja sig med så tänker jag att om jag bygger en luftrenare då ska den inte bara ta stora partiklar så luften ser ren ut. Jag tänker ha löjligt bra filtrering ! Och blir H10< filter väldigt dyrt så kanske man kan beställa filter från Alibaba eller liknade
@ fiskbuggaren
Har inget bra svar men Dinair har en bra produktkatalog som tar upp olika filter och klasser men för pris så måste man nog höra av sig till dom eller återförsäljare, finns ju många ventilations firmor. Eller alibaba, finns hur mycket som helst där.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Personligen skulle jag se det som en risk att beställa filter från Alibaba eller annan minde "känd" leverantör. Hur vet man att de uppfyller kraven de hävdar sig uppfylla. Givetvis är det lika svårt att verifiera från en mer lokal leverantör men min magkänsla säger att det med sådana här produkter är bättre att välja en leverantör som levererar direkt till professionella kunder som i sin tur har krav på sig att använda filter av givna klasser. Lite som att jag hellre köper fallskyddsutrustning eller klätterprodukter från kända tillverkare i kända butiker.Real7 skrev:Men angående klasser på filter och vad man ska nöja sig med så tänker jag att om jag bygger en luftrenare då ska den inte bara ta stora partiklar så luften ser ren ut. Jag tänker ha löjligt bra filtrering ! Och blir H10< filter väldigt dyrt så kanske man kan beställa filter från Alibaba eller liknade
Jo att man känner sig säker på att filtret håller rätt klass är ju en sak att tänka på. Tittade just på den här leverantören och företagen dom anger som partners är ju ganska tunga, sen om det är sant det har jag ingen aning om. Många filter man köper lokalt är ju producerade i Kina men det är ju som sagt kontrollen som är det svåra vid direkt köp.
För vanliga ventilationsfilter så verkar man använda 0,4µm som partikelstorlek när filtreringsgrad anges.
Om man tittar på JETs filter så undrar jag hur svårt det ska vara att bygga bättre, det står.
"Filters particles at 98% 5 microns in size and 85% 1 micron in size"
Edit: vilket är sämre än F7 om jag läser rätt i tabellen
För vanliga ventilationsfilter så verkar man använda 0,4µm som partikelstorlek när filtreringsgrad anges.
Om man tittar på JETs filter så undrar jag hur svårt det ska vara att bygga bättre, det står.
"Filters particles at 98% 5 microns in size and 85% 1 micron in size"
Edit: vilket är sämre än F7 om jag läser rätt i tabellen
Redigerat:
Jag får börja med att be TS om ursäkt för att jag spammar i tråden, du får kanske styra den åt lämpligt håll
Sökte lite på filter och såg att i en annan tråd så nämndes filter tillverkaren Resema som bra och prisvärd, och om man kollar deras utbud verkar dom ha det man behöver. Även patronfilter som fiskbuggaren efterlyste, Kan vara värt att snacka lite med dom.
Sökte lite på filter och såg att i en annan tråd så nämndes filter tillverkaren Resema som bra och prisvärd, och om man kollar deras utbud verkar dom ha det man behöver. Även patronfilter som fiskbuggaren efterlyste, Kan vara värt att snacka lite med dom.
Håller med om nästan hela resonemanget. När man inte kan själv verifiera vad som är bra, satsa på de som är erkända och levererar till proffs. Däremot, kopplingen till att dessa skulle vara mer "lokala" känns helt fel. Kan inte på något sätt inse att lokala leverantörer är mer erkända, mer speglar kvalitet, eller mer har att göra med proffs.phl skrev:Personligen skulle jag se det som en risk att beställa filter från Alibaba eller annan minde "känd" leverantör. Hur vet man att de uppfyller kraven de hävdar sig uppfylla. Givetvis är det lika svårt att verifiera från en mer lokal leverantör men min magkänsla säger att det med sådana här produkter är bättre att välja en leverantör som levererar direkt till professionella kunder som i sin tur har krav på sig att använda filter av givna klasser. Lite som att jag hellre köper fallskyddsutrustning eller klätterprodukter från kända tillverkare i kända butiker.
En chans till bättre service kanske, men om man inte råkar bo i världens Mecka för den typen av leveranser, troligen på bekostnad av att använda en riktigt erkänd proffsleverantör.
--- Mats ---