Medlem
· Kronobergs län
· 5 inlägg
Hej
Har en Bosch GCM 8 SJ som är några år gammal. Idag upptäckte jag att anhållet som ni ser på bilden inte är rakt förhållandet till klingan]. Man ser att det glipar mot mitten när man lägger på ett vattenpass. Är det någon har sett det på sin maskin? Är lite svårt att rikta då det ser ut som om det är gjutgods. Hur hade ni i gjort? Mvh Joakim
Har en Bosch GCM 8 SJ som är några år gammal. Idag upptäckte jag att anhållet som ni ser på bilden inte är rakt förhållandet till klingan]. Man ser att det glipar mot mitten när man lägger på ett vattenpass. Är det någon har sett det på sin maskin? Är lite svårt att rikta då det ser ut som om det är gjutgods. Hur hade ni i gjort? Mvh Joakim
Anhållet på min 8S är behäftat med samma problem (men nog inte riktigt lika mycket). Jag brukar justera in ena halvan av anhållet enligt inlägg #5 i denna tråden. Därefter ser jag till att den andra halvan linjerar med den justerade mha en "straight edge" eller dyl, och spänner åt. Man behöver inte använda våld för att trycka tillbaks den andra halvan i mitt fall.
Var faktiskt inne på att kapa bågen för att få effekten som Snailman beskriver, men det funkar som det är. Hade felet varit större hade jag inte fegat att göra det. Eller så löser det sig själv när man provar
Var faktiskt inne på att kapa bågen för att få effekten som Snailman beskriver, men det funkar som det är. Hade felet varit större hade jag inte fegat att göra det. Eller så löser det sig själv när man provar
Snailman, det är ett bra påpekande. Det behövs förstås två skruvar per halva. Om jag minns rätt skulle det vara möjligt att borra upp för en skruv till (är tyvärr inte i närheten av sågen så jag kan kolla). Jag minns det i varje fall inte som ett problem...
Klicka här för att svara
![IMG_1428[1].jpg](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/159/159976-9a9d0265d555360e97f862ece6b0efce.jpg)