DW 745 måste vara mindre än Bosch maskinen och väger bara hälften.
magnu:s länk, den maskinen var lagom men för liten motor.

Protte

verktygsgurun skrev:
Jag har alltid min GTS 10 i bilen tillsammans med ställning. Har GCM8 och GTA3700 också alltid i bilen.
Kombivarianter funkar inte för mig då jag både klyver och kapar om vartannat hela tiden så att stå och vända på en vändbarsåg skulle ta för mycket tid.
Tycker inte det är bökigt på något sätt att ha den i bilen går snabbt att etablera båda sågarna på arbetsplatsen.
om man hade plats i bilen, men det ska med verktygslådor, nåt apparatskåp, lite kabelkanaler några kartonger med blandade prylar och kabel av alla sorter. Sedan ska det rymmas ett par klädväskor och en kylväska. Sedan är det minst 50 mil till jobbet så dubbla sågar är inte att tänka på.
Jag sågar så lite så jag har tid att vända på sågen.

Protte

Daniel_N skrev:
Detta såg ju riktigt dumt ut, sällan man ser en bild med så många fel...
Hjälm, andningsskydd, maskinen står stadigt, skyddshandskar.
Det är väl bra.
Dock saknas spånutsug, och klyvkil med skydd.

P

pyro skrev:
Är inte boschs gts 10 j ganska liten?
Jag har en Bosch GTS 10 J. Det är ju mobilare än en Bosch GTS 10 XC. 26kg vs. 35kg om jag minns rätt. Så den fungerar att hiva in i bilen utan större problem.

Men inte så liten som bilden Hantverkare1 levererade. :)

prototypen skrev:
Det är väl bra.

P
Handskar vid klingsågning är inte att rekommendera. Bättre att klingan tar lite på handen än att den med hjälp av handsken dras in i klingan.
Skyddsglasögon saknas, klingskydd saknas och kapanhåll saknas. Kanske finns fler problem?

prototypen skrev:
Det är väl bra.

P
Saknas gör som du skrev klyvkniv oxh spånutsug. Ev verkar också skyddsglasögon saknas. Och framförallt ett klingskydd. Arbetsställningen är inget vidare, tippar/trillar han framåt trillar han inte i klingan/välter sågen. Att ha arbetshandskar är kass, risk att fastna. Dessutom gör har ett mycket märkligt moment - man ska absolut inte kapa utan kapanhåll i en bordssåg, när man har sågat igenom kommer bakkanten av snittet att pressa mot klingan från två håll, risk för kast, dessutom blir resultatet inget vidare. Är det dessutom en kombinerade kap o klyv (ser ut så eller?) så är det givetvis bättre att kapa på kapdelen.

ceson skrev:
Jula har denna på kampanj nu kvaliteten har jag ingen aning om men liten är den:)
Den sågen var slut så jag kunde inte ens döma ut den som skräp

protte

1200w :thumbdown:

S
till vad ska du ha sågen?
klyva tunt eller klyvning av regler?
du kommer ångra dig om du köper en för liten maskin.

Kapa klyva 25 mm tjockt, kanske kapa det som är 40 mm tjockt.
Finessen är att den ska rymmas i bilen ++++++ allt annat

Stor maskin har jag på verkstan cirkus 800 kg Stenbergssåg från 60-talet med gjutjärnsbord och stor motor.
Klyver tvåtums virke så fort jag bara hinner mata.

Kommer nog mer att ångra en stor hamedsåg som stjäl för mycket plats i bilen.
De flesta bitarna har jag med men om det fattas en hörnlist eller någon är för lång eller lite för bred eller ett hörn måste kapas av.

Protte

S
privatfix?
då kanske du ska ha en festool

Redigerat av moderator:
Privatfix?
Festool, har de någon pyttesåg?

Nej jag har företag och ska användas där

Ska fundera på eget bord till en sänksåg (och då ligger Festool bra till.)

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.