Hej!

Skulle byta ett hjul på bilen efter en punktering.
Blev ganska förvånad när hela spärrskaftet bara föll i sär.

Gissar att man inte får ihop den här igen va? Eller kan nån här veta hur man gör.
Ser att en skruv saknas, men i övrigt hoppas jag att alla delar finns, bla två små stålkulor och en pytteliten fjäder.

Mycket tacksam för tips och anvisningar då spärrskaftet varit helt fantastiskt.

https://onedrive.live.com/?cid=BB97...2258EF!429&parId=BB97BB46772258EF!120&o=OneUp

Mvh
Fredrik

Lite svårt med bara den bilden att gå på. Spärrhjulet eller vad det kan heta har ett hål i periferin. Där skall troligen fjädern sitta under den ena kulan. Antagligen den mindre. Sedan borde spärrhjulet sitta med fyrkantfästet uppåt i den högraste delen på bilden. Ovanpå detta den vänstraste delen vänd såsom den ligger. Överst den del av skaftet som ligger i mitten av bilden vänd uppochner mot hur den är vänd nu. Kvarstår den större kulan som jag inte kan räkna ut var den skall sitta utifrån din bild. Finns det plats för den i botten av V:et på det svarta handtaget?

Hör av dig till tillverkaren? Visst borde det kunna gå att fixa. Finns lite olika varianter men jag undrar om det inte skulle vara en större fjäder också?

Tackar för svaren!
Verkligen hyggligt!
Jag ska testa att pussla enligt ovan teori. Bra idé att kolla med leverantören också!
Mvh
Fredrik

peternicklas
Brukar vara en fjäder, den som håller spärren i valt dragläge.

Ser ut som ett Kamasa och de har väl livstids garanti?

https://www.kamasatools.com/sv/om/kamasa-tools-garanti/

Däremot kan man väl vara lite tveksam till att använda ett spärrskaft till hjulbyte? Hjulskruvar ska dras 110-130 Nm och det är nog nära gränsen för vad ett 1/2" spärrskaft klarar av.

använd aldrig spärrskaft vid däckbyten är läxan som skall läras av detta. :)

• Gilla
agehall och 1 till
  • Laddar…
Ser ut som biltemas spärrskaft med 10 års garanti.

Är det ett Kamasa är det ju bara att byta, har för mig dom har en modell som ser ut så, eller har iaf haft. Går inte själva metallen/plåten hela vägen längs skaftet på Biltemas, har jag för mig iaf. Nu får du nästan upplysa oss gissare om vad det är för märke ^^

Ett 1/2-skaft som inte klarar 110-130nm skulle jag slänga långt åt fanders och klassificera som totalt j***a skrot. 110-130nm är faktiskt inte så himla hårt, inga problem alls att dra med 1/2-tumsskaft, klarar man bra med t.o.m ett normallångt skaft. 1/2-tums momentnyckeln vi använder mest i verkstaden går t.ex. till 300nm. Visst, skaftet är av lite längre modell för att man ska orka hela vägen upp till 300. Och nej, jag är ingen 150kg's gorilla, snarare 67kg lättviktare :)

Nästan alla som provat att dra med momentnyckeln bland vänner och bekanta blir förvånade över hur pass "löst" hjulbultarna faktiskt dras, överdragna hjulbultar är väl mer norm än undantagsfall.

Hej!

Tackar för alla svar. Jag är ganska säker på att det är en Biltema, men jag hittar inte satsen på deras sida nu, Tror att mitt ex är ca 10 år och en present från svärföräldrarna. En grön box som kostade ca 600-800 kr tror jag.
Jag ska försöka kolla när jag kommer hem.
Mvh
Fredrik

Jag köpte en sats från biltema med liknande spärrskaft för ca 10 år sen. Den boxen var iaf blå, var deras stora med både 1/4 3/8 1/2.

Kamasas satser brukar vara gröna däremot :)

D
Och här har TS gått och trott att han fick en Biltema-sats av svärföräldrarna för 10 år sedan medan de i själva verket kostade på svärsonen en Kamasa-sats.... Blir till att bjuda svärföräldrarna på middag och be om förlåt... ;)

• Gilla
vilpi
  • Laddar…
Hej Allihopa!
Ja är det en kamasa så får jag ju skämmas!
Men då jag kollade igår så stod det inget på vare sig box, som är grön, eller på skaft.
Jag ska kolla igen förståss, och fixa foton.
Vill minnas att kamasa har ingraverat kamasa på allt som ingår i en sån box, då det saknas här får det mig att tro mer på biltema. Men passning, känslan och kvaliteten har varit över förväntan.
Mvh Fredrik

Nu när jag tänker efter har jag faktiskt en grön Kamasa 3/8-box, som är av äldre modell (20-ish år eller så kanske), med ett skaft som nog såg ut just sådär. Att jag glömt bort det beror på att skaftet, likt trådstartarens gick åt fanders för ganska många år sedan. Dessutom är hylsorna klumpiga och allmänt tråkiga att jobba med, så det står bara och samlar damm.

Det används en hel del Kamasa i verkstaden där jag jobbar lite deltid, och visst det här väl ganska trevliga verktyg att jobba med, men kvaliteten är faktiskt under all kritik i förhållande till priset. Jag håller inte Kamasa speciellt högt alls efter ett par år i verkstaden, spärrskaften ryker på löpande band, hylsor/förlängare går av/spricker etc etc (och nej, det är inte bara p.g.a övervåld :P)

Håller man sig till Biltemas 10-årsprylar så tycker (min personliga och även de andra meckarna i verkstaden) att det är i princip lika bra och i vissa fall bättre än t.ex. Kamasas grejer (och i vissa fall inte, det varierar verkligen).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.