5 405 läst ·
27 svar
5k läst
27 svar
Köpa ny motorsåg - tips
Sida 1 av 2
Hej!
Min förra motorsåg skar och var en Husqvarna 55.
Nu behöver jag en ny såg som jag ska ha för att kapa upp några trädstammar som ligger på tomten. Vad kan jag ha till detta? Behöver inga skitdyra saker men tänkte köpa en begagnad så tips på vad som räcker vore tacksamt.
Min förra motorsåg skar och var en Husqvarna 55.
Nu behöver jag en ny såg som jag ska ha för att kapa upp några trädstammar som ligger på tomten. Vad kan jag ha till detta? Behöver inga skitdyra saker men tänkte köpa en begagnad så tips på vad som räcker vore tacksamt.
Vedkaparsågar som brukar gå hyfsat billigt begagnat är typ hqv 359 eller stihl ms250/270. Proffsmodellerna av dessa är 357xpg och stihl ms260/261 men då brukar priset gå upp och oftast är dessa sågar mer använda. Oavsett vad så håll dig till hqv/stihl/jonsered!
Hittar du en Jonsered 535 eller liknande så brukar de gå för 1500-2000 kr och är de bara någorlunda välskötta så är det en såg som är svår att ta död på. Lite tung, men gör jobbet bra hemma på vedbacken.
Medlem
· Norrbotten
· 585 inlägg
Bara på tomten så råder jag dig en elsåg från jula. Totalt fem driftstimmar (max) per år motiverar inte mig nåt annat.
Går att köra inne också, jag tog hand om golvåsar i 35 m2 när vi gjöt istället
Går att köra inne också, jag tog hand om golvåsar i 35 m2 när vi gjöt istället
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Köpte en ny Hsq 435 för typ 2500 i höstas.
B
Blazermannen
Medlem
· Uppsala län
· 430 inlägg
Blazermannen
Medlem
- Uppsala län
- 430 inlägg
Jag tycker det är skönt att inte ha alltför klen maskin, hade tidigare en 1,5-hästare till liknande jobb. När den packade ihop skaffade jag en 3-hästare som såldes på kampanj, den är funkar jättebra och var inte många hundralappar dyrare än en klenare. Väl investerade pengar tycker jag. Finns det inga bra kampanjer skulle jag också kolla på beg proffssåg.
Köp ingen kinaskit bara...
Om du bara skall använda den på tomten en enda gång duger det med vad kinaskit som helst. Det billigaste du hittar och när träden är uppkapade är motorsågen slutkörd.... men om du tänker dig att hugga och kapa litet ved för husbehov varje år så skall det vara Husqvarna eller Stihl eller Jonsered eller möjligtvis Dolmar. De tre eller möjligen fyra märkena är de enda som man kan kalla för motorsågar.
Går det inte att renovera din gamla Husqvarna 55? Det borde ju gå att få tag på nya delar till den.
Husqvarna 42 och 242 är väldigt bra husbehovssågar från 90-talet. De köptes ofta av husbehovshuggare och bönder som var rädda om dem och därför kan man ibland få se välskötta exemplar som dyker upp. Pappa har en 42 och den skall vi minsann hålla liv i så länge det går. Reservdelar har åtminstone hittills gått att få tag på.
Husqvarna 40 skall du undvika. Vevhuset spricker på dem. Många har bytt vevhus flera gånger på sina sågar. Dessutom har de dålig balans.
Själv har jag en 353 som är råstark och aningen klumpig proffssåg av litet nyare modell. En granne har en 346XP och den är mycket lättare och bekvämare att använda men inte alls lika råstark. Riktigt bra sågar båda två och ett begagnat exemplar i gott skick av någondera modellen är finfina grejor för en husbehovshuggare.
Motorsågen var ju min första stora satsning då jag blev färdig ingenjör och började tjäna pengar. Valet stod mellan 346XP och 353 men jag valde 353an för att den är mer lämpad för timring och jag hade timrat en del som sommararbete under studietiden och tänkte att det säkert blir något timmerbygge åt mig själv någon gång.
Med facit i hand var det en himla tur att jag hade en lämplig motorsåg för ett år senare fick jag sparken för att jag inte betalade de obligatoriska mutorna. De sista två månadernas lön drog arbetsgivaren in som straff. Då stämde jag arbetsgivaren till tings och vi processade i 5 år innan jag fick ut största delen av lönen...... men jag kunde naturligtvis inte få något nytt arbete som ingenjör med de referenserna.......så jag började småningom timra igen.
Går det inte att renovera din gamla Husqvarna 55? Det borde ju gå att få tag på nya delar till den.
Husqvarna 42 och 242 är väldigt bra husbehovssågar från 90-talet. De köptes ofta av husbehovshuggare och bönder som var rädda om dem och därför kan man ibland få se välskötta exemplar som dyker upp. Pappa har en 42 och den skall vi minsann hålla liv i så länge det går. Reservdelar har åtminstone hittills gått att få tag på.
Husqvarna 40 skall du undvika. Vevhuset spricker på dem. Många har bytt vevhus flera gånger på sina sågar. Dessutom har de dålig balans.
Själv har jag en 353 som är råstark och aningen klumpig proffssåg av litet nyare modell. En granne har en 346XP och den är mycket lättare och bekvämare att använda men inte alls lika råstark. Riktigt bra sågar båda två och ett begagnat exemplar i gott skick av någondera modellen är finfina grejor för en husbehovshuggare.
Motorsågen var ju min första stora satsning då jag blev färdig ingenjör och började tjäna pengar. Valet stod mellan 346XP och 353 men jag valde 353an för att den är mer lämpad för timring och jag hade timrat en del som sommararbete under studietiden och tänkte att det säkert blir något timmerbygge åt mig själv någon gång.
Med facit i hand var det en himla tur att jag hade en lämplig motorsåg för ett år senare fick jag sparken för att jag inte betalade de obligatoriska mutorna. De sista två månadernas lön drog arbetsgivaren in som straff. Då stämde jag arbetsgivaren till tings och vi processade i 5 år innan jag fick ut största delen av lönen...... men jag kunde naturligtvis inte få något nytt arbete som ingenjör med de referenserna.......så jag började småningom timra igen.
Jag har fått väldigt mycket kapat med en Stihl MS 170. Den är i minsta laget dock, fick den och en Stihl högtryckstvätt som present av företaget jag köpte huset av. Hela vår gård var skog innan vi började bygga så pappa och jag fällde större delen av träden på tomten med varsin såg. Den här lillsågen har jobbat otroligt hårt.
Jag har således ett bra intryck av Stihl sågar.
Jag har således ett bra intryck av Stihl sågar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Om du bara ska köra på tomten kanske en elsåg inte är så dumt. Man slipper ångor, har lägre ljudnivå, kan köra inomhus, har rejält med kraft från start. Dessutom väldigt lättstartad. 
Vi köpte en Stihl MSE 170 (eller möjligen var det en 190) till svärmor för några år sen. Effekten på en sådan är är 1,7kW, vilket kan jämföras med 1,2 kW på de minsta bensindrivna från samma tillverkare. Finns att köpa för 2000 kr så det är kanske ett alternativ?
Vi köpte en Stihl MSE 170 (eller möjligen var det en 190) till svärmor för några år sen. Effekten på en sådan är är 1,7kW, vilket kan jämföras med 1,2 kW på de minsta bensindrivna från samma tillverkare. Finns att köpa för 2000 kr så det är kanske ett alternativ?
Själv kör jag med en stihl 241. Grymt bra såg. Kanske lite dyrt för endast villabehov. Men köp en besnindriven stihl, Husqvarna eller jonsered så är de lugnt. Tycker eldriver generellt är bra. Men de är för dålig ork i motorsågarna.
(Kör ett Husqvarna på jobbet. Funkar bra men som sagt. Man får inte va kräsen med orken.)
(Kör ett Husqvarna på jobbet. Funkar bra men som sagt. Man får inte va kräsen med orken.)
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Min egna erfarenhet av Stihl är att man sågar en timme och skruvar två. Utan egna erfarenheter av Husqvarna eller Jonsered skulle jag ändå rekommendera någon av dessa. De flesta av de som sysslar med riktigt skogsarbete som jag pratat med har rekommenderat Husqvarna. Huvudsaken är att du undviker billiga kinasågar.
Haha jag har fyra sågar som jag använder över tid. Tre av dessa befinner sig nu i reparationsstadiet i verkstan. Samtliga av märket stihl... Husqvarnan går och går och går... Men på det stora hela så är det nog hugget som stucket. Intressant att denna tråd inte urartat i det klassiska kriget mellan hqv och stihl. För övrigt är det den första frågan man får i mina hemtrakter "jaha, kör du stihl eller husqvarna?"Finndjävel skrev:
Hmm känns som det där är värt en egen tråd. Låter onekligen intressant/skrämmande/tragiskt. Hoppas du trivs som timmerman, för övrigt undertecknads drömjobb.heimlaga skrev:Med facit i hand var det en himla tur att jag hade en lämplig motorsåg för ett år senare fick jag sparken för att jag inte betalade de obligatoriska mutorna. De sista två månadernas lön drog arbetsgivaren in som straff. Då stämde jag arbetsgivaren till tings och vi processade i 5 år innan jag fick ut största delen av lönen...... men jag kunde naturligtvis inte få något nytt arbete som ingenjör med de referenserna.......så jag började småningom timra igen.