GoForIt
GoForIt: Då kan jag återkoppla att det blev en Festool DWC 18-2500, och den fungerar så här långt helt underbart. Så här i efterhand, så kan jag inte fatta att jag inte köpt en tidigare..
15 svar · 17,3k läst
jonmo
jonmo: Ajaj, plats för fler... Är ganska säker på att det är lag på att du även måste köpa de som passar där. Med reservation för att det kan stå något i förarbetena om att detta bara är tillämpligt för systainrar...
10 svar · 3,5k läst
·
G
gasto: Det funkar i både häcksaxen och trimmern. Men blir lägre varv med 14.4 batterierna mot 18v. det kan ej skada motorerna för att motorn ej få rätt varvtal när man kör med 14,4?
8 svar · 7,7k läst
M
mikewse: På Ebay kan man även hitta Bosch GLL 2-15 för bra pris, 950:-. Bara två linjer men högre precision (0.3 mm/m). http://www.ebay.com/itm/Genuine-Bosch-GLL2-15-Professional-Compact-Self-Leveling-Cross-Line-Laser-Level-/261617682790
24 svar · 9,1k läst
·
pär h
pär h: Tipset med en begangnad svarv är bra. Man kan få många fina svarjärn på köpet. Tyvärr så är det uteslutande en metallsvarvschuck med tre backar där varje back har väldigt liten annlägningsyta mot trät som brukar följa med. Och dom chuckarna är inte alls lika säkra att arbeta med. Man måste svarva med motdubb om man använder en sådan Chuck. I en modern träsvarvchuck sitter
3 svar · 3,6k läst
mexitegel
mexitegel: Haha, ja det är sant. Glömmer aldrig när snålheten bedrog visheten och jag köpte tryckimpregnerade stolpar till ett staket på Jula. Jag hade glömt spännbanden hemma så jag köpte nya för att få hem stolparna, de gick sönder ute på parkeringen.... 75% av stolparna hade ruttnat av i marknivå efter bara två år....
3 svar · 21,4k läst
D
Drosen: [citat] Jag har en sån och är nöjd med den. Startar inte på första rycket och i år fick jag använda startgas för att få igång den, men jag har alltid bensinkranen öppen året om så jag vet inte om det kan bero på det. Motorn går tyst i alla fall. Jag lyckades bryta av gaswiren när jag skulle transportera den men det var ju handhavandefel.
9 svar · 6,2k läst
·
S
Svante Svenson: Jag har använt en sån i rätt många år lite till och från. Jag har dock inte jättemycket att jämföra med ännu... lite pilligt att komma trycka in spindellåset samtidigt som man vrider med nyckeln åt rätt håll, dammsugargrejen är två genomskinliga plastbitar som sitter ihop rätt dåligt efter en tid, men en liten tejpbit där löser alla problem. säkert snyggare med superlim.
2 svar · 2,9k läst
Z
Zebban15: Hittade en video på en kille som gjorde en sådan https://www.youtube.com/watch?v=r9iNDRwwBQQ En bra grej att ha i bakfickan, bra förslag Erik.
29 svar · 18,6k läst
·
Alltgår
Alltgår: Hej! Två sågar med rätt lika funktioner. Är framförallt ute efter att kunna luta åt två håll. Har läst tråden om GCM 8 SDE här på forumet. Men ännu så länge finns inte mycket information om KGSV 72 Xact. Är väldigt nöjd med min andra produkter från Metabo (skruvdragare och kap/ger) men även nöjd med blå bosch i form av sticksåg (däremot missnöjd med deras skruvdragare).
0 svar · 1,9k läst
F
fredand44: Japp! Det är samma logga. Mvh Fredrik
30 svar · 6,7k läst
·
Alfredo
Alfredo: [citat] Den lilla gröna trimmertrådsätaren käkar upp dessa på nätterna.:rolleyes: Skämt åsido: Denna från exempelvis Granngården tycker jag är riktigt bra: [bild]
7 svar · 8,8k läst
·
G
gårdsnissen: Har blivit med en pelarborrmaskin av märket Nova gissningsvis från 90-talet. Är det någon som vet vem som sålde dem och om det finns reservdelar att få fatt på? Ytterligare en fråga – en annan pelarborrmaskin (modell B30?) som det står GE Finqvists mekaniska verkstäder Stockholm – någon som vet något om det märket (jag har inte hört om det tidigare). gårdsnissen
0 svar · 1,8k läst
Alltgår
Alltgår: Låter som att pengarna var välinvesterade då! Ska bli grymt skönt att slänga nuvarande hemmabygge på tippen, jäkla eländet. Hade gärna jämfört med ksu 401 sida vid sida, men sådant är ju svårt. Boschen låter och ser stabil ut. Och hjulen ser lite mer hållbara ut som sagt.
9 svar · 3,6k läst
bygga_bo
bygga_bo: Snailman, det är ett bra påpekande. Det behövs förstås två skruvar per halva. Om jag minns rätt skulle det vara möjligt att borra upp för en skruv till (är tyvärr inte i närheten av sågen så jag kan kolla). Jag minns det i varje fall inte som ett problem...
4 svar · 3,1k läst
·
Stefan N
Stefan N: Eller hyra en för ändamålet rätt utrustning. [bild]
2 svar · 11,4k läst
·
B
byggolle: Ska du bara pappa ett tak så rekommenderar jag att du hyr en på cramo, ramirent eller liknande. Ska du köpa en så kolla på blocket och tradera efter begagnade proffspickor brukar gå att få för billigpeng. Sök efter max, bostitch, montana, paslode, tjep, senco, dewalt, makita mm.
5 svar · 4,1k läst
·
j.f.s
j.f.s: Har för mig att det såg ut på min motor som i den här videon: https://youtu.be/iDMFdvQZ4Fs?t=183 Dvs, du behöver en torxnyckel för att kunna göra justeringen. Och se till att motorn står i rätt position :)
3 svar · 11,2k läst
·
pjodden
pjodden: [citat] Sen är det ju den lilla detaljen att du faktiskt måste ha en viss fakturerad omsättning också för att skatteverket ska tycka att det är ett företag. Annars drar de in F-skatten och man kan bli återbetalningsskyldig för den moms man dragit av tidigare.
40 svar · 13,1k läst
redant
redant: Efter lite funderande hittade jag en Kärcher K7 Full Control för 4500 på NetOnNet, så det fick bli den, utan slangvinda men med 160 bar tryck. Har inte testat den på berget ännu!
3 svar · 9,4k läst
Peter2400
Peter2400: [citat] Ja, 2 batterier och laddare kostar 3350:- på proffsmagasinet http://www.proffsmagasinet.se/verktyg/tillbehor/batteri-och-laddare/hitachi-144v-li-ion-batteri-bsl1440-40ah. Känns mer värt att köpa maskin, 2 batterier, laddare och väska för 1500:- Det är absolut ingen snikmaskin, dom enklare modellerna har ingen hastighets eller slagkontroll som jag har förstått det.
20 svar · 4,6k läst
·
jac
jac: Jag läste någonstans att "den som tycker att en ny kedja är vass har inte speciellt höga krav". Nu är jag inte någon stjärna på att fila kedjor men nog tycker jag att det blir bättre efter första skörpningen. Det finns många bra tips på sakerskog.se t.ex. denna artikel om att fila kedjan:
27 svar · 5,4k läst
C
camaro1969: [citat] biltemas. julas är väl samma och kommer på kampanj med jämna mellanrum :)
11 svar · 14,0k läst
M
martinradbo: Jag funderar på nåt sånt här. Är det ngn som vet hur de fungerar? Det jag funderar på är att ställa den lite otillgängligt, men dra 3-fasen via en säkerhetsbrytare som sitter lätt tillgänglig. Vad missar man då? Möjligheten att (på ett lätt sätt) tömma den på vatten, reglera trycket eller något annat? Startar en remdriven kompressor av sig självt när trycket faller under en
6 svar · 9,4k läst
·
Exostor
Exostor: Paslode 5350 har jag kört ganska mycket, en trevlig maskin om den är underhållen och hel. För pappspik skaffade jag en julapistol. Den funkar fint, men har dubbelskjutit vid ett fåtal tillfällen. Tror den börjar göra det när trycket blir lågt.
1 svar · 2,2k läst
peterwesterlund
peterwesterlund: Har studerat saken noga nu. Den där segmentkniven går bara att använda till Supercut-fästen. Däremot finns det ett diamantsegmentblad på 1,2 mm med stjärnfäste. Så blir nog det: https://www.conrad.se/Diamant-Segments%e5gblad-Fein-75-mm-1-st.htm?websale8=conrad-swe&pi=1407815&ci=SHOP_AREA_17607_1511042 [bild]
4 svar · 1,4k läst
·
D09
D09: Kan väl finnas en poäng om det saknas ström 🤔 Lite fräckt är det ju 😇 Undrar hur det är ur ett hälsoperspektiv
1 svar · 1,4k läst
nanowire
nanowire: [citat] I min cirkel/sänksågskombi, Mafell KSP55, sitter normalt en billigare 24-tandsklinga som funkar fint till kap och klyv av plywood, furu, björk, ek, och senast valnöt. Mdf vet jag inte för det använder jag väldigt sällan. Upplever inte att det behövs klyvklinga och sällan den finare originalklingan, antar att det beror på att klingan är så smal och därför tuggar igenom det
5 svar · 3,0k läst
G
gaidin: Skruven ser ju ut som en spårmejsel, kan du inte sätta en passande rostfri skriv i skruvdragaren med skallen mot din motorskruv?
11 svar · 5,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.