Hej!
En förfärlig massa trallskruv (4,2x55mm C4) ska dras i under kommande säsong.
En skruvautomat för bandad skruv ligger därför högt på önskelistan.

Vilken/vilka har du använt och kan rekommendera?
Finns det anledning att välja nätansluten i förhållande till batteridriven?
Är några modeller mer känsliga på val av skruvtyp/märke?
Något mer att tänka på vid val av maskin?

Ja har en nätdriven makita som levererar varje gång, köptes på blocket för 1500, tänkte sälja den när ja var klar, men var så sjukt nöjd att den hellre får samla damm än åka ut på försäljning ! Har du fler maskiner i samma märke tycker ja de kan motiveras med en batteridriven, framförallt om du har flera stora skruvjobb framför dig,

Ja har kört essve och byggmax skruv med min, funkar lika bra med bägge

Festool's skruvautomat är helt galet bra i jämförelse med de jag testat. Batterimaskin som är "automatisk". Man behöver alltså inte hålla in knappen när man skruvar utan håll bara i maskinen och tryck till så sitter skruven på plats. Automatiken gör att batteriet håller jättelänge. Tyvärr har den ingen förlängare som t ex Makita har, men jag anser att Festools är bättre. (innan jag testade den så var Makitan 1:a) Är den för dyr att köpa, så hyr den istället.

S
kör aldrig trall med automat då man ofta måste hantera trallen så den blir rak

Man fäster trallen med lös skruv sen skruvar man med bandat .
Festoolen är som sagts tidigare i tråden super bra . Men ska man bara göra en altan skulle jag aldrig lägga ut så mycket för en sådan .
Skruven som användes senast var från xl bygg den funkade riktigt bra

S
tyvärr jag böjer inte på ryggen en gång extra bara för att skruva med automat, man spar inte direkt någon tid.
festoolen är inte mycket bättre än andra automater. beror bara på vad man är van vid

Det går otroligt mycket fortare med automat och festoolen går inte att gämföra med andra .
Alla som jag känner i byggsvängen som provat festool har tyckt det .

S
Polos skrev:
Det går otroligt mycket fortare med automat och festoolen går inte att gämföra med andra .
Alla som jag känner i byggsvängen som provat festool har tyckt det .
samma är som baken. dom jag har föredrar hilti eller makita. skall testa sencos på nästa bygge

Makitas automater är enligt mig bara skit . Hilti har jag bara provat någon skruv och visst dom funkar .

S
Polos skrev:
Makitas automater är enligt mig bara skit . Hilti har jag bara provat någon skruv och visst dom funkar .
som sagt smaken är som baken. hemma skulle jag aldrig använda skruvautomat till trall.
jag vill känna att det drar ner trallen.
tryckt är ju inte direkt något bra virke

Tack för alla inputs så långt.

Det är flera hundra kvadrat vi talar om, så en automat känns lockande.
Men självfallet är slutresultatet viktigt.

S
GoForIt skrev:

lyckas du med skruvautomat så kan det gå snabbt men många börjar med skruvautomat slinter mycket och sätter bitsen i matrialet. sen är det viktigt med rätt band.
det var en stor altan om det är flera hundra kvadrat

GoForIt skrev:

Festoolen är dyr så den är inget man köper till bara ett projekt . Men den är också otroligt lätt körd , vi har haft lärlingar med noll erfarenhet och dom har inte haft något dom helst problem med festoolen .

S
Polos skrev:
Festoolen är dyr så den är inget man köper till bara ett projekt . Men den är också otroligt lätt körd , vi har haft lärlingar med noll erfarenhet och dom har inte haft något dom helst problem med festoolen .
dock så använder dom normalt även automater innan dom hamnar ute.
går ett år med grund utbildning. då får dom lära sig använda automat.
sen är festool maskiner väldigt dyra. normalt köper eller hyr inte företag festool just för priset skull

Ja det är totalt annorlunda här i Stockholm .
Skruvautomat är väldigt ovanligt i skolorna i grund utbildning är det så många moment så det läggs inte många minuter på att skruva gips eller liknande .
Festool är dyr men bra och är det några som använder festool så är det företag ,speciellt skruvautomaten .
Och så mycket dyrare är den inte än makita

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.