2 616 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Ho ho ho! Vinkelborr eller vinkelskruvdragare?
Medlem
· Stockholms län
· 416 inlägg
God verktygsjul på er allihop! Hoppas att tomten kommit med fyrkantiga paket innehållandes såväl satineringsmaskiner som slipmaskiner för kälsvetsar. (På detta tema kan nämnas att tomten hemma hos mig i dessa återvinningens tider börjat leverera barnens julklappar inslagna i systainer och L-Boxx, varvid far efter paketets öppnande tar hand om förpackningen för återanvändning. Arrangemanget är mycket praktiskt även för tomten då julklapparna kan stackas och köras på rullkärra).
Då jag själv sålunda bara fått paketen men inget innehåll måste detta lösas. Under källarombyggnaden har ett behov av att skruva i vinklar och vrår identifierats. Följaktligen tittar jag på en vinkelskruvdragare eller vinkelborrmaskin och behöver lyssna på synpunkter och erfarenheter.
Jag vill ha en trådlös. Baserat på befintlig batteripark är de aktuella varianterna Makita LXT (BDA350Z, BDA351Z eller BTL061Z) eller Bosch 10.8V (GWB eller GWI). Eftersom jag helst bara vill köpa en maskin är den största frågan för mig vad som är mest praktiskt:
A. Köpa vinkelborr med cylinderchuck och skruva med bitshållare. Avvägningen här är minskad kompakthet vid skruvning då bitshållaren bygger på längden.
B. Köpa vinkel(slag)skruvdragare med bitschuck och vid behov använda borr med bitsfäste.
Instinktivt känns B mer rätt för mig då jag nog mest kommer skruva, men jag har ingen erfarenhet av hur bra det funkar att borra med slagskruvdragare. Vad säger ni ang A eller B?
Ytterligare reflektioner och frågor:
1. Skruvdragaren BTL061 har avtagbart vinkelhuvud och som tillbehör finns såväl ett rakt huvud som ett spärrhuvud. Verkar väldigt praktiskt. Någon som äger eller har provkört?
2. Hur bra/användbart är det att ha ett extra sidohantag av den typ som finns på BDA-modellerna? Känns i sig som ett skäl att välja A.
3. BDA350 verkar av kompakthetsskäl vara ett bättre val än BDA351 då snabbchucken på 351 bygger mer på längden. Sant eller falskt?
4. Den enda potentiella fördelen jag ser med Boschmodellerna över Makitorna är det ställbara huvudet, vilket väl kommer till priset av att man tappar vridmoment. Har någon en stark åsikt om huruvida ett ställbart huvud att föredra framför ett fast 90'-huvud eller tvärt om?
5. Om någon kört båda märkena: Är det någon skillnad i hur solida maskinerna känns? Makitorna (som förvisso är 18-voltare) ger mig ett stabilare intryck när jag ser dem på bild.
6. Det har framförts åsikter om att avtryckaren på GWI är oprecis. Hur är avtryckaren på BTL och BTA, har den riktig progressiv varvtalsreglering?
Som ni märker lutar jag åt Makita, möjligen med viss preferens för BTL061, men beslutet är fortfarande öppet. Därför är jag tacksam för alla åsikter i frågorna ovan.
Då jag själv sålunda bara fått paketen men inget innehåll måste detta lösas. Under källarombyggnaden har ett behov av att skruva i vinklar och vrår identifierats. Följaktligen tittar jag på en vinkelskruvdragare eller vinkelborrmaskin och behöver lyssna på synpunkter och erfarenheter.
Jag vill ha en trådlös. Baserat på befintlig batteripark är de aktuella varianterna Makita LXT (BDA350Z, BDA351Z eller BTL061Z) eller Bosch 10.8V (GWB eller GWI). Eftersom jag helst bara vill köpa en maskin är den största frågan för mig vad som är mest praktiskt:
A. Köpa vinkelborr med cylinderchuck och skruva med bitshållare. Avvägningen här är minskad kompakthet vid skruvning då bitshållaren bygger på längden.
B. Köpa vinkel(slag)skruvdragare med bitschuck och vid behov använda borr med bitsfäste.
Instinktivt känns B mer rätt för mig då jag nog mest kommer skruva, men jag har ingen erfarenhet av hur bra det funkar att borra med slagskruvdragare. Vad säger ni ang A eller B?
Ytterligare reflektioner och frågor:
1. Skruvdragaren BTL061 har avtagbart vinkelhuvud och som tillbehör finns såväl ett rakt huvud som ett spärrhuvud. Verkar väldigt praktiskt. Någon som äger eller har provkört?
2. Hur bra/användbart är det att ha ett extra sidohantag av den typ som finns på BDA-modellerna? Känns i sig som ett skäl att välja A.
3. BDA350 verkar av kompakthetsskäl vara ett bättre val än BDA351 då snabbchucken på 351 bygger mer på längden. Sant eller falskt?
4. Den enda potentiella fördelen jag ser med Boschmodellerna över Makitorna är det ställbara huvudet, vilket väl kommer till priset av att man tappar vridmoment. Har någon en stark åsikt om huruvida ett ställbart huvud att föredra framför ett fast 90'-huvud eller tvärt om?
5. Om någon kört båda märkena: Är det någon skillnad i hur solida maskinerna känns? Makitorna (som förvisso är 18-voltare) ger mig ett stabilare intryck när jag ser dem på bild.
6. Det har framförts åsikter om att avtryckaren på GWI är oprecis. Hur är avtryckaren på BTL och BTA, har den riktig progressiv varvtalsreglering?
Som ni märker lutar jag åt Makita, möjligen med viss preferens för BTL061, men beslutet är fortfarande öppet. Därför är jag tacksam för alla åsikter i frågorna ovan.
Produkter som diskuteras: "bitshållare"
Bitshållare
Våra bitshållare är designade för att erbjuda bekvämlighet och enkelhet när du arbetar med olika skruv- och borrprojekt. De håller dina bits stabila och säkra under användning, vilket möjliggör mer noggrannhet och effektivitet i ditt
Läs mer
Medlem
· Stockholms län
· 416 inlägg
Hej Nimajneb,
Jag har noterat att du inte är en stor fan av GWI och den är längst ned på min lista. Har du någon uppfattning om Makitorna eller om den stora frågan A vs. B?
Jag har noterat att du inte är en stor fan av GWI och den är längst ned på min lista. Har du någon uppfattning om Makitorna eller om den stora frågan A vs. B?
Har inget svar på detta men följer ditt resonemang, däremot att borra med en slagskruvdragare låter inte helt optimalt.Herr Hysteres skrev:
Vad du kan göra är att ta TI15Impact som referens och fundera på vilka avkall du vill göra för att satsa på makitorna.
http://www.festool.se/produkter/pages/ti_15_impact.aspx
Medlem
· Stockholms län
· 416 inlägg
Hade jag börjat från scratch hade TI15 varit på listan. Det är en kompetent maskin. I samma anda kan man väl nämna Metabos borrar som i Pro-utförande levereras med vinkelhuvud. Det har talats väl om dem också här på forumet.
Nu har jag dock både en DHP458 slagborr och en DTD146 slagskruvdragare så jag är, rätt eller fel, redan inne i LXT. TI15 blir då tyvärr en väl dyr vinkeltillsats för trånga utrymmen. Ett alternativ är naturligtvis att köpa en lös vinkelchuck och köra med 458an, men när det nu finns dedikerade maskiner och jag kan köpa baretools känns det vettigt att kika åt det hållet.
Var är Makitamänniskorna så här i juletider? MaxPax, har inte du nån vinkeldragare/borr i din omfångsrika LXT-park? Och frågan A vs B är fortfarande öppen.
Nu har jag dock både en DHP458 slagborr och en DTD146 slagskruvdragare så jag är, rätt eller fel, redan inne i LXT. TI15 blir då tyvärr en väl dyr vinkeltillsats för trånga utrymmen. Ett alternativ är naturligtvis att köpa en lös vinkelchuck och köra med 458an, men när det nu finns dedikerade maskiner och jag kan köpa baretools känns det vettigt att kika åt det hållet.
Var är Makitamänniskorna så här i juletider? MaxPax, har inte du nån vinkeldragare/borr i din omfångsrika LXT-park? Och frågan A vs B är fortfarande öppen.
Jag har en BTL061 som har körts lite grann, den har hjälpt mig att komma åt kniviga skruvar på en del ställen där jag tidigare antingen har sneddragit med halvtaskigt resultat eller ha fått demontera mer än nödvändigt. Den är verkligen slimmad och med en liten bits kommer åt riktigt, riktigt bra.
Den är längre än man kan tro från bilder, avtryckaren är rejält avlång och skiljer sig lite i tryckkänsla mot den vanliga Makitaslagisen.
Har tyvärr inte provat att borra med den ännu.
Det är inte ett verktyg jag använder dagligen, men i vissa specifika lägen är den verkligen oumbärlig. Jag vill nog beteckna det som ett bra köp.
Den är längre än man kan tro från bilder, avtryckaren är rejält avlång och skiljer sig lite i tryckkänsla mot den vanliga Makitaslagisen.
Har tyvärr inte provat att borra med den ännu.
Det är inte ett verktyg jag använder dagligen, men i vissa specifika lägen är den verkligen oumbärlig. Jag vill nog beteckna det som ett bra köp.
Medlem
· Stockholms län
· 416 inlägg
currenthill - tack, det här var riktigt bra info!
En sista fråga: Nimajneb säger att Boschen är uselt svag. Jag ser 061an specad för 60 Nm så den borde inte vara ett dugg klen. Kan du säga något om hur du upplever maskinens styrka?
Kan du ge en uppfattning om hur djupt huvudet inklusive/exklusive bit är med den minsta sortens bit monterad?currenthill skrev:
Men det är fortfarande vanlig progressiv hastighetsreglering, eller hur? Ovan talas det om gummibandskänsla i Boschens avtryckare - tycker du man har det här också eller är det "bara annorlunda"?currenthill skrev:
Om andan skulle falla på och du provar, kan jag be dig posta ett omdöme om resultatet här i tråden? Jag är nyfiken på hur det funkar att borra med slagdragare.currenthill skrev:
En sista fråga: Nimajneb säger att Boschen är uselt svag. Jag ser 061an specad för 60 Nm så den borde inte vara ett dugg klen. Kan du säga något om hur du upplever maskinens styrka?
Bifogar även här en film, jag drog i en 5x90 utan förborrning. Inga problem alls. Provade mig uppåt och landade på att gränsen gick vid en 6x100 utan förborrning. Det var på håret att den orkade.Herr Hysteres skrev:currenthill - tack, det här var riktigt bra info!
Kan du ge en uppfattning om hur djupt huvudet inklusive/exklusive bit är med den minsta sortens bit monterad?
Huvud och minsta bits blir cirka 59 mm, att jämföra med min BTD144 som väger in på 140 mm för motsvarande mått. Utan bits landar den på 53 mm.
Men det är fortfarande vanlig progressiv hastighetsreglering, eller hur? Ovan talas det om gummibandskänsla i Boschens avtryckare - tycker du man har det här också eller är det "bara annorlunda"?
Den är progressiv, dock tycker jag den är känsligare än de vanliga dragarna. Men det kanske bara är den avlånga knappen som gör att det känns så. Lite gummiband kanske det är. Men inte så det stör, när jag drar i skruv är det plattan i botten som gäller.
Om andan skulle falla på och du provar, kan jag be dig posta ett omdöme om resultatet här i tråden? Jag är nyfiken på hur det funkar att borra med slagdragare.
Bättre upp, jag spelade in ett kort filmklipp. Du får ursäkta skakigheten, det var svårt att filma och borra på en gång. Ber även om ursäkt för den långa centrumborren, alla korta borrar var inne när jag sprang ut i verkstaden för fotografering. Du bör i alla fall få en känsla av hur det fungerar. Jag provade även en 21 mm centrumborr, även det gick alldeles utmärkt.
[video=youtube_share;eKL__1Prp24]http://youtu.be/eKL__1Prp24[/video]
[video=youtube_share;YYst4cHh0BQ]http://youtu.be/YYst4cHh0BQ[/video]
Medlem
· Stockholms län
· 416 inlägg
currenthill - om inte du är en rockstjärna har jag aldrig sett en. Tack så hemskt mycket för hjälpen, det här var utöver det vanliga och riktigt, riktigt bra.
Efter att ha sett dina videosnuttar har jag inga betänkligheter vad gäller 061ans kapacitet. Det verkar vara en mycket kompetent maskin så det blir en sån nästa gång jag beställer från Toolstop eller liknande. Case closed, som man säger.
Nimajneb - om du har lust och möjlighet skulle det vara kul att se motsvarande skruvdragning med en GWI.
Efter att ha sett dina videosnuttar har jag inga betänkligheter vad gäller 061ans kapacitet. Det verkar vara en mycket kompetent maskin så det blir en sån nästa gång jag beställer från Toolstop eller liknande. Case closed, som man säger.
Nimajneb - om du har lust och möjlighet skulle det vara kul att se motsvarande skruvdragning med en GWI.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden