5 024 läst ·
17 svar
5k läst
17 svar
Sänksåg eller cirkel med skena?
Sida 1 av 2
Det känns som att 90% av mina frågor här på forumet gäller vad för kul maskiner jag ska köpa, men here it goes.
Min gamla handcirkel har gjort sitt och ska bytas ut. Då jag rannsakar mej själv så sågas det ju 95% skivmaterial med den, kanske inte bänkskivor där det är noga med fina sågsnitt men skivor i alla fall. Från osb till hyllplan och bänkskivor. Är nu lite kluven om jag ska köpa en gks 55 med 2 skenor elle en makita SP6000 med 2 skenor.
Makita sänksågen kostar 4000:- med skenorna och gks'en kostar ca 2400 med skenor. Import från lawson.
Jag vägrar köpa båda... Eller rättare sagt husfriden gör att jag vill bara köpa en...
Min gamla handcirkel har gjort sitt och ska bytas ut. Då jag rannsakar mej själv så sågas det ju 95% skivmaterial med den, kanske inte bänkskivor där det är noga med fina sågsnitt men skivor i alla fall. Från osb till hyllplan och bänkskivor. Är nu lite kluven om jag ska köpa en gks 55 med 2 skenor elle en makita SP6000 med 2 skenor.
Makita sänksågen kostar 4000:- med skenorna och gks'en kostar ca 2400 med skenor. Import från lawson.
Jag vägrar köpa båda... Eller rättare sagt husfriden gör att jag vill bara köpa en...
Sänksågen kan aldrig ersätta en vanlig fast handcirkel. Har du behov av en såg med fast klinga så går ju sänksågen bort. Är den fasta klingan något du i princip aldrig använder rekommenderar jag helt klart sänksågen, kanske kompletterat med en bra fogsvans för att köpa reglar en gång om året.
Jag har aldrig provet en sänksåg. Men jag har förstått att dom är bra på att kapa skivor. Och tänkte eftersom det är det enda jag gör med cirkelsågen idag så kanske det är en sänksåg man ska ha. Reglar kapas vanligtvis med fogsvans eller kap/gersåg hemma hos mej.
Hittade den här också
http://www.lawson-his.co.uk/scripts/products.php?cat=Circular Saws Dewalt
Som ska passa i dewaltsskenor.
Hittade den här också
http://www.lawson-his.co.uk/scripts/products.php?cat=Circular Saws Dewalt
Jag lånade min grannes gks för något år sedan till något klyvjobb. Döm om min förvåning när det inte gick att gersåga med den ihop med skenan. Man måste tydligen ha något tillbehör för att klara det. Kolla så Dewalten klarar det. Själv köpte jag min första grönsvarta maskin (TS55) för 1½ månad sedan. Jag förstår inte hur jag klarat mig utan den! Jag sågar just nu inte skivor utan kantar 15mm ekbrädor för trapprenovering och kexar dem direkt efter sågning. Sågsnittet bara försvinner vid liming! Dessutom gerar jag trappnosen 15 grader och limmar med samma precision. Lätt som en plätt! JAg hade aldrig klarat det med bara plan&rikthyveln, som jag tänkt från början. Så jag röstar på sänksågen! Dessutom, om du lyckats förankra den dyrare sågen hemmavid, så kanske det är lättare att förhandla en billigare cirkelsåg vid ett senare tillfälle, än tvärt om...
Tja du, för att snabbt kapa ner långa reglar och liknande innan jag fäktar runt med dem inomhus. Har använt den en del till att såga upp gamla spånskivor som ska kastas osv. Kort och gott när jag inte eftersträvar någon precision och det mest ska gå fort.
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
håller med om att en sänksåg alldrig kan ersätta en vanlig cirkelsåg.. letar själv för fullt efter en cirkel då ja inte vill använda min ts55 till dom lite grövre jobben... sen finns ju ordspråket,, den som har mest prylar när han dör vinner 
makitan med 2 skenor för 4k.... det erbjudandet gick väl ut för ett tag sedan.
Tänk på att GKS numera är felkonstruerad pga saknad klyvkniv.
Själv förordar jag sänksåg plus en billig cirkel för snabba fulkap.
Tänk på att GKS numera är felkonstruerad pga saknad klyvkniv.
Själv förordar jag sänksåg plus en billig cirkel för snabba fulkap.
Den deWalten dras med en stor nackdel. Saknar klyvkniv. Jag kommer aldrig mer köpa en cirkelsåg utan !Trilla skrev:Jag har aldrig provet en sänksåg. Men jag har förstått att dom är bra på att kapa skivor. Och tänkte eftersom det är det enda jag gör med cirkelsågen idag så kanske det är en sänksåg man ska ha. Reglar kapas vanligtvis med fogsvans eller kap/gersåg hemma hos mej.
Hittade den här också
[länk]
Joo, nu tittar jag mer noga, du har kanske rätt. 
edit:
På andra sajter med andra bilder syns kniven tydligare...
http://www.toolstation.com/shop/PowerTools/DewaltTools/d40/sd2782
edit:
På andra sajter med andra bilder syns kniven tydligare...
http://www.toolstation.com/shop/PowerTools/DewaltTools/d40/sd2782
Redigerat:
Som jag skrev tidigare är det ett kontruktionsfel och det är bara att reklamera.gifen skrev:
När första olyckan kommer så blir det nog även skadeståndsanspråk om inte tillverkarna i det finstilta lyckats klämma in användarbegränsningar så långt att en ev olycka inte kan skyllas på avsaknaden av fenan. (typ klyv aldrig en brädbit, såga inga längre stycken än 250mm etc etc)