Verktyg & Maskiner
Totem: Min farfar byggde ekor och roddbåtar. Så många av momenten i filmen har jag varit med om i verkligheten.
RoTe: Lär finnas hur mycket gummilister som helst på Hölö: http://www.abde.org/
cosworth_81: Hej! Jag anser att det beror helt på vad du skall ha den till. Jag köpte en Herkules bordssåg på Bauhaus för ca 5 år sedan, och för 1500:- har den varit helt suverän! Visst det är ju inget för tokfinlir men jag har använt den till att klyva brädor/reglar, smygar, klyva färdigmålade lister mm utan problem. Följde med 2 klingor som hållt finfint! Går den sönder köper jag
corre: kanske lite dyrare än du tänkt dig. http://www.luftbutiken.se/saxar-tanger/5680-krymptang.html
ceson: [citat] Jag var inne på att försöka få tag på den lösningen med klyvkniv och klingskydd eftersom det skyddet verkar bättre konstruerat och har kickbackskydd inbyggt men tänkte om eftersom det inte har möjlighet för dammutsug som jag förstått det..
MaxPax: Va mycket böös! Det bara forsar ut böös från, och pengar in i, kina. Med tanke på att många proffsgrejjer också tillverkas där så... sån ruljans asså...
Mr Handyman: Har också den kompressorn och hade önskat att det gick att ställa om påfyllningstrycket till 6,5 bar istf 6 bar. Har dock sällan problem med den, trots att jag mest kör Basso stomspikare med 2½"/65mm och 3"/75mm med den. Om det är väldigt hårda brädor kan nån av de sista bli kvar lite utanför. Problemet har dock blivit mycket mindre sedan jag bytte spikmaskinen (pga att slaghammaren
Patrick E: Sifvert skruv har blankförzinkad träskruv 60x100 mm. http://www.sifvert-skruv.se/sv/produkter/ Ladda ner katalogen och kolla på sid 142. Har ingen aning hur prisetnivån är.
Remne: Hej o välkommen till detta eminenta forum, här finns massor av kunniga och hjälpsamma människor...:thumbup: Priset är väl som Stefan N säger, normalt....men jag ställer mig frågan om 3st sågar till ett 10.8v kit??? Jag hade skaffat ett mindre kit typ Detta och sen kompletterat med en nätansluten såg beroende på vad man ska göra..(om du nu vill ha en såg) ..ska du riva, köp en
PärW: Jag återupplivar tråden: jag har helt plötsligt fått problem med den här pickan som funkat bra tills nu, problemet är att den inte alls vill skjuta 50 mm-spikar, däremot går 35 mm-spikar utan problem. Vad f-n.... kan det bero på? Det tycks inte spela någon roll om jag skruvar på djupinställningsratten, provade även höja trycket men utan resultat. Jag har tagit spikarna från samma
mattiasp: [citat] Gipsvinkeln kan man egentligen klara sig utan om man har tid att mäta. En Surform använder man när man gipsar för att snygga till kanterna, som ibland blir lite konstiga när man knäcker dem. Observera att man knäcker gipset, inte sågar. Vid urtag för fönster kan man ibland behöva såga lite. Det går bra med en fintandad handsåg. Jag kör oftast med träregel och 12mm K-plyfa
phl: Min ambition är att skrivandet av redaktionellt material till BH inte ska påverka mina inlägg på forumet. Överenskommelsen med BH är att det är fritt fram att uttrycka personligt tycke och smak i det redaktionella. Givetvis har jag en egen ambition om att hålla det på en lämplig nivå och framför allt att inte framstå som "köpt". Tror inte det ska vara några problem att stå med ett
Daniel_N: [citat] Det kommer att funka bra. Ännu enklare är metoden jag beskrev ovan, men den kräver att man har en mall till att börja med (tex sin gamla söndersågade topp). Om du ska köra med kopierring+stål så se till att få ett stål med bottenskär.
Daniel_N: [citat] För dammsugarinstallationen (i avloppsrör) så är det jordat i maskinen och fram till respektive antistatisk slang via en koppartråd, virad runt rören med ca 10mm mellan varven. För spånsugrören som är en blandning av spiro och avloppsrör (y-förgreningarna) så är det virat kopparrör runt varje plastdel som jordas i spirorören på respektive sida om. Spjällen är
fiskbuggaren: [citat] Då föreslår jag att du skaffar dig en vändskärsfräs. http://www.wealdentool.com/acatalog/Online_Catalogue_Replacement_Blades_271.html
Tor H: Tack för svar. Dock blir det ingen emcostar för mig, har köpt en annan såg. Tror du kan beställa delar från österrike fortfarande.
Totem: Ok. Då missförstod jag dig. Då tänker vi ganska lika, för ungefär så som du tänker jag med.
Matte_Nörden: Tack för synpunkter så långt. Det uppskattas, bara fortsätt posta. En sak jag funderar på är de två svarvarna. Det rör sig om en större svarv, till denna finns det ett antal ganska fina jiggar och tillbehör, dock så är det remstyrning på denna. Den andra är en mindre variant men med elektronisk steglös varvtalsjustering. Hur mycket överlappar dessa varandra i funktion? Det är ju
verktygsgurun: [citat] På sågen det diskuteras går klingskyddet upp en bit när man trycker in det långa svarta handtaget på sågen, sedan sitter det små hjul på klingskyddet som skall hjälpa till att föra undan klingskyddet ytterligare. Men det åker inte undan om man sågar rakt ner utan man får göra som jag tidigare beskrivit. Jag väljer hellre mina gcm8 sågar än dw pga att står man och sågar
Daniel_N: [citat] Går bra! In till snickeriet har jag en dörr där inte kärran går in, så där bär jag in skivorna med lyften (dvs den som tar undertill) - funkar bra. Ut från skivlagret gick jag tidigare genom vanlig dörr (när jag bar skivorna en i taget) med hög tröskel. Numera öppnar jag porten, kör in vagnen och lastar i lugn och ro på allt jag vill ha med mig (med porten stängd), sen
Robert-san01: Har du fått moms-kvitto? Har du inte det är det smugglat in oavsett om du ville eller inte.
Vante: kanske det här till nästa gång: http://www.weber.se/fileadmin/user_upload/pdf/betong/broschyrer/nomix.pdf
ence: Efter denna första inventering så kom det upp massa andra saker att göra, har bland annat lagt om tak, tryckt brunn, grävt bäck och mycket annat:) så tappade lite fokus på denna tråd, beklagar. Nu har vi däremot (förhoppningsvis) kommit ikapp lite och börjat fundera på att måla om en gammal byrå jag har fått av min farmor. Har därför skrapat färg mha varmluftspistolen. Nu
Xlntjone: Har en sådan insats mest för att jag inte palla göra en själv men jag tycker den funkar hyfsat dock är några mina bacho skruvmejslar för långa i skaftet så sitter dom inte på "rätt" plats går inte locket och stänga. Så det ultimata är nog och göra en själv anpassad efter de handverktyg som man själv har och nyttjar
Robert-san01: Har inte kollat så noga så det stämmer säkert. Såg nu att i USA har de kvar Titan 250XL, det är samma som PP117.
ribbones: [citat] Jag har faktiskt tänk i dom banorna; att något sådant skulle kunna hända :) Kanske skulle ta och skaffa en ny model lite snabbare än planerat....