Verktyg & Maskiner
FredrikR: [citat] Frakten från tex. Tyskland brukar inte gå lös på mer än €20 så det brukar helt klart löna sig att handla från utlandet! :) Kolla ebay.de och idealo.de för bästa pris.
larsbj: [citat] Ska den duga till alla dom fallen bör den ha mottagare, vanlig krysslaser utomhus är inget vidare. Att regla en innervägg eller sätta upp en tavla är enklare med vattenpasset.
norrbottenstorpet: Tack för era svar! Blir till att testa med befintligt bord till att börja med. Gubbe blir man förresten vid 29 (40) ;)
FreQa: [citat] Håller med om ljudnivån, mjukstarten och startrycket men som sagt, för dom pengarna så får man mycket såg :)
GladaSnickaren: Jag köpte ett Bosch PTS 2400 sågbord, fick borra upp hålen i Metabon någon mm så bultarna till bordet passade. Alternativt byter du bultarna. I efterhand skulle man kanske valt ett lite kraftigare bord, då det är lite klent när man kör längre å grövre virke. Gjorde två extra stöttor av spillvirke som jag använder i ändarna på sågbord som stöd när jag kapar långt å tungt
Betula_Pendula: Det är en lätt begagnad så det är vanliga stål på den (Hammers egna vändbara).
jonatha: Hej. Jag har letat som en galning efter rätt klammertyp, utan framgång, så jag hoppas på att proffsen här kan hjälpa mej :). Jag har fått en grym klammerpistol av en polare för flera år sen, och behöver nya klammer till den. Det är en senco sls20 (står inte XP, M eller L på den, som det verkar göra på de nyare). Jag trodde i min enfald att det fanns en standardbredd, så jag köpte
corre: Det mesta i en sån sats är väl att anse som förbrukningsvaror. Åtminstone borr och bits.
Pysslarn: Ur bruksanvisningen: "Ändamålsenlig användning Elverktyget är avsett för att såga järnmetaller upp till ett snittdjup på 50 mm." Står inget om massivt eller ej så det kanske är så. Men det är väl skillnad på stål och järn också tror jag? //Ronnie
Ganska händig: Hej Har 2 st Kärcher högtryckstvättar. Den andra köpte jag för att den första började "hacka" - dvs starta - stoppa med några sekunders mellanrum. Precis samma fel som flera har märker jag. För ett par år sedan köpte jag då marknadens testvinnare - Kärcher 5.585. Gick inget vidare - samma sak med den. Går bara att köra med reducerat tryck. Det innebär bl.a att Tralltvätten inte
pjodden: Jag satte upp ca 100 kvm råspont som innertak i vårt förra hus med 1,2 mm dyckert, dvs 18ga pistol. Det taket satt uppe utan problem och jag ångrar inte att jag köpte dyckertpickan efter ca 12 000 dyckert i taket...
ironpower: Om bilens tjänstevikt är dubbelt så hög som släpets totalvikt (1500kg för 750kg kärra) är det bruttovikten som gäller oavsett vad tillverkaren har satt som maxvikt för obromsat släp
ANR: Avancerat traversbygge med mexitegels uträkningar eller finsk lågbudget-tormec... Den som först vågar sig till Jämtland har första tjing. Jag bjuder på mat och öl (och garageplats om det behövs skruvas bil).
frav: Zafir är en enklare modell. Men ändå fullgod som laddare. Det är väl bara Clas Ohlsson & Jula som har dem i sortimentet? Har för mig den minsta Zafir inte har snabbkontakten. Har själv 7st Ctek MXS laddare 1x5A, 2x7A, 2x10A & 1x25A samt en Zafir 100/7A
KnockOnWood: Fick min såg fixad hos Liljekvists i Laholm förra veckan för 586 kr. Går nu som en dröm! Värt varenda krona :thumbup:
heimlaga: Wadkin byggde fina skivputsar en gång i tiden. Ibkland dyker de upp på blocket. Hembygget ser också bra ut tycker jag....... men en kantputs vore nog bäst!
joabnu: Inte svar på din fråga men i min spånsugsanläggning uppbyggd av spirorör och med hembyggda spjäll som ovan, drog jag spirorören direkt in i spjällsidorna och limmade med PL400. Har fungerat bra hittils. Använde 19mm hyllplan (melaminbelagd spånskiva) som sidor i spjället.
corre: Här finns rätt matnyttig info om en renovering av 55n. https://www.youtube.com/watch?v=XHu-9VUMMsg
MagHam: Måste dock ha en bitshållare med låsning annars går det inte att spåna ur eller dra tillbaka borret hursomhelst.
Åbacka: Har än så länge bara sågat skivor med min Bosch men den är jättebra att jobba med. Tänk på att du behöver en skena också (eller två).
Hammarfall: Gå till en valfri bygghandel tex Beijers bygg och prova en mindre (14V) och en större (18V). Jag har en blå och en grön Bosch samt en Makita. För en glad amatör som jag duger alla tre för alla jobb, men har alltid föredragit min mindre 14V. De är inte speciellt dyra heller.
torbeno: 45*nånting annat blir det :-) Främre regel flyttar jag på, tack för bra synpunkt. Min tanke är att även beställa en till likadan skiva som jag kan använda på lösa bockar under. Desa får nåt snickeri fräsa med cnc-maskin och därför två likadana. Skall jag fräsa/såga stora saker får jag montera ihop den. Jag kommer dock mest snickra småsaker. [citat]
freee: Verkar som om det är 50-50 bland era åsikter, precis som min. Till slut blev det ändå en beställning av Bosch-dragaren igår då jag redan har den gamla limpan 135 CE ur deras blåa sortiment som är mitt absoluta favoritverktyg. Visserligen sladd till den men den kan jag bara inte byta ut. Nu får jag nog ta och uppdatera den lite med en L-boxx så dom verkligen kommer överens i förrådet
Hammarfall: Har en hög singel staplad, vet inte exakt storlek men ska höra med killen som körde hit högen. Jag köpte 90kg varianten. Killen som sålde tryckte att även 50kg skulle funka för jobbet, litar dock inte på bauhaus personal :) Jag har inga problem att ta 10 vändor, bara det blir ordentligt gjort. Det skulle springa iväg för mycket om jag skulle hyra tyvärr. Har letat begagnat i ett
pär h: Någon typ av rostskydd vill man inte ha på någon klinga. Eller för den delen inte på någon typ av skärande verktyg i snickarboden. Tryckluft är jätte bra att blåsa tort med efter tvätten.
FredrikR: Den kan säkert funka men risken är att du får vad du betalar för. Kör du med dammsugare enbart blir den fort full. Kolla in den här tråden för tips på spånhantering. :) En hel del varianter på cyclon-lösningar. https://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/229321-cyclonrenare-till-dammsugare-fran-kina-nagon-som-provat.html
pär h: Det tråkiga med en handhållen fräs monterat i ett bord. Är att det tillslut köps en till handhållen fräs. För man tycker det är så nedrans drygt att hålla på att sätta dit och ta bort fräsen hela tiden.