Jag försökte att få till en bra formulering av mitt resonemang men lyckades nog inte helt. Det jag försökte säga är att om man handlar av distributörer och leverantörer som levererar till kunder som i sin tur har kända krav på varorna de köper, så tror jag att chansen till att få varor till rätt specifikation ökar. Det är väl inte helt otroligt att varorna egentligen härstammar från öst, men genom att göra affärer med någon som måste stå till svars för vad de säljer behöver inte vara en nackdel.

Mitt resonemang kanske haltar något, köper väldigt mycket direkt från Kina och har sällan råkat på problem. Den där skyddsutrustningen lät dock inte köpas från Alibaba.

@Matte_nörden
På blocket finns en Dustcontrol aircube billigare än JET renaren, den är kompakt och borde ha H13 filter så det kanske kan vara något. Den finns i Nynäshamn men bussgods är ju billigt. Det som däremot inte är billigt är finfiltret till den.

Sen angående att bygga själv så var jag nog fel ute vad gäller fläkt, det ser ut att vara en radialfläkt man ska ha om man ska ha HEPA filter. Men det är som sagt svårt att på nätet hitta nog stora Hepa filter som klarar flödena utan att lufthastigheten blir för hög genom filtret. Sådana ventilationsfilter används bara till renrum, operationssalar osv.
Kan vara så att man kan köpa direkt från någon mindre tillverkare,alternativt att man nöjer sig med två F9 efter varanda.

Redigerat:
TS är tillbaka, ursäkta frånvaron. Tack för alla svar så här långt, det är kanon, fortsätt posta. Jag tror att det borde finnas ett stort intresse för dessa diskussioner hos BH:s alla GDS:are. Det verkar som att Resema verkar ha de flesta filter som kan tänkas behövas, inklusive större HEPA-filter avsedda för renrum, om man redan har en bra luft och vill gå till överdrift. Jag tänkte jag skulle ta kontakt med dem för att höra deras tankar om lämpliga kombinationer. Mest intressant tyckte jag var att de hade kompaktfilter upp till F9 vilket gör att man kan spara en hel del plats jämfört med påsfilter. Frågan är bara vad kalaset kan komma att kosta i slutändan.
Har ni fler tankar om rening tar jag gärna emot dem. Vad är egentligen en lämplig slutrening? Vad är den faktiska skillnaden på att gå upp till HEPA ifrån F8 eller F9. Har det någon verklig effekt utöver på plånboken och på komplexiteten på systemet.
Kan man bygga ihop en filterbox till kompaktfilter själv så att filterna är lätta att byta ut och samtidigt är täta? Förslag på konstruktion?

Gjorde ett impulsköp... Köpte kanalfläkt, två filterboxar för påsfilter samt en filterbox för planfilter, filter G4, F5, F7, dessutom lite monteringstillbehör. Summa: 3000kr. Jag tänker att det till detta bassystem blir enkelt att addera ett HEPA filter. Jag tänker mig min setup som en bättre variant av JET:en. Det enda jag är lite orolig för är luftflödet. Kanalfläkten jag köpte var hade spexat maxflöde på 320m^3/h. Jag kan acceptera ett flöde ner mot 200m^3 fast helst 250m^3 då jag har ca 50m^3 lokal. Ska bli spännande att se hur mycket filterna bromsar flödet. Någon som har en bra metod för att mäta flödeshastighet?
Jag tänker nog först montera ihop allt för att testköra i några veckor (månader/år?) för att sen montera ihop lite spiro och ha utblås och insug i motsatta delar av min ganska avlånga lokal.

• Gilla
Real7
  • Laddar…
Härligt! Man kan nog hyra en flödesmätare men enda priset jag sett var på 1000kr. Kanske finns det någon kompis kompis som har kontakter i branchen?
Det jag tror att du kan göra är att mäta tryckfallet över filterna med ett u-rör av slang med vatten i. Typ mm kvicksilver fast med vatten.Sen kolla i fläktens diagram vad flödet blir vid det tryckfallet.
Men nu gissar jag. En annan gissning är att det inte funkar med hepa till den fläkten.
Varför inte F9 filter?

ImageUploadedByByggahus.se1388356361.915735.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1388356383.799210.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

G4-f5-f5-fläkt. Väntar fortfarande på leverans av F7 filter. Ska ta och göra en flödesmätning nästa vecka. Skulle tro att den drar ett par hundra kubik i timmen i nuvarande utförande.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.